عربستان سعودی امروز یکی از عوامل ناامنی نه‌تنها در منطقه غرب آسیا بلکه در جهان به‌شمار می‌آید. این کشور با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، حمله به یمن، حمایت از تروریست‌ها در اروپا و آمریکا درصدد است تا علاوه بر وحشت‌اندازی در منطقه در سراسر جهان سیاست ناامن کردن خود را دنبال کند.
کد خبر: ۹۲۷۶۵۵

بی‌ثباتی منطقه دستور کار آمریکایی ـ اسرائیلی

امروز ریاض از نظر مردم منطقه از عوامل بی‌ثباتی در غرب آسیا به‌شمار می‌رود. حمله به یمن، فقیرترین کشور عربی در خاورمیانه، و کشتار کودکان بی‌گناه این کشور که بیشتر نشات گرفته از توهم‌زدگی مقامات آن درباره قدرت نظامی ریاض بود نه تنها موجب اعتراض نهادهای مردمی و گروه‌ها قرار گرفت بلکه صدای سازمان ملل را نیز در آورد. تصمیم سازمان ملل مبنی بر درج نام ائتلاف سعودی در فهرست سیاه که به دلیل کشتار کودکان در یمن اتخاذ شد در همین رابطه بود. گرچه بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل با تهدید سعودی‌ها این کشور را از فهرست ناقضان حقوق بشر خارج کرد اما این اتفاق به هیچ وجه منافی عملکرد وحشیانه این رژیم در یمن و نا امن کردن غرب آسیا نیست. رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش از مهم‌ترین متحدان عربستان در منطقه به‌شمار می‌رود، پس از کودتا در کشورش می‌گوید: بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه پس از کودتا آن را محکوم کرد اما من هیچ واکنشی از سوی عربستان در این باره ندیدم. به نظر می‌رسد این اتفاقات نمی‌تواند بیفتد مگر این‌که دستور کاری برای ریاض در زمینه ناامن کردن منطقه وجود داشته باشد و این دستور کار اسرائیلی ـ آمریکایی است.

اتحاد نامقدس 2 رژیم تروریستی

سیاست‌های ضدامنیتی عربستانی از زمانی اوج گرفت که سیاستمداران ماجراجوی این کشور خود را به رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر کردند.

عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی سال‌هاست که به صورت پنهان باهم ارتباط دارند. اکنون این رابطه نامشروع و خطرناک نرم‌نرمک آفتابی می‌شود. انور عشقی ژنرال بازنشسته سعودی دلالی این رابطه را بر عهده دارد. سعودی‌ها بر آن هستند تا با استفاده از این ژنرال که سمت رسمی ندارد راه فراری از انتقادات برای خود بگذارند. هیات سعودی به ریاست ژنرال عشقی سفری را به سرزمین‌های اشغالی کرد. انور عشقی ابتدا اعلام کرد این سفر به تل‌آویو نبوده بلکه به رام‌الله بوده و هدف از آن را شرکت در مراسم عروسی فرزند مروان برغوثی از رهبران جنبش فتح دانست. بعدها با بالاگرفتن مخالفت و موج سوال‌ها و پرسش‌ها وزارت خارجه عربستان به صورت رسمی بیانیه‌ای صادر کرد و این سفر را غیرمرتبط با دولت عربستان دانست و گفت وی دیدگاه دولت این کشور را بازتاب نمی‌دهد.

مخالفت‌های گسترده‌ای نسبت به آن از داخل و خارج ابراز می‌شود. جریان مقاومت از یک سو و جامعه پویا و جوان سعودی از سوی دیگر مانعی مهم در برابر این حرکت سعودی قلمداد می‌شوند.

‌مخالفت از بطن جامعه سعودی: یکی از بسترهای مخالفت با این رابطه همانطور که در مقدمه این بحث عنوان شد در حوزه درون جامعه سعودی است. جامعه سعودی به‌لحاظ درونی بسیار ملتهب است و این اتفاق از زمان اعدام شیخ باقر نمر شدید شد. امروز استان قطیف و منطقه الشرقیه در عربستان را می‌توان به مثابه یک بمب ساعتی در نظر گرفت که هر آن احتمال انفجار آن وجود دارد. نسل جوان در این مناطق به طورخاص و در کل عربستان به طور عام مخالف سیاست‌های عربستان در منطقه به ویژه حرکت این کشور به سوی علنی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. جوانان با ایجاد هشتگ‌هایی در اینترنت نسبت به این مساله واکنش نشان داده و آن را «ویروسی خطرناک» توصیف کردند که می‌تواند در آینده بزرگ‌تر شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی العهد، نخبگان برجسته عربستان به همراه مردم در صفحات شبکه اجتماعی توییتر با راه اندازی هشتگی با عنوان «عربستانی‌ها مخالف بهبود مناسبات» مراتب خشم و نارضایتی خود را نسبت به سفر هیات سعودی به ریاست ژنرال بازنشسته انور عشقی به رژیم صهیونیستی ابراز داشتند.

خشم مردم عربستان نسبت به این سفر تا آنجا پیش رفت که یکی از توئیت نویس‌های این کشور خواستار تحریم اعضای هیات انور عشقی و محاکمه آنان شد. المقرئ المعروف عادل الکلبانی، إمام جماعت سابق مسجدالحرام در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ما وقتی بچه بودیم به اسرائیل دشمن صهیونیستی گفته می‌شد. طی شصت سال گذشته دشمن تغییر نکرده اما به نظر می‌رسد این ما هستیم که تغییر کرده‌ایم. از سوی دیگر عصام الزامل کارشناس اقتصادی و فعال معروف سیاسی در صفحه توییتر خود می‌نویسد: حامیان بهبود روابط با اسرائیل در جامعه عربستان یک اقلیت طرد شده هستند اما اگر در میان فرزندان خود، دشمنی با آنها را ریشه‌دار نکنیم در آینده این میکروب خطرناک بزرگ خواهد شد. محسن المطیری، روحانی عربستانی نیز در توئیت خود نوشت: «همه مسلمانان مخالف بهبود روابط با اسرائیل هستند و همه کائنات به دشمنی ما با صهیونیست‌ها گواهی می‌دهند.»

کاربران عربستانی که 30 هزار بار از این هشتگ استفاده کردند خواستار مقابله با بازرگانان و اساتید دانشگاهی شدند که در این سفر عشقی را همراهی کرده بودند. تحلیلگران معتقدند واکنش مردم عربستان به این سفر عشقی و دیدارهای وی با مقامات صهیونیستی به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نبود و حتی مقامات صهیونیستی را شوک‌زده کرد .

واکنش رسانه‌ها: روزنامه السفیر در گزارشی پیرامون پشت پرده همکاری‌های عربستان و اسرائیل نوشت: دشمنی مشترک با ایران محور اصلی همکاری دوجانبه عربستان و اسرائیل است. از سوی دیگر مجله «اینتلجنس آنلاین» فرانسه با انتشار مطلبی به «همکاری‌های فنی» بین اسرائیل و عربستان اشاره کرد و نوشت: سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و عربستان چند سال با یکدیگر همکاری دارند اما اخیرا تصمیم گرفتند این همکاری بخش سایبری را نیز شامل شود. روزنامه لبنانی الاخبار نیز می‌نویسد: بر اساس خاستگاه‌های روابط پنهان عربستان سعودی و اسرائیل و علنی شدن این روابط که اخیراً صورت گرفته فصل دیگری از ائتلاف بین دو طرف آغاز شده که بخشی از آن را یکی از اعضای کنست رژیم صهیونیستی فاش کرده و می‌گوید که برنامه کاملی در روند عادی‌سازی روابط بین دو طرف دارد که با گفتمان عربی و امنیتی تحت عناوین مبارزه با ایران و مشارکت تکنولوژیک و اقتصادی بین دو طرف دنبال می‌شود.

چهره ریاض در افکار عمومی جهانیان

امروز افکار عمومی در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان علیه سیاست‌های ریاض است. کشتار بی‌رحمانه شهروندان یمن، حمایت از تروریست‌ها در عراق و سوریه، دخالت‌های این کشور در لبنان و فشار بر دولت مصر برای گرفتن دو جزیره همه دست به دست هم داده تا چهره‌ای منفور از این کشور در افکار عمومی این کشورها ثبت شود. نفرت از عربستان از منطقه فراتر رفته و جهانی شده است. هر روز ما شاهد درج مقالاتی در رسانه‌های معتبر غربی در این ارتباط هستیم. نفرت از سعودی‌ها پس از آن‌که گزارش 28 صفحه‌ای یا به تعبیر مجله فارین پالیسی 29صفحه‌ای منتشر شد بیشتر گردید. مجله فارین پالیسی می‌نویسد: عربستان مدعی است که با عاملان حملات یازده سپتامبر ارتباطی نداشته اما آنچه منتشر شده چیزی غیر از این را نشان می‌دهد. این اسناد نشان می‌دهد که خانواده سلطنتی عربستان بارها با عاملان یازده سپتامبر تماس گرفته بودند. این گزارش‌ها گرچه با تاخیر و با حذف کلمات، جملات و خطوط بسیاری منتشر شد اما افکار عمومی غرب نیز به خوبی از دست داشتن عربستان در اقدامات بزرگ تروریستی مطلع است.

بر اساس یک نظرسنجی که خبرگزاری اسپوتنیک آن را انجام داده 68 درصد از آمریکایی‌ها به طور کامل یا به طور نسبی خواهان توقف حمایت کشورشان از عربستان به خاطر حمایت این کشور از سازمان‌های تروریستی هستند.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان

سفر ژنرال سعودی به اسرائیل به معنای شروع رابطه طرفین نیست بلکه این رابطه از قبل وجود داشته و الان علنی شده است.

آنچه در عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل خطرناک‌تر از سایر مسائل است، گمراه کردن افکار عمومی از حیث فرهنگی و اندیشه‌ است که این عادی‌سازی را توجیه می‌کند. عربستان امروز خود را در جهان عرب و اسلام به عنوان دولت اسلامی و دولت قرآن و دولت حرمین شریفین می‌خواند و فردا اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد. این مساله، موضوعی نیست که تعارف‌بردار باشد. علما و فقها و نخبگان در احزاب باید آن را محکوم کنند. زیرا این مساله به نفع دشمنی است که به ملت فلسطین و مقدسات تعرض و منطقه را تهدید می‌کند.

سیدنصرالله با اشاره به اظهارات چندی پیش عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که گفته بود اگر روسیه با برکناری اسد موافقت کند ما امکانات دیگر در منطقه در اختیار آنها خواهیم گذاشت، این حرف را به تمسخر گرفت و خطاب به الجبیر گفت: مگر تو دیوانه‌ای؟ تو دیوانه‌ای! این منطقه مگر در مالکیت توست که به این یا آن ببخشی؟!

شباهت های معنادار رژیم صهیونیستی و آل سعود

سرکوبگری

اسرائیل: (سرکوب مردم فلسطین)

عربستان: (سرکوب زنان، کارگران خارجی و شیعیان)

تجاوزگری نظامی

رژیم صهیونیستی: (حمله به لبنان کرانه باختری‌، غزه و...)

عربستان: (حمله به یمن، لشکر‌کشی به بحرین)

افراط گرایی مذهبی

اسرائیل: (حامی افراط‌گرایی یهودی و متعصب)

عربستان: (حامی افراط‌گرایی سلفی

وهابی و متعصب)

خشونت‌پروری

اسرائیل: (پدرخوانده باندهای تروریسم دولتی) عربستان: (پدرخوانده گروه‌های تروریستی از القاعده گرفته تا داعش)

دشمنی با ایران

رژیم صهیونیستی: (مخالف توافق هسته‌ای

و تلاش برای نابودی دولت ایران)

عربستان: (مخالف توافق هسته‌ای و تلاش برای ضربه زدن به دولت ایران)

دشمنی با نظام سوریه

رژیم صهیونیستی: (سرنگونی دولت بشار اسد هدف اصلی است)

عربستان: (سرنگونی دولت بشار اسد

هدف اصلی است)

دست‌نشانده آمریکا

رژیم صهیونیستی: (از زمان پیدایش تاکنون)

عربستان: (از زمان پیدایش تاکنون)

زرادخانه سلاح‌های آمریکایی

اسرائیل: (بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی آمریکا)

عربستان: (بزرگ‌ترین خریدار و مشتری سلاح‌های آمریکایی)

کودک‌کشی

رژیم اشغالگر: (کشتن هزاران کودک فلسطینی در غزه)

عربستان: (کشتن هزاران کودک بی‌گناه در یمن)

دشمنی با غیرنظامیان

اسرائیل: (بمباران مناطق مسکونی در جنگ غزه و...)

عربستان: (بمباران مناطق مسکونی در یمن و...)

خوی نظامی‌گری

رژیم صهیونیستی: (بودجه نظامی آن برابر با 4/01درصد تولید ناخالص ملی)

عربستان: (بودجه نظامی آن 2/5درصد تولید ناخالص ملی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها