«وعده به شرط آزادی» هم به سرنوشت پیچیده متهم نفتی اضافه می‌شود. زنجانی برای رهایی از حکمی که او را بیش از دو سال و نیم در بازداشت موقت نگه داشته، دست به هر کاری می‌زند، بی‌نتیجه است.
کد خبر: ۹۲۸۳۱۵
شریک بابک زنجانی وارد می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، گستره اموال بابک زنجانی از داخل ایران تا خارج از مرزهای کشور به طلبکاران منتقل می‌شود تا نخستین حلقه از زنجیره آزادسازی او را باز کند، اما بی‌مشتری ماندن و خیانت در امانت، امید او را به ناامیدی تبدیل می‌سازد تا زنجانی دست به دامان یکی از شرکای تجاری خود شود.

موضوعی که از مدت‌ها پیش رسول کوهپایه‌زاده بر آن تاکید داشته و عنوان می‌کرد که شرکای موکلش حاضرند به ایران بیایند و برای تودیع وثیقه برای آزادی زنجانی اعلام آمادگی کرده‌اند، گویی این روزها در حال تحقق است. این‌بار نام تاجیکستان هم در کنار نام ترکیه و امارات قرار می‌گیرد اما با این تفاوت که مرد تاجیکی حاضر است برای آزادی زنجانی مبلغ بدهی او را پرداخت کند.

«رستم» شریک تاجیکستانی متهم نفتی اگرچه وعده امیدوارکننده‌ای به زنجانی می‌دهد اما آن را مشروط به صدور حکمی از سوی دستگاه قضایی می‌داند. او اعلام کرده حاضر است ضمانتنامه‌ای بانکی برای پرداخت بدهی شریکش صادر کند اما با این شرط که به محض امضای ضمانتنامه، زنجانی از زندان آزاد شود.

شرط خارج از اراده شرکت نفت

با گذشت چند هفته از انجام سفری از سوی وکیل متهم نفتی و نمایندگانی از سوی وزارت نفت و بانک مرکزی به یکی از کشورهای خارجی، دیروز غلامرضا مهدوی مطالبی را در خصوص توافق انجام شده در این دیدارها عنوان کرد.

وکیل شرکت نفت اظهار کرد: ما هم مطالبی در این خصوص شنیده‌ایم که یکی از شرکای تاجیکستانی بابک زنجانی به نام «رستم» گفته حاضر است از طریق بانک «کونلون» ضمانتنامه‌‌ای صادر کند که بعد از یک سال قابل وصول می‌شود.

وی با بیان اینکه شریک خارجی بابک زنجانی شرطی برای شرکت نفت گذاشته، اضافه کرد: این فرد شرط کرده به محض صدور ضمانتنامه بانکی و امضای آن، بابک زنجانی آزاد شود که این موضوع از اختیار شرکت ملی نفت خارج است و مرجع قضایی درباره آن تصمیم می‌گیرد.

وکیل شرکت نفت گفت: شرکت نفت در این پرونده مالباخته است و اکنون نیز مطالبه مال از دست رفته را دارد. با تمام خوش‌بینی‌ها فکر نمی‌کنیم این کار شدنی باشد که ضمانتنامه بانکی برای یک سال بعد بدهند و به محض صدور و امضا نیز زنجانی آزاد شود.

مهدوی ادامه داد: در عین حال ما به عنوان مالباخته از پرداخت بدهی زنجانی استقبال می‌کنیم و برایمان فرقی نمی‌کند این بدهی توسط چه کسی و از چه طریقی پرداخت شود اما باید توجه داشت که برآورده کردن برخی شرط و شروط‌ها در اختیار ما نیست.

نتایج توافق باید محرمانه می‌ماند

اما اظهارات وکیل شرکت نفت در حالی صورت می‌گیرد که با وصف محرمانه بودن آن قراری بر افشای آن وجود نداشت. این موضوع را از نگرانی‌های رسول کوهپایه‌زاده می‌توان دریافت. وکیل زنجانی از وکلای شرکت ملی نفت جهت رسانه‌ای کردن توافق محرمانه‌ای که در جریان سفر هیاتی از شرکت ملی نفت و بانک مرکزی به یکی از کشورهای خارجی در راستای تلاش برای تسویه حساب‌ و پرداخت بدهی‌های بابک زنجانی صورت گرفته بود انتقاد کرد و گفت: به نظر می‌رسد که در برخی این اراده وجود دارد که اجازه ندهند این پرونده به سرانجام برسد.

کوهپایه‌زاده با بیان اینکه «براساس این صحبت‌ها به نتایج خوبی رسیدیم و یکی از بانک‌ها برای انجام امور مربوطه اعلام آمادگی کرد»، گفت: ‌بعد از بازگشت به تهران من گزارش مبسوطی را به مقامات مربوطه ارابه کردم. البته در تمام این نشست‌ها و مذاکرات چه به صورت مکتوب و شفاهی تاکید شد آنچه مطرح و توافق شده باید محرمانه بماند؛ چرا که شرکای خارجی و بانک‌های مربوطه که قرار است در این فرآیند همکاری کنند دارای ملاحظات سیاسی، اقتصادی و امنیتی هستند.

وی افزود: در همین چارچوب بارها تاکید شد که این گفت‌وگوها و توافقات صورت گرفته باید محرمانه بماند ولی در تاریخ دوم مردادماه مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت مصاحبه‌ای را انجام داد و برخلاف توافق صورت گرفته قسمتی از این موضوع را رسانه‌ای کرد و نام برخی بانک‌ها و شرکت‌هایی را که در فرآیند این موضوع دخالت دارند، بیان کرد. در همان مقطع من به مقامات مسئول و مافوق ایشان در شرکت ملی نفت این موضوع را اطلاع داده و تاکید کردم که بیان این اطلاعات به روند کار و پیشبرد پرونده ضرر می‌رساند.

وکیل بابک زنجانی با بیان اینکه «در همان مقطع دوستان در شرکت ملی نفت پذیرفتند که در این ارتباط قصور شده و تاکید کردند که دیگر چنین موضوعی تکرار نمی‌شود»، افزود: ولی متاسفانه باز هم امروز یکی دیگر از وکلای شرکت ملی نفت ایران مصاحبه‌ای را با یکی از خبرگزاری‌های داخلی انجام داده و مطالبی را که قرار بوده محرمانه باشد علنی کرده است.

شاید اراده‌ای برای به سرانجام نرسیدن پرونده وجود دارد

کوهپایه‌زاده با تاکید بر اینکه من به عنوان وکیل بابک زنجانی و یک شهروند ایرانی که دغدغه استیفای حقوق بیت‌المال را دارد معتقدم که تکرار این موضوع نمی‌تواند صرفا یک اشتباه باشد، گفت: به نظر می‌رسد شاید اراده‌ای در برخی افراد وجود داشته باشد که این موضوع به سرانجام نرسد.

وی با بیان اینکه «به عنوان یک فرد مطلع تاکید دارم که اینگونه اقدامات به روند پرونده و استیفای حقوق بیت‌المال آسیب می‌رساند»، ادامه داد: من از مسوولان ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و مراجع قضایی ذیربط درخواست دارم که این موضوع را پیگیری کنند و اینکه چرا آنها مطلبی را که قرار بوده محرمانه باشد افشا کرده‌اند؟ وکیل بابک زنجانی گفت: این افراد با بی‌درایتی محض مسائل محرمانه را افشا کرده‌اند و نتیجه آن جز ضرر و آسیب رساندن به روند پرونده چیز دیگری نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
جانبازو بازنشسته
-
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
۰
۰
هركسی و یا هر ارگانی كه بخواهد این متهم نفتی را آزاد كند خیانت به خون شهداء و جانبازان و آزادگان و انقلاب و مردم كرده است ما باید هم طلب مان را بگیریم و هم این آقا باید اعدام شودتا كسی یا كسان دیگری در اینده فكر خیانت به ملت را در سر نداشته باشد. البته با افرادی كه حقوق های نجومی گرفته اند باید به شدت بر خورد شود آقایان ادعای مسلمانی می كنند و حقوق نجومی می گیرند ما جانبازان و ایثارگران و آزادگان در بدترین شرایط به دفاع از اسلام و این انقلاب پرداخته اند ولی چه عاید آنها شده تنی رنجور جسمی مریض و فقری بیش از اندازه .ما ملت این چنین دولتی را نمی خواهیم كه اشرافی گری را در بین خودشان ترویج می دهند . اقوام و خویشان و هم حزبی های خود را در راس امور گذاشته اند.
نرم افزار موبایل
-
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
۰
۰
گفته های این برادر جانباز كاملا برابر با خواسته ی مردم و خانواده بزرگ ایثارگران است مرگ بر درذ و خیانتكار
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها