جنگ در حلب تقریبا همه را درگیر کرده است. از خود سوریه گرفته تا سازمان ملل متحد و شورای امنیت. درحالی که نبردهای سختی بین ارتش سوریه و شورشیان در حواشی این شهر در جریان است، آمریکا و روسیه تلاش می‌کنند زمینه یک آتش‌بس موقت را فراهم کنند.
کد خبر: ۹۳۰۶۲۴

در همین حال سازمان ملل متحد بر طرفین درگیری‌ها فشار می‌آورد تا زمینه را برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به ساکنان شهر حلب فراهم کنند.

شامگاه دوشنبه، شورای امنیت در نشستی غیررسمی تحولات اخیر در حلب را بررسی کرد، اما در این نشست اختلاف نظرهای متعددی درباره حلب وجود داشت. برخی اعضا نسبت به تردیدهایی که در مبارزه با تروریسم مطرح است،‌ انتقاد داشتند. برخی دیگر خواهان لغو محاصره شهر شدند در حالی که برخی دیگر معتقد بودند علت اصلی بحران سوریه مداخله خارجی است.

به طوری که نماینده مصر گروه‌های مسلح را همکار سازمان‌های تروریستی از جمله جبهه النصره دانست و سامانتا پاور نماینده آمریکا تنها راه پایان بحران سوریه را ایجاد فضایی برای روند سیاسی و توقف درگیری‌ها معرفی کرد. نماینده فرانسه نیز هشدار داد که تحولات حلب احتمالا موجب نابودی توافق‌نامه وین شود.

معاون نماینده روسیه نیز گفت: بی‌خانمانی و مشکلات مردم سوریه به‌دلیل تلاش برخی کشورها از طریق توجیه اقدامات گروه‌های شورشی است. عبدالله المعلمی سفیر عربستان در سازمان ملل نیز خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع شد. به این ترتیب نشست شورای امنیت به دلیل اختلاف‌نظر اعضا بدون دست یافتن به نتیجه مشخصی به پایان رسید.

روز گذشته در خبرها آمده بود که به‌دنبال درخواست سازمان ملل مبنی بر توقف هر چه سریع‌تر درگیری‌ها در حلب سوریه جهت رساندن کمک‌ها به آسیب‌دیدگان و تعمیر شبکه‌های برق و آب، قرار است کارشناسان دو کشور روسیه و آمریکا با همدیگر ملاقات کرده و برقراری یک آتش‌بس 48 ساعته را بررسی ‌کنند.

در تازه‌ترین آمارهای مربوط به تعداد افراد کشته شده در سوریه، گروه ناظران حقوق بشر سوریه می‌‌گوید در دو ماه ژوئن و ژوئیه سال‌جاری میلادی ده هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند. این سازمان شمار کل کشته‌های درگیری‌ها در سوریه را تاکنون 290 هزار نفر اعلام کرد.

گزارش‌های میدانی از ادامه درگیری‌ها بخصوص در حواشی حلب حکایت دارد. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت می‌گویند موفق شده‌اند تپه الصنوبرات در منطقه الراموسه در جنوب حلب را دوباره از تروریست‌ها پس بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها