دومین جشنواره شعر و موسیقی و سرود ضداستکباری طبس طی 3 شب برگزار می‌شود

عرضه موسیقی فاخر ضداستکباری در جهان

در دومین جشنواره شعر و موسیقی و سرود ضداستکباری طبس از حمید سبزواری و برخی از خوانندگان ضداستکباری دنیا برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که قصد دارد موسیقی فاخر ضداستکباری را به دنیا عرضه کند.
کد خبر: ۹۲۹۷۳۱

به گزارش جام‌جم، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی روز گذشته میزبان نشست خبری دومین جشنواره شعر و موسیقی و سرود ضداستکباری طبس بود که در آن اسفندیار قره‌باغی خاطره سرودن و ساخته شدن 48 ساعته سرود «آمریکا آمریکا» را بازگو کرد.

در این نشست خبری قره‌باغی در سخنانی اظهار کرد: در دنیای امروز تمامی لذت‌ها و ثروت‌ها و قدرت‌ها و آنچه به آن اعتقاد داریم در یک‌سو و همه محنت و آزارها و مصیبت‌ها را در سوی دیگر برای ما نهاده‌اند. غرب امروزه با این تقسیم‌بندی درصدد نفوذ در میان ماست و سعی دارد به هر نحو ممکن در جوانان ما نفوذ کند و از آنها چیزی را بسازد که دلش می‌خواهد.

دست‌سازهای آنها را امروزه می‌شود در جامعه دید. بزه‌کاران، خلاف‌کاران و معتادان مگر چگونه به این راه افتاده‌اند؟

او ادامه داد: یکی از زیباترین راه‌هایی که امروزه آنها برای نفوذ انتخاب کرده‌اند، موسیقی بوده است. از زمانی که انقلاب پیروز شد رادیو را مجاهدین در دست گرفتند و آن را به گلوله بستند. تمامی ارکسترها خوابید و دیگر خبری از موسیقی نشد. تا مردم آمدند سری بلند کنند سگ زنجیری غرب به ما حمله کرد و دوباره کشور زیر یوغ بمباران و پیدا کردن ارزاق رفت. در چنین فضایی من و دوستانم سعی کردیم با موسیقی به کمک جبهه‌ها و مردم برویم و مسئولان تدارکات روحیه برای مردم و رزمندگان بشویم.

تولید روزانه یک سرود

قره‌باغی افزود: در آن روزگار موسیقی وضعیت عجیبی داشت. شورای سرپرستی صداوسیما، موسیقی را حرام می‌پنداشت و ما سعی داشتیم کاری در این زمینه بکنیم. در نهایت با دعوت از تعدادی از دوستان شاعر و موسیقیدان و صدابردار کار شروع شد و البته بدون پول. دو سال بعد از آن برای ساخت و اجرای یک سرود به ما هزار تومان دادند. این در حالی بود که همه، زن و زندگی شان را کنار گذاشته و با عشق به این کار وارد شده بودند. حاصل این شد که در سال 61 حدود 320 تولید داشتیم که حدود روزی یک سرود می‌شود.

خاطره خلق سرود آمریکا آمریکا

این موسیقیدان افزود: یادم هست شبی در مجلسی بودیم و مرحوم سید احمد خمینی پیغام داد که چرا سرودی بر ضد آمریکا نمی‌سازید. همان شب آقای سبزواری تا صبح سرود آمریکا آمریکا را سرود و آقای راغب ملودی را ساخت و آقای میرزمانی تنظیم کرد و من هم خواندم. در 48 ساعت سرود ساخته شد. همه اینها به خاطر عشقی بود که پایش ایستاده بودیم. اما رفته‌رفته مملکت که پس از جنگ آرام شد، قشرهایی به موسیقی خیانت کردند. تهیه‌کنندگان تلویزیونی برای این‌که جوانان را روی آنتن ببرند از آنها پول گرفتند و ارشادی‌ها هم برای بهره‌بردن از سهمیه کاست، از هنرمندان رشوه گرفتند و خواننده‌هایی را معروف کردند که امروز یک «آ» نمی‌توانند بگویند.

او بیان کرد: وقتی موسیقی اصیل و علمی از کشور رانده شد، موسیقی‌های زیرزمینی مخفی سر بر آورد و از آنجا بود که موفقیت دشمن شروع شد. جوانان زیر ابرو برداشته و گیس بلند از آن سوی آبها برای ما موسیقی ساختند و رسیدیم به جایی که امروز اگر خواننده‌ای اصیل می‌خواند جوان ما آن را نمی‌فهمد. اما در مقابل او شعرهای فلان خواننده هرزه را حفظ است. کار رسیده به جایی که یک خط قرآن در خانه‌ها خوانده نمی‌شود، اما شماره کفش فلان خواننده را حفظیم.

اهداف جشنواره

این پیشکسوت موسیقی انقلاب اظهار کرد: در این فضا جشنواره ضد استکباری طبس سعی دارد موسیقی فاخر ضد استکباری را به دنیا عرضه کند و به دنیا نشان دهد امثال آنچه در شبکه‌هایی مانند جم (GEM) از ایران پخش می‌شود، حقیقت ندارد. ما با این جشنواره سعی داریم این رویه را اصلاح و صدای موسیقی ضداستکباری را در دنیا بلند کنیم. هدفمان معرفی جوانان است و برای این کار جدای از جوانان داخل از برخی فعالان غیرایرانی نیز دعوت کرده‌ایم.

تجلیل از حمید سبزواری

محسن صفایی دبیر اجرایی این جشنواره هم از حضور «عمل تنانه» از شاعران لبنان و نیز بزرگداشت حمید سبزواری و اهدای جایزه ویژه جشنواره با نام این شاعر فقید در این رویداد خبر داد.

صفایی همچنین از رونمایی کتاب و آلبوم تصویری صد سال موسیقی اعتراض علیه آمریکا با هدف معرفی خوانندگان اروپایی و آمریکایی که علیه جنگ‌افروزی آمریکا به تولید اثر پرداخته‌اند، خبر داد.

دبیر اجرایی جشنواره همچنین افزود: در این جشنواره 90 تک آهنگ از 50 خواننده به دست ما رسیده است که در میان آنها آثاری از خواننده 13 ساله و شاعر 17 ساله نیز وجود دارد. همچنین آثاری در قالب موسیقی مقامی و حتی رپ نیز به دست ما رسیده است که شرکت آنها در بخش مسابقه در آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

صفایی بیان کرد: برنامه ما این است که اجراهای جشنواره پس از برگزاری مراسم اختتامیه و داوری در قالب اکران‌های مردمی شبیه جشنواره عمار و از طریق سامانه‌ای در سراسر کشور اجرا شود و امیدواریم در ادامه به مناسبت‌هایی مانند 13 آبان، 16 آذر، 9 دی، 5 اردیبهشت‌ و 12 تیر نیز این آثار را به صورت عمومی اکران کنیم.

روزشمار جشنواره

دومین جشنواره شعر و موسیقی و سرود ضداستکباری طبس در سه روز 25، 26 و 27 مرداد در حوزه هنری برنامه‌های خود را برگزار می‌کند. شب اول به شعر ضداستکباری اختصاص دارد که دبیری این بخش از جشنواره برعهده محمدعلی سیار گذاشته شده است. در این بخش 257 شعر از 90 شاعر و ترانه‌سرا به دبیرخانه رسیده است.

شب دوم جشنواره با عنوان شب موسیقی به تجلیل از چهره‌های محلی و جهانی موسیقی حماسی اختصاص یافته است. در این شب از «دُردی تریک» خواننده ترکمن که موسیقی مقامی «ظالم آمریکا» را ساخته است، تجلیل می‌شود و همچنین یادکردی هم از خواننده فقید ضد کودتای شیلی «ویکتور خارا» خواهد شد.

شب سوم از این جشنواره با عنوان شب سرود نامگذاری شده است که در آن از گروه سرود «المهدی جهرم» که همگی اعضای آن در دوران دفاع مقدس شهید شده‌اند، تجلیل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها