دبیر کل حزب الله لبنان در سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ سال 2006 گفت: اکنون عقیده جدیدی درباره ارتش اسرائیل وجود دارد و آن این است که دیگر نمی تواند جنگی را یکسره کند و احتمال شکست وجود دارد.
کد خبر: ۹۳۲۲۲۹
نصرالله : هر چیزی که مقاومت لبنان می گوید، اسرائیل باور می کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، به مناسب دهمین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ سال دو هزار و شش با عنوان «دوران پیروزی ها» در مجتمع موسی عباس در شهر بنت جبیل گفت: رژیم صهیونیستی در جنگ ژوئیه 2006 در رسیدن به اهدافش شکست خورد. بی گمان، اسرائیل و آمریکا در این جنگ تجاوزکارانه شکست خوردند و تصمیم‌گیر این جنگ مانند جنگ کنونی یمن، آمریکا بود. ناکام گذاشتن اهداف اسرائیل در این خصوص دستاورد عظیم و راهبردی بود. در بررسی ها و تحلیل ها درباره این جنگ، بخش مربوط به شکست اسرائیل در این جنگ بخش عمده آن را تشکیل می دهد. یکی از بزرگ ترین اهداف در این تجاوزگری نابود کردن مقاومت و حزب الله از معادلات داخلی لبنان و منطقه بود.

وی در ادامه گفت: جنگ ژوئیه دو هزار و شش که صهیونیست ها آنها را جنگ دوم لبنان می نامند، برای رژیم صهیونیستی نقطه عطف بسیار مهمی است. از این رو، رسانه ها و همه شخصیت های رژیم صهیونیستی طی ده سال گذشته از این جنگ غافل نبودند و به آن پرداخته اند.

نصرالله در ادامه تاکید کرد: دور کردن مقاومت از مرزها از جمله اهداف این تجاوزگری بود که شکست خورد زیرا مقاومت همان ملت و اهالی مناطق است. بعد دیگری از حقایق مربوط به پیروزی در این جنگ، نتایج برآمده از این جنگ بود. مقاومت در این جنگ در شرایط دفاعی قرار داشت. هدف اصلی مقاومت، ناکام گذاشتن دشمن از رسیدن به اهدافش بود. نتایج برآمده از این جنگ به وسیله جانفشانی ها، برنامه ریزی ها، شهادت ها و تلاش های فداکارانه بود. این جنگ و پیروزی در آن برای مقاومت به لحاظ امنیتی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و معنوی نتایج و دستاوردهایی داشت که باید مورد ارزیابی و واکاوی قرار گیرد.

نخستین برآیند این جنگ متزلزل کردن شدید ارتش اسرائیل بود که سبب‌ شد وضع ارتش آن تقریبا در آستانه فروپاشی قرار گیرد و سران ارتش به یکدیگر اتهام زنی کردند که به ناسزاگویی نیز رسید. بی اعتمادی همچنان در ارتش اسرائیل در سطح نظامیان و افسران اسرائیل وجود دارد.

وی افزود:دومین برآیند جنگ تضعیف ساکنان اسرائیل به ارتش بود. اعتماد آنها به ارتش کاهش زیادی یافت. سومین برآیند جنگ کاهش اعتماد مسئولان سیاسی به ارتش بود. چهارمین برآیند جنگ تزلزل فرماندهان ارتش به مقامات سیاسی بود. پنجمین برآیند جنگ نیز تزلزل و تضعیف ساکنان اسرائیل به مقامات سیاسی بود. شکست در جنگ ژوئیه سبب ایجاد بحران سیاسی در اسرائیل شد.

سید حسن نصرالله در ادامه پیامدهای جنگ ژوئیه 2006 گفت: ششمین برآیند و پیامد جنگ سی و سه روزه لبنان، عقیده نظامی اسرائیل مبتنی بر یکسره کردن نتیجه در میدان نبرد و رسیدن فوری به پیروزی بود که این عقیده نظامی اسرائیل درست از آب در نیامد. اکنون عقیده جدیدی درباره ارتش اسرائیل وجود دارد و آن این است که دیگر نمی تواند جنگی را یکسره کند و احتمال شکست وجود دارد و ممکن است اهداف اسرائیل در حیفا و پساحیفا و ورای پسا حیفا نیز هدف قرار گیرد. هر چیزی که مقاومت لبنان گفته است، اسرائیل باور می کند؛ نه به این علت که مقاومت را باور می کند بلکه به علت پیامدها و برآیند نبرد و کارزار با مقاومت است و می داند که موشک های مقاومت از چه توانی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها