میلیون‌ها زن در سراسر جهان با مشکلی بزرگ به نام سرطان سینه دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل هر دستاورد پزشکی در این زمینه بسیار مهم است. حالا محققانی در کانادا نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد میان باکتری‌های ساکن در بافت سینه زنان و احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباطی وجود دارد. در واقع می‌توان گفت این باکتری‌ها سلامت زنان را تهدید می‌کنند. اما داستان واقعا از چه قرار است؟
کد خبر: ۹۲۵۰۱۹

محققان دریافته‌اند زنانی که به تومورهای سرطانی در بافت سینه مبتلا هستند دارای ترکیبی متفاوت از باکتری‌های زنده در این اندام خود در مقایسه با زنان سالم هستند. باکتری‌ها در بخش‌های مختلف بدن زنان (و البته مردان) زندگی می‌کنند (مانند دهان، روده و دستگاه تناسلی) اما جمعیت محدودی از این ریزارگانیسم‌ها در بافت سینه زنان نیز وجود دارند.

در این مطالعه محققان به دنبال درک این نکته بودند که آیا باکتری‌های ساکن در بافت سینه زنان مبتلا به سرطان سینه متفاوت از سایر باکتری‌ها هستند یا خیر؟ برای این منظور بافت سینه 13 زن مبتلا به سرطان سینه خوش‌خیم، 45 زن مبتلا به سرطان بدخیم و 23 زنی که مبتلا به این تومورها نیستند مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

این بررسی حاوی نکات جالب توجهی بود؛ به طوری که می‌توان گفت در بافت سینه زنانی که به سرطان مبتلا هستند انواع خاصی از باکتری‌ها بیشتر از دیگران مشاهده می‌شود. نگاه دقیق‌تر به این یافته نشان می‌دهد در بافت سینه این دسته از زنان سه نوع باکتری انتروباکتریاسه، استافیلوکوکوس و باسیلوس در مقایسه با بافت سینه زنان سالم بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین مشخص شد در بافت سینه زنان مبتلا به سرطان سینه، تجمع بیشتری از باکتری ای‌کولای که نوعی باکتری انتروباکتریاسه محسوب می‌شود به چشم می‌خورد.

نتیجه کلی که از این یافته مهم می‌توان گرفت این است که به احتمال فراوان این باکتری‌ها ویژگی‌هایی دارند که احتمال بروز سرطان سینه در زنان را تقویت می‌کند.

اما این تمام نتیجه‌گیری محققان نبوده است. آنها ابتکار جالبی نیز به خرج داده و به نمونه‌برداری از باکتری موجود در بافت سینه زنان مبتلا به سرطان سینه اقدام کردند. در ادامه این نمونه‌ها به سلول‌های سرطانی پرورش داده شده در محیط آزمایشگاهی افزوده شد تا مشخص شود که آیا این باکتری‌ها به ساختار دی‌اِن‌اِی آسیبی وارد می‌کنند؟ این موضوع از آن جهت مهم است که وارد شدن آسیب به ساختار دی‌اِن‌اِی تأثیر قابل توجهی در پیشرفت بافت سرطانی دارد. این بخش از مطالعه نشان داد دو گروه باکتریایی انترو باکتریاسه و استافیلوکوکوس در بافت سینه سرطانی به ساختار دی‌اِن‌اِی آسیب می‌رساند.

منبع: لایو ساینس

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها