شب گذشته المپیک ریو در کنار اعتراضات گروهی از مردم کشور برزیل افتتاح شد. با آن که این یک مراسم ورزشی است، اما افتتاحیه آن بی ارتباط با سینما نیست.
کد خبر: ۹۲۹۱۵۶
افتتاحیه المپیک، سینما و اعتراضات

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ورایتی، کارگردان هنری این مراسم، فرناندو میرلیس فیلم ساز برجسته و غیرمتعارف برزیلی است، که با «شهر خدا»ی خود در سال 2002، توجه جامعه بین المللی را به سینمای برزیل جلب کرد.

او در کنار دیگر فیلم ساز برزیلی دانیل توماس، کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک ریو بودند.

برگزار کنندگان این دوره المپیک هم فکر می کردند سپردن امر کارگردانی مراسم افتتاحیه به یک فیلم ساز خوش فکر، می تواند هیجانات مربوط به آغاز مسابقات و رقابت ها را بیشتر کند.

این در حالی بود که گروه بزرگی از مردم و روشن فکران محلی، به برپایی المپیک در کشور خود اعتراض داشتند.

حرف آن ها این بود که در شرایط بسیار بد اقتصادی و فقر روزافزون مردم، برپایی چنین مراسم های پرریخت و پاش هیچ معنی و مفهوم اقتصادی ندارد.

اما فرناندو میرلیس چنین دیدگاهی ندارد. این فیلم ساز که در فیلم هایش به طرح و بررسی مشکلات قشر زحمتکش کشور می پردازد، با این باور امر کارگردانی مراسم افتتاحیه المپیک را قبول کرد که کمکی به بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم کشورش کند.

این فیلم ساز 60 ساله در این ارتباط می گوید:« زمانی که همکاری با مسئولان المپیک را قبول کردم، امیدم این بود که مراسم المپیک می تواند به عنوان محرکی برای درمان افسردگی اقتصادی و اجتماعی برزیل عمل کند. کشور ما مدتی است درگیر فروپاشی اقتصادی است و باید کاری در این رابطه صورت گیرد. احساسم این است که برگزاری مسابقات ورزشی مهمی مثل المپیک در برزیل، هم به جذب توریست بیشتر کمک می کند و هم، توجه جامعه جهانی را در سطح وسیع تری به سمت کشورمان جلب می کند.»

در عین حال، این فیلم ساز بر روی این نکته تاکید می کند که در مراسم افتتاحیه خبری از ریخت و پاش های غیر ضروری نبوده و او و همکارانش، این مراسم را با حداقل هزینه تدارک دیده اند.

به گفته میرلیس:« پولی که برای مراسم خرج کردیم، رقم بالایی نیست. این رقم 12 بار کمتر از رقم افتتاحیه المپیک لندن چهار سال قبل و 20 بار کمتر از افتتاحیه المپیک پکن هشت سال قبل است. قرار بود برای دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک ریو، رقمی معادل 115 میلیون دلار هزینه شود. اما با گذشت زمان، این رقم به 56 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. ما مجبور بودیم به جای پول خرج کردن، از قوه خلاقه مان استفاده کنیم تا بتوانیم مراسم باشکوه تری خلق کنیم!»

با این حال، اعتراضات به رقم های خرج شده برای المپیک ادامه دارد. رسانه های گروهی به این نکته اشاره می کنند که تا به امروز، رقم خرج شده برای مراسم های افتتاحیه و اختتامیه المپیک پکن، بالاترین رقم در تاریخ المپیک بوده است.

وظیفه کارگردانی این دو مراسم را، ژانگ ییمو فیلم ساز برجسته چینی به عهده داشت و با استقبال بسیار خوب اهالی دو دنیای ورزش و سینما روبرو شد.

مراسم چهار سال قبل المپیک لندن را نیز دنی بویل فیلم ساز شناخته شده انگلیسی کارگردانی کرد. او که با «میلیونر زاغه نشین» خود جوایز اسکار را درو کرد، به خاطر شوخی جذاب و هنری خود با جیمزباند و ملکه انگلیس در مراسم افتتاحیه، مورد توجه رسانه های گروهی قرار گرفت.

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها