اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به حسن روحانی، نتیجه گزارش کمیته ویژه‌ دولت به منظور بررسی همه‌جانبه مساله فیش‌های حقوقی را اعلام کرد.
کد خبر: ۹۱۹۹۶۵

در گزارش کمیته ویژه دولت، ضمن ریشه‌یابی موضوع حقوق‌های نجومی، تصمیمات، راهکارهای کوتاه و بلندمدت و دستورالعمل‌هایی به منظور مسدود شدن همه منافذ شکل‌گیری پرداخت‌های نامتعارف در همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ارائه شده است.

آن‌طور که جهانگیری در نامه به روحانی آورده، بررسی‌های کمیته ویژه دولت درباره حقوق دریافتی مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی و عمومی، از وجود مواردی از پرداخت‌های نامتعارف در بخش‌هایی از وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد، وزارت نفت و وزارت صنعت حکایت دارد. البته جهانگیری تاکید کرده، حقوق‌های نجومی در میان جامعه مدیران کشور، استثنا و محدود است.

شرایط برخورد با متخلفان

در این گزارش درباره نحوه برخورد با مدیران متخلف، این‌طور آمده است:‌ در مواردی هر چند بسیار محدود که پرداخت‌های نامتعارف با تخلف از قوانین و مقررات جاری حاصل شده، تصمیم کمیته بررسی به شرح زیر است.

الف- افرادی که در تصمیم‌گیری غیرقانونی نسبت به پرداخت‌های نامتعارف ذی‌نفع بوده‌اند ضمن برکناری از مسئولیت و معرفی به هیات تخلفات اداری، جهت رسیدگی به تخلف، موظف شوند نسبت به مسترد کردن تمامی وجوه دریافتی غیرقانونی اقدام کنند.

ب-کسانی که بدون دخالت در تصمیم صرفا وجوه غیرقانونی را دریافت کرده‌اند موظفند نسبت به مسترد کردن وجوه غیرقانونی که دریافت داشته‌اند، اقدام کنند.

ج- در مواردی که پرداخت‌ها در چارچوب برداشت‌های حداکثری از اختیارات انجام شده است، پیشنهاد می‌شود با تعیین سقفی که در شورای حقوق و دستمزد تصویب می‌شود، مابه‌التفاوت حقوق، مزایا، تسهیلات و کمک‌های رفاهی دریافت شده محاسبه و به دستگاه اجرایی مسترد شود.

کمیته ویژه دولت همچنین راهکارهای کوتاه‌مدتی برای جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی پیشنهاد کرده که تعیین سقف حقوق و مزایا توسط شورای حقوق و دستمزد و ممنوعیت پرداخت پاداش به صورت خاص از آن جمله است.

جهانگیری در پایان نامه بر ضرورت بررسی پرداخت‌های نامتعارف در سطح نهادهای عمومی غیروابسته به دولت تاکید کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها