اصولا در زمینه خریدهای مردم نمیتوانیم برای سلیقه یا حق انتخاب خریداران خطمشی تعیین کنیم، بنابراین لازم است برای رسیدن و اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری به گونهای سیاستگذاری کنیم که بدون ایجاد انحصار و از همه مهمتر هرگونه محدودیت انتخاب در بازاری کاملا سنجیده و اصولی در ذهن خریداران اولین گزینه خریدهایشان را تولیدات داخلی قرار دهیم.
از اینرو باید به گونهای برنامهریزی کنیم تا تمام مزیتهای فعلی کالاهای خارجی در بازار ایران به حداقل خود رسیده و فهرست خرید متقاضیان کالا به نفع تولید با کیفیت داخل کشور بازنویسی شود.
تبلیغات به نفع محصولات داخلی میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. امروز تقریبا قانونی در جهت کاهش حجم تبلیغات کالاهای خارجی نداریم، مگر برای کالاها یا متونی خاص که با شئونات اسلامی کشور همسو نباشند؛ درحالی که برای کالاهای معمول بخصوص کالاهای با دوام مصرفی مثل لوازم خانگی یا پوشاک میتوانیم مزیتهایی به تولیدات داخلی برای تبلیغات ارائه کنیم، نه اینکه تبلیغات در اختیار تولیدات خارجی و وارداتی باشد.
تسهیل شرایط خرید موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. اکنون قدرت رقابتی برای تهیه بسیاری از محصولات وارداتی واقعا بالاست و تولیدکنندگان ایرانی به دلیل رکود اقتصادی توان ورود به این میدان را نداشته و درنهایت بازنده انتخاب خریداران خواهند بود بنابراین لازم است شرایط خرید کالاهای ایرانی باکیفیت را برای هموطنان کشور به گونهای تسهیل کنیم که کالاهای خارجی امکان مقابله با آن را نداشته باشد.
دکتر حبیبالله انصاری - دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد