مال امروز و دیروز نیست. از همان قدیم الایام (عهد بوق سابق !) برای نامیدن هر چیزی یک وجه تسمیه ای چیزی در نظر می گرفتند. همین طور الکی و کتره ای اسم گذاری نمی کردند.
کد خبر: ۹۱۹۱۵

کارشان حساب و کتاب داشت. فی المثل اگر به قسمت بودار پاره ای از گیاهان «گل» می گفتند و گل می شنفتند ، به ضرس قاطع به خاطر آن بود که می دیدند بوی گلاب می دهد و الا با «گاف» و «لام» خشک و خالی (به شیوه قاطی کردن مخلوط آب و خاک) ، چیزی به اسم «گل» (بر وزن دل ) هم می شود درست کرد.
بیت توی آستین :
هیچ اسمی بی مسمی دیده ای
یا ز گاف و لام گل ، گل چیده ای؛

نکته ادبی :این شعر از موارد نادری است که شاعر به زیبایی در آن «گاف» داده و درست هم داده است . فلذا اگر به این موبایل ساخت دست اجنبی هم اصطلاحا «تلفن همراه» گفته اند بی شک بدان سبب بوده که همیشه و در همه جا (حتی در باجه بانک !) همراه آدم و شریک غم و شادی او باشد. چه در مجلس شادی ، چه در مجلس عزا. اما این که حالا در جایی مثل مجلس شورا یا دیگر مجالس رسمی و دولتی تکلیف چه می باشد؛ این را دیگر خود قانونگذار باید مشخص و معین کند که از قرار معلوم کرده و در صحن علنی مجلس اقدام به نصب دستگاه های کورکننده آنتن های تلفن همراه نموده است.
پارازیت انداخته : تا کور شود هر آن که نتواند دید دستگاه کورکننده را! چندی پیش ، یکی از نمایندگان مجلس (که نخواستیم نامش فاش تر شود) ، برخاسته بود اعتراض کرده بود که این دم و دستگاه ها تشعشعاتی دارد که برای سلامتی نمایندگان محترم خطر دارد. وی اضافه کرده بود که برای به خطر نیفتادن سلامتی نمایندگان عزیز، باید راههای بهتری برای استفاده نکردن از تلفن همراه در صحن و سرای مجلس پیدا کرد. لهذا از آنجا که سلامتی نمایندگان محترم برای ما خیلی مهم است و ما الکی به آنها رای نداده ایم و در ثانی یک موی بدنمان نیز راضی به ضرر رسیدن به آنها نیست ، پس به سلامتی آنها راههای ذیل الذکر را عجالتا و اجمالا پیشنهاد می نماییم تا بعد.
استفاده از زبان خوش : احتمالا از این شیوه لسانی بارها توسط ریاست محترم مجلس محترم استفاده شده که یحتمل جواب نداده و علی القول یارو گفتنی : «این هم که جوابی ندهند ، مثل جواب است».
انجام روشهای تبلیغی درست : از قبیل کتابت جملاتی زیبا و آهنگین بر سر در مجلس و یا روی تابلوهای پشت سر هیات رئیسه ، با خط نستعلیق درشت و چشمگیر. مثلا این شعر فولکلوریک با معنا و چند لایه توصیه می شود:
مجلسیان باهوش
از در مجلس تا توش
هرگز نشه فراموش
کل موبایلا خاموش


تذکر فرهنگستانی :به جهت رعایت اصل اسطقس دار «فارسی را پاس بداریم» می شود مصراع آخر را این گونه گفت : «تلفن همراه خاموش».
دادن هشدارهای لازم : در این شیوه می شود روی در ورودی بیرون مجلس به صورت مکتوب روی کاغذ تذکر داد که : «لطفا قبل از ورود به مجلس ، تلفن همراه خود را در نطفه خاموش نمایید». به احتمال قوی این شیوه همانند داخل سینماها و یا بانکها و یا سایر جاها به شدت موثر واقع خواهد شد.
گرفتن تلفنهای همراه بدون زور: در این روش ، تلفنهای همراه نمایندگان محترم به هنگام وارد شدن آنها به صحن علنی مجلس ، لدی الورود ، به طور موقت و امانی و البته در کمال احترام تحویل گرفته می شود. صحبت اعمال زور نیست بلکه درکمال اختیار و به عنوان نوعی خودیاری داوطلبانه باید موبایل خود را حتما تحویل دهند.
نصب دستگاه کورکننده : ببخشید ، حواسم نبود. از این روش قبلا استفاده شده و ممکن است برای سلامتی نمایندگان محترم ضرر داشته باشد. هیچ نعمتی بالاتر از سلامتی نیست و باید قدر این نعمت را دانست.
بیت مجلسی :
یه مجلس در منافع بی شمار است
وگر خواهی سلامت برکنار است

حسن ختام ، یک کلمه هم از سعدی شیرازی بشنوید. مصرع :
حافظا ، مجلس انس است....

موبایلا روشن !

رضا رفیع
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها