حقایقی درباره آب زمزم وجود دارد که به 9 مورد آن در این گزارش اشاره می‌شود.
کد خبر: ۹۲۷۴۸۳
نکاتی که درباره آب زمزم کمتر شنیده‌اید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، آب زمزم یکی از برکات مسجدالحرام (کعبه) است. هرکسی در سفر به مکه مکرمه و یا دیدار با زائران خانه خدا، جرعه‌ای از این آب مقدس را نوشیده است.

چاه زمزم در دو متری شرق کعبه قرار دارد و سالانه میلیون‌ها زائر حین انجام اعمال حج از این آب می‌نوشند.

حقایقی درباره این آب مقدس وجود دارد که به 9 مورد آن در این گزارش اشاره می‌شود.

1. مسلمانان جهان معتقدند چاه زمزم معجزه خداوند است که هزاران سال پیش در دل بیابان جوشیده است.

2. قدمت این چاه به زمان حضرت ابراهیم (ع) و فرزندش اسماعیل (ع) بازمی‌گردد. در روایات اسلامی آمده است پس از آن که ابراهیم (ع) همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل را در مکه که سرزمینی بی‌ آب‌ و علف بود، رها کرد، هاجر در پی یافتن آب برای فرزندش و با دیدن سراب میان صفا و مروه هفت بار به جستجوی آب شتافت و بدون اینکه آبی پیدا کند نزد فرزندش بازگشت. اما ناگهان در بازگشت چشمه آبی را در کنار اسماعیل می‌یابد.

3. با جوشیدن چشمه از زیر پای اسماعیل (ع)، هاجر با شن و ماسه و سنگ اطراف چشمه را محصور می‌کند. این حرکت بیانگر مقدس بودن آب است.

4. زمزم به معنای آب روان توقف‌ناپذیر است. طبق روایات، هاجر با مشاهده آب روان بارها این کلمه را تکرار کرد.

5. در دوران بدو اسلام، چاه زمزم با یک حصار ساده احاطه شد. اعتقاد بر این است که چاه از دو مخزن برخوردار است که یکی برای نوشیدن و دیگری برای وضو استفاده می‌شود.

6. در دوره خلافت منصور عباسی در سال 771 میلادی، یک گنبد زیبا از سنگ مرمر روی چاه ساخته شد و در دوره معتصم بار دیگر ترمیم شد.

7. در سال 1915، همزمان با حکومت سلطان عبدالحمید عثمانی، چاه زمزم به طور گسترده ترمیم شد و با فناوری جدید، آب زمزم به بخش‌های شرقی مسجد پمپاژ شد.

8. آب زمزم در مکان‌های جداگانه‌ای برای مردان و زنان زائر موجود است.

9. عربستان سعودی استفاده تجاری از آب زمزم را ممنوع کرده است. فروش آب زمزم در امارات متحده عربی به خاطر ایمنی آب ممنوع است. این موضوع پس از تحقیق بی‌بی‌سی مبنی بر غیر ایمنی بودن آب زمزم رخ داد.

در بررسی بی‌بی‌سی آمده بود: آب زمزم از سطح بالای نیترات و باکتری‌های مضر برخوردار است. این موضوع موجب واکنش شدید مسلمانان و فرقه‌های مذهبی شد. با این وجود، آب زمزم همچنان برای مسلمانان مقدس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها