هم‌اکنون صید میگو در خلیج‌فارس به روش ترال یا کف‌روب دریا انجام می‌شود که مخرب‌ترین نوع صید است

ذخایر میگوی بوشهر نیازمند حفاظت

از امروز گشت‌های تحقیقاتی گشایش صید میگو در آب‌های بوشهر به دریا می‌زنند تا با ارزیابی‌های لازم، زمان و میزان صید میگوی امسال را مشخص کنند.
کد خبر: ۹۱۸۳۳۸
ذخایر میگوی بوشهر نیازمند حفاظت

به گزارش جام‌جم، صید بی‌رویه میگو در سال‌های گذشته آن هم به شیوه ترال که بستر دریا را می‌روبد تا این موجود کف‌زی دریا را در تورها به دام اندازد، سبب شده ذخایر میگو در سراسر آب‌های خلیج فارس با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود. در سال 93 برخی صیادان استان بوشهر عنوان می‌کردند سهمشان از صید تقریبا 50 درصد صید سال 92 بوده است. حسین بهمنیاری، مدیرکل وقت شیلات استان بوشهر نیز سال گذشته از کاهش 25 درصدی میزان صید میگو در 26 روز ابتدایی فصل صید خبر داده بود. از این رو کارشناسان معتقدند باید گام‌های مؤثری در ترمیم ذخایر میگو برداشته شود و نخستین گام در این زمینه بجز جلوگیری از صید غیرمجاز، تعیین زمان و میزان مشخص برای صید میگو است.

صید میگو بجز زمان مشخص آن در فصل صید ممنوع شده و تعیین زمان فصل صید به عهده پژوهشکده میگوی کشور گذاشته شده که در استان بوشهر به‌عنوان قطب تولید میگوی کشور مستقر است.

بهترین گونه میگوی دریایی

پژوهشکده میگوی کشور به‌عنوان متولی ذخایر میگو در آب‌های ایران برای دستیابی به صیدی پایدار و برداشت میگو در اندازه تجاری مناسب در تیرماه هر سال با گشت‌های تحقیقاتی، سنجش وضعیت ذخیره میگو را انجام‌ می‌دهد. رئیس پژوهشکده میگوی کشور با بیان این‌که سه گشت مقدماتی از امروز شنبه آغاز به کار می‌کنند، به جام‌جم می‌گوید: در این گشت‌ها متغیرهای مهم زیستی میگو اندازه‌گیری می‌شود.

بابک قائدنیا با تأکید بر این‌که برای برداشت بهینه از ذخیره میگو و صید اقتصادی محصول باید 70 درصد از جمعیت میگو در کل آب‌های مورد بررسی در زمان گشایش صید، دارای طول بالاتر از 12 سانتی‌متر باشند، می‌افزاید: بر این اساس زمان گشایش صید میگو پیش‌بینی و به شیلات و صیادان استان اعلام می‌شود. رئیس پژوهشکده میگوی کشور با اشاه به این‌که استان بوشهر بهترین گونه میگوی دریایی خلیج فارس را دارد، عنوان می‌کند: این گونه که میگوی ببری سبز نام دارد 65 درصد ذخایر میگوی آب‌های استان بوشهر را تشکیل می‌دهد و بقیه گونه‌های سفید و سرتیز هستند.

قائدنیا با بیان این‌که صید میگو به وسیله صید ترال یا کف‌روب انجام می‌شود، این شیوه را مخرب‌ترین نوع صید می‌خواند و می‌گوید: در فصل صید نیز بر اساس اسکله‌آوری و شاخص‌های دیگر میزان صید را به صورتی تنظیم می‌کنیم که 40 درصد ذخایر برای حفظ نسل‌های آینده میگو در دریا باقی بماند.

صید غیرمجاز میگو‌

در همین حال، مدیرکل شیلات استان بوشهر در پاسخ به این‌که چرا صید میگو در بیشتر ماه‌های سال ممنوع است، می‌گوید: میگو عمری کوتاه در حدود یک سال دارد. میگو ببری سبز اواخر فصل گرما به رشد حداکثری می‌رسند و اواخر زمستان شروع به تخم‌ریزی می‌کند. برای همین فصل صید را به اواخر تابستان موکول می‌کنیم که میگو به حداکثر اندازه برای عرضه به بازار رسیده باشد و درصدی از ذخیره میگو را برای حفظ آن نگه می‌داریم. زنده‌بودی همچنین به صید مخرب ترال اشاره می‌کند و می‌افزاید: این شیوه صید به بستر دریا آسیب جدی می‌زند و افزون بر میگو دیگر موجودات آبزی را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

او یکی از معضلات حفظ ذخایر میگوی کشور را صید غیرمجاز به وسیله قایق‌های بی‌هویت عنوان می‌کند و می‌گوید: این صیادان، پیش از آن‌که میگو به اندازه بازاری برسد آن را صید می‌کنند و در بازارهای غیررسمی به فروش می‌رسانند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان این‌که پیش از فصل صید، بیش از 10 درصد میگوی موجود در آب‌های بوشهر به صورت غیرمجاز صید می‌شود، عنوان می‌کند: این صید غیرمجاز در استان‌های دیگر بیشتر است ولی در بوشهر به دلیل کنترل و نظارت شدید بسیار محدود شده است.

زنده‌بودی در پاسخ به این‌که آیا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز محدودیت صید میگو دارند، اظهار می‌کند: در همه این کشورها محدودیت‌هایث صید میگو اعمال می‌شود و حتی برخی از آنها نظارت شدیدتری بر روی صید میگو نسبت به ما دارند.

آغاز جمع‌آوری وسایل صیادی ممنوعه در بوشهر

طرح جمع آوری گرگور (قفس سیمی ویژه ماهیگیری) و تورهای صیادی ممنوعه از مناطق مرجانی پیرامون جزایر خارگ و خارگوی استان آغاز شد.به گفته حسین دلشب ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تعدادی از صیادان سودجو اقدام به تورریزی و گرگورریزی در مناطق مرجانی اطراف این جزایر می‌کنند که این تورها و گرگورها در هنگام بالا کشیده شدن باعث شکستن مرجان و در نتیجه از بین رفتن این موجودات منحصر به فرد دریایی می‌شوند.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها