جام‌جم از قیمت‌های بالای میگو در مرکز عمده صید گزارش می‌دهد

دست بوشهرکوتاه و میگو بر اسکله!

صید میگو در آب‌های استان بوشهر با مشارکت بیش از 1600 فروند قایق و 560 موتور لنج درحالی آغاز شده که قیمت بالای این محصول آن هم در روزهای آغازین فصل صید، نارضایتی و گلایه‌مندی مصرف‌کنندگان و شهروندان بوشهری را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۹۳۱۴۵۷
دست بوشهرکوتاه و میگو بر اسکله!

به گزارش جام‌جم، معمولا رسم بر این است که قیمت محصولات مختلف در فصل کشت کاهش می‌یابد وعلت آن نیز افزایش عرضه به بازار و سنگین شدن کفه ترازوی بازار به سمت عرضه است. بااین حال ظاهرا ماجرا درباره میگوی بوشهر برعکس است، چراکه اتفاقا در چند سال اخیر، قیمت میگو در فصل صید و افزایش عرضه رو به افزایش نهاده و این افزایش در فصل صیدی که بتازگی آغاز شده و تا 45 روز ادامه دارد، به نحوی است که صدای بوشهری‌ها را درآورده است. به گفته کارشناسان کاهش صید میگو از یکسو بخاطر افزایش صید غیرمجاز و عمده‌خری و حتی پیش‌خرید میگو قبل از صید توسط برخی شرکت‌های فرآوری، باعث شده قیمت میگو برای بوشهری‌هایی که همشهری میگوها محسوب می‌شوند! به نحو غیرقابل تحملی افزایش یابد.

پیش‌بینی رکوردهای جدید قیمتی

یکی از فروشندگان میگو در بازار بوشهر با اعلام این‌که قیمت میگو از ابتدای فصل کنونی صید از کیلویی 26 هزار تومان شروع شده و با توجه به کاهش میزان صید میگو احتمالا تا روزهای آینده بیشتر هم خواهد شد به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: سال گذشته قیمت میگو به ازای هر کیلو 17تا18هزار تومان بود و روزهای آخر به 30هزار تومان هم رسید و با این وضعیت حتما امسال قیمت بسیار بالاتر هم خواهد شد.

حاج محمد شبانکاره می‌افزاید: میگو ببری به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالایی که دارد بیشتر مورد استقبال خریداران است و به همین خاطر بیشتر قیمت دارد ولی میگو سرتیز که استقبال کمتری از آن می‌شود، در حال حاضر کیلویی 15 هزار تومان است .این فروشنده میگو اضافه می‌کند: برای کاهش قیمت باید همه میگو صید شده به بازار تزریق شود و تمهیداتی اندیشیده شود تا از خرید حجم عمده میگو توسط شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری جلوگیری شود.

رشد قیمت وکاهش قدرت خرید بوشهری‌ها

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار می‌کند: رطوبت و گرمای بیش از حد بوشهر و هزینه‌های بالای سفرهای دریایی و صیادی و بالابودن قیمت سوخت شناورها و فشار و سختی کار صیادی باعث شده است تا در کنار کاهش ذخائر میگو ناشی از صید بی‌رویه و غیرمجاز، قیمت‌ها بالا رفته و شهروندانی که بضاعت کمتری دارند از خرید میگو ناتوان باشند.

محمد کارگر در پاسخ به این سوال جام‌جم که چرا میگو در مقایسه با دیگر محصولات، قیمت فصل فراوانی و صیدش بیشتر از فصول عادی است، می‌افزاید: با توجه به این‌که هرساله شاهد کاهش40 تا 50درصدی صید میگو هستیم که آن هم به خاطر لرزش‌های حاصل از اکتشافات میادین نفت و گاز و صید ترال و خارج از فصل توسط صیادان متخلف رخ می‌دهد و همچنین تقاضای بالایی که در بازار استان، کشور و حتی بین‌المللی برای میگو صورتی یا ببری بوشهر وجود دارد قیمت‌ها هم بیشتر می‌شود . وی با تائید این موضوع که بعضی از شرکت‌های عمل‌آوری میگو و بسته‌بندی قبل از شروع فصل صید اقدام به پیش‌خرید میگو از شناورهای صیادی می‌کنند و این عامل هم در کاهش میزان میگو در بازار و افزایش قیمت آن تاثیر فراوانی دارد می‌گوید: بعضی از این شرکت‌ها کار را به آنجا رسانده‌اند که با همکاری و هماهنگی با بعضی از صیادان متخلف به صورت غیرقانونی اقدام به صید ترال کرده و به طور فزاینده‌ای تخریب زیستگاه‌ها و میگوهای مولد را باعث می‌شوند .

قیمت میگو ثبات ندارد

از سوی دیگر نصرالله سلیمی‌فرد، یکی ازکارشناسان اقتصادی شیلات در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با بیان این‌که برنامه خاصی از سوی متولیان برای عرضه و فروش میگوی صید شده در استان وجود ندارد و همین باعث شده تا بازار میگو ثبات قیمتی نداشته باشد، می‌گوید: شمار زیادی از بوشهری‌ها در فصل صید میگو دست خالی به خانه‌هایشان برمی‌گردند چرا که قیمت آن به خاطر کاهش صید و افزایش خریداران بومی افزایش داشته است. لذا تنها بخش کوچکی از صید میگو وارد بازار استان می‌شود و با قیمت بسیار گزافی به فروش می‌رسد. وی افزود: نظارت بیشتر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در جلوگیری از تفاوت قیمت بین بازار و اسکله و نیز همکاری بیشتر صدا و سیما برای پایین آوردن التهاب خرید میگوی دریایی و تشویق مردم به خرید میگوی پرورشی می‌تواند بر التهاب بازار میگو تاثیرگذار بوده و آرامش لازم را جهت پایین آوردن قیمت‌ها ایجاد نماید.

قیمت و مقدار صید میگو در 3 سال اخیر

سال

زمان صید

میزان صید

قیمت اول فصل

قیمت آخرفصل

92

21 مرداد تا 19 شهریور

2441تن

10هزارتومان

11هزارتومان

93

9مرداد تا7شهریور

1477تن

13هزارتومان

15هزارتومان

94

7مرداد تا 14شهریور

1311تن

17هزارتومان

25هزارتومان

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها