فارغ‌التحصیل دانشگاه هامبورگ و استادیار خانه صنعتگران آلمان است که 27 سال زندگی و سال‌ها کار علمی در آلمان را با خود دارد و حالا برای خدمت و انتقال تجربیات فنی به ایران آمده است. بانوی مخترع «سیستم‌های یکپارچه پکیج آبگرم خورشیدی» و نفر اول جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل؛ فناوری و تجاری سازی در عرصه ملی» می‌خواهد فرهنگ صرفه‌جویی را کشور نهادینه کند.
کد خبر: ۹۳۰۰۵۲
مقاومت تا خودکفایی؛ هنر بانوی مخترع ایرانی

سیده رقیه جلالی فلکمن در گفتگو با جام جم آنلاین می‌گوید: فعالیت در زمینه پکیج و سولارهای خورشیدی همواره ذهن من را به خود مشغول کرده بود. با توجه به رونق این تکنولوژی و استفاده عمومی در کشورهای اروپایی از یک طرف و ظرفیت‌های بالقوه کشور ایران از طرف دیگر، تصمیم گرفتم آموزه ها و تجربیات علمی خود را در زمینه انرژی خورشیدی به داخل کشور انتقال دهم.

این بانوی خلاق و با سابقه فعالیت در کشورهای امارات و قبرس، دو اختراع ثبت شده دارد؛ یکی «سیستم‌های پکیج آبگرم خورشیدی» و دیگری «سیستم تلفیقی خورشیدی یکپارچه برای راه‌اندازی چیلرهای جذبی به منظور تامین گرمایش از کف و گرمایش استخر» است، ضمن اینکه اکنون در حال تکمیل طرح «تولید همزمان دستگاه برق و بخار خورشیدی» است.

جلالی توضیح می‌دهد: هم‌اکنون تولید «سیستم پکیج آبگرم خورشیدی» در ایران آغاز شده و از نقاط مختلف کشور سفارش تولید و نصب دریافت می‌کنیم ولی از آنجا که حمایت‌های مالی و معنوی دولت از ما انجام نشده، به علت مشکلات مالی هنوز خط تولید انبوه راه‌اندازی نکردیم.

وی با اعلام اینکه؛ در حال حاضر دفتر شرکت در ساختمان معاونت پژوهش‌ و فناوری وزارت علوم واقع شده، می‌گوید: به‌دلیل مشکلات مطرح شده و عدم امکان تولید انبوه تجهیزات، به طور مستقیم، کسی را استخدام نکردیم ولی غیرمستقیم پیمانکاران زیادی با ما در ارتباط هستند و «سیستم‌های پکیج آبگرم خورشیدی» را با همکاری آنها در ساختمان‌های کشور نصب و اجرایی می‌کنیم.

ساخت و نصب سیستم‌های گرمایش خورشیدی با ثبت سفارش عملی می‌شود و هر سیستم مختص منطقه خاصی است که با توجه به میزان تابش و اشعه خورشید متفاوت خواهد بود. البته گستره کاری این بانوی کارآفرین، به تمام نقاط کشور و به خصوص مناطق مرزی و محروم اختصاص دارد و صرف نظر از جنبه مادی پروژه‌ها، فرهنگ‌سازی استفاده از پکیج‌های خورشیدی به منظور صرفه‌جویی و جایگزین سایر حامل‌های انرژی در اولویت است.

به گفته جلالی، تامین آب گرم از طریق نصب «سیستم‌های پکیج آبگرم خورشیدی» با استقبال خوب مردم مواجه شده است ولی مشکل مالی کماکان ادامه دارد و عدم حمایت دولت و هزینه اندک حامل‌های انرژی مانع گسترش طرح در ساختمان‌های کشور خواهد شد. در حال حاضر هزینه نصب آبگرمکن خورشیدی در پشت بام ساختمان‌های معمولی با توجه به نوع سفارش و دستگاه از 1.5 تا 5 میلیون تومان متغیر است.

مشکل دیگری که اجرای طرح را با مشکل مواجه می‌کند، ساختار معماری ساختمان‌های کشور است. خوشبختانه در سال‌های اخیر ضمن هماهنگی با مهندسان سازه و مکانیک مسئله تا حدودی برطرف شده است. البته اگر پنجرها دوجداره باشند و از عایق دیواری استفاده کنند 30 تا 40 درصد نیاز آنها به سیستم های گرمایشی کاسته خواهد شد ولی در آب گرم مصرفی و استفاده از «سیستم‌های پکیج آبگرم خورشیدی» تاثیری ندارد.

سخنان پایانی بانوی مخترع و کارآفرین کشور به حمایت‌های مادی و معنوی دولت اختصاص دارد: «همکاری وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بهداشت، آموزش و پرورش، سازمان‌های گردشگری و سیاحتی، ارگان‌های نظامی و انتظامی ...کمک بزرگی در راه اجرا و فراگیری طرح محسوب می‌شود، به خصوص که هم اکنون مقام معظم رهبری پیگیر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی هستند. ما آمادگی داریم طرح «سیستم‌های پکیج آبگرم خورشیدی» را علاوه بر مناطق محروم کشور، برای سوله‌ها و مکان‌های استقرار کاروان‌های زیارتی و سیاحتی «راهیان نور» در مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور اجرا کنیم.»

رضا گلین شریف دینی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
reza
-
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
۱
۱
تلاش این بانوی خوشفكر ایرانی تحسین برانگیز است. امیدواریم با كمك دولت وابستگی مردم ایران به انرژی های فسیلی برای همیشه قطع شده و پشت بام تمام منازل با پكیج های خورشیدی مزین شود.
جواد رفتاری
-
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
بایستی ضمن تشكر از تلاش این خانم مهندس كارافرین در مورد مقوله استفاده از انرژی های پاك كه این روزها كاملا مورد بی مهری مسئولین قرار دارد شاهد شكوفایی و استقبال مصرف كنندگان باشیم.
روح الله
-
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
۱
۰
اقای روحانی دریاب دیگه داریم دق میكنیم
ابراهیم - ایلام
-
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
۱
۱
زنده باد ایران و زنده باد ملت ایران , همیشه ایران و همیشه ایرانی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها