همزمان با یک‌ سالگی برجام که با تلاش فراوان مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران و با فراز و فرودهای فراوان به سرانجام رسید، نمایندگان آمریکایی به دنبال تصویب سه طرح محدودکننده و خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و صف‌بندی و جبهه‌گیری احزاب دموکرات و جمهوریخواه در فاصله کمی به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری،‌ شدت گرفته است.
کد خبر: ۹۲۱۷۸۲
انتخابات آمریکا؛ صحنه اقدامات تند ضدایرانی

خانم نانسی پلوسی، هم حزبی‌های خود را به مخالفت با این طرح فراخوانده، در حالی که حزب جمهوریخواه مصمم به تصویب این سه طرح است.

از سوی دیگر، مستقل از این‌که این طرح‌ها به تصویب برسد یا نه، آقای اوباما و سخنگویانش به صراحت اعلام کرده‌اند آنها را وتو کرده و از عملیاتی شدن آن جلوگیری خواهند کرد.

در مجموع، انتظار نمی‌رود این طرح‌ها، به مرحله اجرایی شدن درآیند، اما اتفاقاتی که در خلال این یک سال به وقوع پیوست به روشنی هشداردهنده و علائم خطری است که جمهوری اسلامی ایران از زمستان آینده با آن روبه‌رو می‌شود.

اظهارات مقامات آلمانی و در راس آن خانم مرکل و سفر اقتصادی هیات‌های بلندپایه از سوی دولتمردان این کشور که قرار بود انجام شود، اما صورت نگرفت و نیز اظهارات آقای بان‌کی مون به روشنی بیانگر آن است که تحرکاتی علیه جمهوری اسلامی ایران در حال شکل‌گیری است. همچنین گردهمایی مسخره منافقین، با چراغ سبز دولت فرانسه، نمونه دیگری از رفتار غیردوستانه غرب علیه ایران به شمار می‌رود.

همچنین ماه‌های آینده، صحنه تبلیغات تند علیه جمهوری اسلامی ایران در آمریکا و رقابت‌های حزبی به منظور کسب آرای بیشتر، خواهد بود و تا انتخابات آتی ریاست جمهوری، وضعیت کنونی ادامه خواهد داشت.

آمریکا عملا با فرستادن علامت‌های متناقض از گسترش رابطه اروپا با ایران جلوگیری خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد وضعیت بانکی و سرمایه‌گذاری نیز از این قاعده مستثنی باشند.

پس از انتخابات نیز هر فردی که صندلی ریاست را در کاخ سفید اشغال کند، جمهوری اسلامی ایران، یکی از موضوعات عمده و چالش‌های جدی وی خواهد بود البته انتظار نمی‌رود هیچ کدام از کاندیداها، چه خانم کلینتون و چه آقای ترامپ، برجام را ابطال و یا ملغی کند اما دور از انتظار نیست که صحنه رویارویی، فشار و سخت‌گیری‌ها را از حوزه‌‌ای به حوزه دیگر منتقل کند.

بر همین اساس باید تلاش کرد ضمن استفاده از گشایش‌های نسبی برجام، آمریکا را به پایبندی به آن متعهد کرد که رایزنی گسترده با روسیه، چین و کشورهای اروپایی در این مسیر می‌تواند مثمر ثمر باشد. باید به آمریکایی‌‌ها به روشنی تفهیم کرد که هزینه نقض برجام، بسیار سنگین و از عهده آن کشور خارج است و هرگونه همکاری و تبادل نظر در سایر حوزه‌ها، ابتدا منوط به ایفای تعهدات آن کشور در برجام است.

در کنار آن‌هم باید با نگاه به درون، به افزایش اقتدار و توانمندی‌های داخلی مبادرت کرد. برجام حاوی نکات آموزنده‌ای است مبنی بر این‌که اصولا به غرب و در راس آن آمریکا، در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان اعتماد کرد چراکه آنها در همکاری با بسیاری از کشورها و از جمله ایران، به صورت ابزاری برای تامین منافع خود می‌اندیشند.

دکتر حمیدرضا آصفی - سخنگوی پیشین وزارت خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها