رئیس سازمان چای شمال کشور گفت: تاکنون یک سوم از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران به حساب بانکی چایکاران پرداخت شده است.
کد خبر: ۹۲۲۷۵۱
پرداخت یک سوم مطالبات چایکاران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، «روزبهان» در حاشیه بازدید از بعضی کارخانجات چای سازی و باغات چای شهرستان املش گفت: امسال از آغاز برداشت برگ سبز چای تاکنون 79 هزار تن برگ سبز چای از 50 هزار خانوار چایکار دو استان چایخیز گیلان و مازندران خریداری شده که در مقایسه با پارسال 41 درصد افزایش را نشان می دهد که از مجموع این میزان برگ سبز چای خریداری شده 45 درصد آن درجه یک و 55 درصد هم از نوع درجه دو است.

رئیس سازمان چای شمال کشور افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سه چهار سال گذشته بی‌سابقه بوده و این امر همراه با تشکیل و تأسیس صندوق حمایت از صنعت چای و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به چایکاران و کارخانه داران چایسازی در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

روزبهان با اشاره به این‌که صنعت چای کشور روزی روند نزولی داشت، گفت: اقدامات حمایتی از صنعت چای کشور باعث رونق اقتصادی صنعت چای کشور شده و ذائقه مصرف چای داخل هم افزایش یافته و 3500 هکتار از باغات مخروبه چای دوباره احیا شده که بیشتر آن در شهرستان املش است.

وی گفت: 46 و نیم میلیارد تومان از مطالبات چایکاران در سال جاری پرداخت شده که معادل یک سوم کل مطالبات چایکاران هم‌اکنون است و پانزده میلیارد تومان دیگر در هفته جاری تا هفته آینده به حساب چایکاران واریز می شود که در مجموع به 62 میلیارد تومان می رسد که البته جای دارد که از نوبخت استاندار و نمایندگانی که در این زمینه تلاش و پیگیری کردند، تشکر کنم.

رئیس سازمان چای شمال کشور تصریح کرد: در سه سال اخیر میزان تولید چای کشور افزایش یافته به‌نحوی که در سال 93 سهم مصرف چای تولید داخل 13 درصد و در سال گذشته 18 درصد و امسال پیش‌بینی می‌شود بین 110 تا 115 هزار تن برگ سبز چای از باغ‌های چای گیلان و مازندران برداشت شود که این بیانگر افزایش تولید داخل و گذر از مرحله رکود چای کشور است.

روزبهان تصریح کرد: صندوق حمایت از صنعت چای در اسفندماه 93 تأسیس شد و هم‌اکنون 42 هزار چایکار معادل 90 درصد چایکاران کشور با چهل میلیارد تومان سرمایه در این صندوق سهامدارند و در واقع هر چایکار به ازاء هر هکتار 800 هزار تومان در آن سهام دارد.

روزبهان خاطرنشان کرد: 11.5 میلیارد تومان تسهیلات برای سال زراعی جاری از صندوق حمایت از صنعت چای با کارمزد چهار درصد به چایکاران عضو این صندوق و کارخانه‌داران چایسازی پرداخت شد که یک میلیارد و 700 میلیون تومان از این میزان را 800 چایکار املشی دریافت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دریافت تسهیلات از بانک‌ها از جمله دغدغه‌های همیشگی چایکاران و کارخانه‌داران چایسازی بود که با مشکل مواجه بودند، اما صندق حمایت از صنعت چای در حالی به چایکاران در زمینه آماده‌سازی باغ‌ها و کارهای زیربنایی و آبیاری تحت فشار تسهیلات می‌دهد که هیچ یک از چایکاران بدون پرداخت یک ریال در آن سهامدارند.

روزبهان ادامه داد: 50 هزار خانوار چایکار در 25 هزار هکتار از باغات چای در گیلان و مازندران مشغولند که امسال مدیران 149 کارخانه چایسازی با عقد قرارداد با سازمان چای کشور مشغول خرید تضمینی برگ سیز چای از چایکاران شمال کشورند و 420 ناظر فنی و مالی هم در این راستا بکارگیری شده‌اند.

رئیس سازمان چای شمال کشور ارزش ریالی برگ سبز خریداری شده از چایکاران از آغاز برداشت در سال جاری تاکنون را 147 میلیارد تومان دانست و گفت: در حالی که بهای برگ سبز چای چایکاران گیلان و مازندران تا 30 مهرماه پارسال در مجموع 136 و نیم میلیارد تومان بود و علت افزایش این میزان برگ سبز چای احیاء باغات و شرایط جوی مساعد چهار ماه گذشته است.

وی افزود: هیچ کشوری در دنیا نیست که چای تولید کند و در تولید چای از سم استفاده نکند و ایران تنها کشوری است که در تولید چای حتی یک گرم سم استفاده نمی‌کند و دلیل آن هم شرایط خاص آب و هوایی کشور به ویژه مناطق چای‌خیز است و چایکاران ایرانی هم دغدغه ملی دارند که چای سالم و کیفی تولید کنند.

روزبهان ابراز امیدواری کرد روزی هم‌چون گذشته 60 تا 70 درصد چای مورد نیاز کشور در داخل تولید شود و این امر باعث افزایش ثروت ملی، اشتغال و سطح درآمد می‌شود و منابعی که بخاطر واردات چای به سایر کشورهای تولیدکننده هزینه می‌شود در داخل مصرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها