سخنگوی شورای نگهبان گفت:شورای نگهبان، عالی‌ترین مرجع صیانت از "حق‌الناس" است و این شورا هرگز حزبی و جناحی عمل نکرده و نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۸۰۲۹
هرگز جناحی و حزبی عمل نخواهیم کرد

به گزارش جام جم آنلاین، عباسعلی کدخدایی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه "حق‌الناس"، مفهومی مقدس در نظام سیاسی کشور ما است گفت: در دیگر نظام‌های سیاسی، رأی مردم، صرفاً ابزاری برای گماردن افراد به سمت‌های سیاسی است اما در نظام سیاسی کشور ما، رأی مردم، نه فقط سازوکاری برای انتخاب مسئولان کشور بلکه حقی بسیار عظیم و مهم بر عهده کلیت نظام است.

وی افزود: در مقابل این حق، مسئولان کشور در نهادهای برگزارکننده انتخابات، تکلیف به صیانت و حفاظت از رأی مردم دارند.

کدخدایی تصریح کرد: مفهوم جدیدی که مقام معظم رهبری تحت عنوان "حق‌الناس" از آن استفاده کرده‌اند و همه مسئولان برگزاری انتخابات در کشور را موظف به رعایت آن دانسته‌اند، به خوبی نشان‌دهنده شأن و جایگاه رأی مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی شورای نگهبان، با تمجید از این اقدام رهبر معظم انقلاب، آن را به نوعی، یک اتمام حجت با همه مسئولان کشور دانست و افزود: شورای نگهبان، به موجب قانون اساسی، عالی ترین مرجع صیانت از حق‌الناس در انتخابات است لذا این شورا، فرمایش رهبر انقلاب را نصب‌العین خود قرار داده و همه تلاش و مساعی خود را برای حفاظت از آرای مردم به کار خواهد بست.

وی افزود: البته این موضوع، محدود و منحصر به انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده نیست بلکه از ابتدای انقلاب و در تمامی انتخاباتی که شورای نگهبان، به موجب قانون اساسی، نهاد ناظر بر انتخابات بوده، از رأی مردم صیانت شده است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: در انتخابات سال آینده نیز همانند همه انتخاباتی که تا به حال در کشور برگزار شده، شورای نگهبان از آرای مردم حمایت و صیانت خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به برخی سوء ظن‌ها نسبت به شورای نگهبان مبنی بر اینکه این شورا، گاه سیاست‌زده عمل می‌کند و نگاه حزبی به موضوعات دارد، گفت: این شورا هرگز چنین رویکردی نداشته و در ادامه نیز نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: نه قانون اساسی به این شورا اجازه می‌دهد با نگاه حزبی و سیاست‌زده به موضوعات بپردازد و نه شأن و جایگاه این نهاد، اقتضای این امر را دارد.

کدخدایی افزود: استنباط هایی این چنین در مورد شورای نگهبان، دور از شأن شورای نگهبان است. این شورا هرگز حزبی و جناحی عمل نکرده و نخواهد کرد. زیرا اساساً ایراد اتهام جناح‌زدگی به شورای نگهبان، جفایی بزرگ به این نهاد است.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان، بر مدار قانون، به صلاحیت‌ها خواهد پرداخت و هم بر انتخابات نظارت خواهد کرد و همچنین اعتراضات و ایرادات احتمالی را بررسی خواهد نمود و غیر از قانون، هیچ سازوکار دیگری بر کار این شورا حکومت نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: هیچ کس، نهاد یا جناح و حزبی، از شورا انتظار نداشته باشد که فراقانونی یا غیرقانونی عمل شود تا امری محقق شود.

کدخدایی تصریح کرد: امیدوار هستیم انتخابات سال آینده نیز همچون همه انتخاباتی که تا به حال برگزار شده، در کمال امنیت و صحت و سلامت و با مشارکت قدرتمندانه و باشکوه مردم برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها