علی شیرازی در استانبول

علی شیرازی یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان کشورمان در زمینه نقاشیخط است که آثارش در حراج‌هایی مانند کریستیز و تهران با قیمت‌های خوبی فروخته می‌شود. گرچه او در سال‌های اخیر توانش را معطوف هنر نقاشیخط کرده است، اما نگاهی به کارنامه او نشان می‌دهد او از استادان شناخته شده انجمن خوشنویسان ایران است. با او درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش به گفت‌وگویی کوتاه پرداختیم. شیرازی که در این دوره از حراج تهران اثری ارائه نکرده بود، به سوالات ما درباره نمایشگاه تازه‌اش در ترکیه و غیبتش در حراج تهران پاسخ داد.
کد خبر: ۹۲۲۵۶۷
علی شیرازی در استانبول

در تدارک نمایشگاه جدیدی نیستید؟

قصد دارم نمایشگاهی در ترکیه برگزار کنم. اما هنوز همه کارها برای نمایش در این نمایشگاه آماده نشده است. ضمن این‌که فرم کارها هم در این نمایشگاه تغییر عمده‌ای کرده که وقتی برگزار شود، تفاوت‌ها را خواهید دید.

کارهایی که در این نمایشگاه عرضه می‌کنید، همگی نقاشیخط است؟

بله نمایشگاه انفرادی و نقاشیخط است که در استانبول برگزار می‌شود. زمانش هنوز قطعی نشده و در حال مذاکره برای جزئیات آن هستیم.

آثار این نمایشگاه را از قبل خلق کرده‌اید یا این‌که برای این نمایشگاه دست به کار شدید؟

تقریبا 70 درصد آثار آماده است. بقیه هم ظرف یکی دو ماه آینده آماده می‌شود.

این نمایشگاه به دعوت چه نهادی برگزار می‌شود؟

به دعوت نهاد دولتی خاصی نیست. یک نمایشگاه خصوصی است از آثار من در ترکیه.

شما امسال از جمله هنرمندانی بودید که در حراج تهران غایب بودید. بعد از چند دوره حضور موفق در این رویداد و نیز حضور آثار شما در حراج‌های بین‌المللی، چطور شد امسال اثری از شما عرضه نشد؟

امسال حراج تهران در دو بخش برگزار می‌شود. در بخش اول حضور نداشتم اما در بخش دوم که آبان ماه برگزار می‌شود، اثری از من انتخاب شده است.

با توجه به این‌که حراج تهران، رویداد نوپایی در عرصه هنرهای تجسمی کشور محسوب می‌شود، به نظر شما آیا پتانسیل و کشش دارد دو بار در سال برگزار شود؟

فکر می‌کنم این توان را دارد. علت دو مرحله‌ای شدن حراج را باید از برگزارکنندگان آن پرسید، اما فکر می‌کنم وقتی حراج یک بار در سال برگزار می‌شد، هنرمندان زیادی که آثار خوبی داشتند، از حضور در این رویداد جا می‌ماندند. دو مرحله‌ای شدن حراج هم باعث می‌شود هنرمندان بیشتری به لحاظ تعداد حضور داشته باشند و از طرفی شش ماه برگزار شدن حراج پدیده جدیدی نیست و حتی آن را در حراج‌های بین‌المللی مثل کریستیز هم شاهد هستیم.

فکر می‌کنم این اتفاق بد نیست. چون هم تعداد هنرمندان بیشتری شرکت می‌کنند و هم بسیاری از آثار خوب که با قیمت‌های مناسبی فروخته می‌شود، از زیر سایه نام‌هایی مانند سهراب سپهری خارج می‌شود. چون معمولا تاکنون شاهد بودیم که هنرمندان دیگر که آثار خوبی هم دارند زیر سایه هنرمند بزرگی مثل سهراب سپهری پنهان شده‌اند، اما دو مرحله‌ای شدن حراج تهران باعث می‌شود این دست هنرمندان هم دیده شوند.

سجاد روشنی

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها