فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی بازگشت هیات اقتصادی و گمرکی اتحادیه اروپا از تهران با صدور بیانیه ای از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) حمایت کرد.
کد خبر: ۹۲۷۱۶۷
حمایت اتحادیه اروپا  از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران، هیات اتحادیه اروپا برای بررسی راه های توسعه همکاری اقتصادی و گمرکی هفته گذشته به ایران سفر کرده بود و با مسئولان گمرک دیدار و گفت وگو کرد.

ایران نزدیک به 20 سال است که خواستار عضویت در سازمان تجارت جهانی است و اکنون به عنوان عضو ناظر در جلسات این سازمان شرکت می کند.

سازمان تجارت جهانی یک سازمان بین المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلاف بین اعضا را حل و فصل می کند. اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت نامه های (نزدیک به 30 موافقت نامه) این سازمان را امضا کرده اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سوییس قرار دارد و تا 26 آوریل ( هفتم اردیبهشت) 2015 میلادی 161 کشور عضو این سازمان شده اند.

سازمان مزبور در دهمین اجلاس که در آذرماه 1394 در نایروبی برگزار شد، ایران به عنوان عضو ناظر حضور داشت و وزیر صنعت، معدن وتجارت کشورمان ضمن دیدار با مقام های سازمان تجارت جهانی و تعدادی از وزیران کشورهای عضو، به رایزنی و طرح مواضع کشورمان پرداخت.

مدیر اداره رقابت پذیری اتحادیه اروپا ضمن استقبال از نهایی سازی سند همکاری گمرکی، از طرف اتحادیه اروپا فرناندز را به عنوان رابط پیگیری این موضوع معرفی و از طرف ایرانی خواست تا رابط خود را تعیین کند که اقدام لازم صورت گرفت.

فرناندز با تشریح اینکه بخش اعظمی از اسناد گمرکی، بدون هماهنگی اتحادیه اروپا قابلیت تبادل با طرف ایرانی را ندارند، اعلام کرد: برای شروع همکاری ها، طرف ایرانی باید نامه رسمی مبنی بر درخواست آغاز مذاکرات برای نهایی سازی موافقت نامه همکاری را با عنوان مدیرکل گمرک و مالیات اتحادیه گمرکی اروپا و ذکر اولویت ها و زمینه های مورد نظر برای همکاری ارسال کند تا فرایند توسعه همکاری ها شتاب گیرد.

این گزارش می افزاید، برخی زمینه های همکاری از جمله برگزاری دوره های آموزشی مشترک، کمک های فنی در مسائل مرتبط با گمرک، بحث فعالان مجاز اقتصادی و تبادل الکترونیک اطلاعات در این دیدار مورد تاکید قرار گرفت.

همکاری در زمینه تجهیزات مکانیزه بازرسی مانند دستگاه های ایکس- ری کانتینری و دستگاه های آشکارساز مواد مخدر و منفجره و نیز سگ های موادیاب از دیگر موارد مطرح شده توسط هیات ایرانی در این دیدار بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها