یک دانشمند ایرانی‌ دانشگاه «هارتفوردشایر» انگلیس موفق به تولید دستکش رباتیک شده است که به بازیابی حرکت دست و نیروی عضلات افراد مبتلا به سکته مغزی کمک می‌کند.
کد خبر: ۷۸۶۵۵۶
اختراع دانشمند ایرانی به کمک بیماران سکته مغزی آمد

دستگاه «SCRIPT» توسط دکتر فرشید امیرعبدالهیان ساخته شده و اکنون یک پروژه مشارکتی بین کشورهای انگلیس، هلند، آلمان و ایتالیا محسوب می‌شود.

این دستکش برای تسهیل حرکات و تمرین‌های مکرر دست و مچ بیماران چه در مرحله مزمن بیماری و چه پس از ترخیص آن‌ها از بیمارستان طراحی شده است.

«SCRIPT» به حسگرهایی مجهز است که به نظارت و ارزیابی پیشرفت بیمار توسط خود وی و همچنین پزشکان کمک می‌کند.

در یک کارآزمایی، 34 بیمار از این دستکش‌ها برای بازی‌های رایانه‌ای خاص استفاده کردند که نتایج نهایی آن‌ها دلگرم‌کننده بود.

«شانی شماه» یک کارمند سابق خدمات مالی که دو بار سکته کرده بود، در میان این گروه داوطلب نبود اما دو بار از دستکش مذکور استفاده کرده و به ارائه بازخوردهای آن به دکتر امیرعبدالهیان سازنده دستگاه و هماهنگ کننده پروژه کمک کرده است.

پزشکان انتظار نداشتند که «شماه» پس از دومین سکته مغزی که با چند روز فاصله در آوریل 2013 اتفاق افتاده و باعث خونریزی مغزی شده بود، بتواند از آسیب‌های خود خلاصی یابد.

وی توانایی سخن گفتن و استفاده از سمت چپ بدن، پا، بازو، و دستش را از دست داده و تحت فیزیوتراپی فشرده در یک مرکز ویژه درمانی قرار گرفته بود.

سکته مغزی می‌تواند منجر به خم شدن مچ و مشت شدن نیمه دائم دست‌ها شود. این پروژه قصد دارد با چنین آسیب‌هایی توسط ارائه تمرینات مکرر و سرگرم‌کننده به بیماران در زمان استفاده از دستکش مقابله کند.

دکتر امیرعبدالهیان گفت: در بیماران مبتلا به سکته، دست و مچ در موقعیت غیرعادی قرار دارند، مچ خم شده و دست‌ها گره می‌خورند. آنچه ما به دنبال انجام آن هستیم، باز کردن دست و برگردادن مچ با حالت اولیه خود است تا فرد بتواند حالت عادی مچ و دست خود را بدست آورده و تمرینات درمانی را انجام دهند.

وی افزود: دستکشی که ما طراحی کرده‌ایم، برخی نیروهای ارتجاعی را ارائه می‌کند که طی آن، انگشتان کشیده و باز شده و مچ به حالت اولیه باز می‌گردد.

دستکش «SCRIPT» به ثبت عملکرد بیمار پرداخته و داده‌ها را برای پزشک ارسال می‌کند تا بتواند از راه دور درمان متناسب را اعمال کند. این دستکش همچنین بار درمان چند بیمار را از دوش یک درمانگر برداشته و به بیماران نیز کمک می‌کند تا بجای اقامت در مراکز توانبخشی، در منزل خود کارهای توانبخشی را انجام دهند تا زمان صرف‌شده برای تمرینات بیماران افزایش یابد.

امیرعبدالهیان، متخصص توانبخشی رباتیک و فناوری‌های مرتبط بوده و همچنین دانشیار سیستم‌های تطبیقی در دانشگاه هارتفوردشایر است.

به گفته وی، علاوه بر مزایای استفاده از دستکش «SCRIPT» در منزل برای بیماران، ارزیابی از راه دور از داده‌های رایانه‌ای توسط درمانگران کمک می‌کند تا درمان‌ها برای افراد به شکل انفرادی انجام بگیرد.

دانشمند ایرانی‌ دانشگاه «هارتفوردشایر» افزود: این سازگاری یک عملکرد بسیار مهم است، زیرا به ما اجازه می‌دهد سیستم را نه تنها برای افراد مبتلا به سکته شدید، بلکه حتی برای بیماران با سکته‌های متوسط یا ضعیف‌تر قابل استفاده کنیم.

نمونه پیش‌ساخت این دستکش به عنوان بخشی از پروژه 4.9 میلیون دلاری دانشگاه هارتفوردشایر و شرکای اروپایی ساخته شده است.

به گفته امیرعبدالهیان، برای آماده‌سازی طراحی نهایی، به سرمایه‌گذاری‌های خارجی طی دو سال آینده نیاز است و هر دستکش می‌تواند با بهای کمتر از 10 هزار دلار در بیمارستان‌های عمومی به عنوان یک گزینه مقرون‌بصرفه مراقبتی مورد استفاده قرار بگیرد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها