مواجهه با شخصی که خشونت کلامی دارد می‌تواند باعث شود فورا حالت تدافعی به خودتان به بگیرید، که کاملا طبیعی است، اما ۷ روش سالم‌تر، مهربانانه‌تر، و هوشیارانه‌تر برای پاسخ دادن به این آدم‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۸۸۳۰
در برابر خشونت کلامی چه باید بکنید؟

به گزارش جام جم آنلاین، آدم‌هایی که خشونت کلامی دارند مانند یک جانور وحشی، اغلب به دلایل بی‌اهمیت یا بدون هیچ دلیلی با حالت تهاجمی به سوی شما می‌آیند. اساسا این آدم‌ها قلدرهایی بزرگسال هستند و شما مجبور نیستید چنین رفتاری را از هیچ‌کسی تحمل کنید.

خشونت کلامی اغلب به خشونت فیزیکی تبدیل می‌شود و اوضاعی ترسناک را به بار می‌آورد. پژوهشگرانی که الگوهای خشونت خانگی را در میان زوج‌ها بررسی می‌کردند، پی‌بردند خشونت کلامی به احتمال زیاد مقدمه‌ی خشونت فیزیکی خواهدبود.

اگر نگران کسی هستید که نسبت به شما خشونت کلامی داشته‌است، همین حالا اقدام کنید. چنینی اوضاعی می‌تواند به خشونت خانگی یا خشونت محل کار منجر شود.

۱. مقابله به مثل نکنید
پاسخ دادن به خشم، یعنی همان‌چیزی که آدم‌ها با خشونت کلامی ابراز می‌کنند، با صدای خشمگین بیهوده است. این کار شما را به جایی نمی‌رساند. او خشمگین بود و حالا شما هم خشمگین هستید.

۲. به خودتان نگیرید
آدم‌هایی که خشونت کلامی دارند اغلب با واژه‌هایی زننده صحبت می‌کنند. به جای این‌که از این واژه‌های ناراحت‌کننده آزرده شوید، درک کنید که واژه‌ها نمی‌توانند آسیبی به شما برسانند. شما می‌توانید انتخاب کنید که چگونه پاسخ دهید. این‌که واژه‌های خشمگین آنها را به خودتان بگیرید فقط باعث می‌شود احساس بدی داشته‌باشید و به آنها هم کمکی نمی‌کند که احساس بهتری داشته‌باشند.

۳. با دلسوزی و توجه پاسخ دهید
در پژوهشی روی پرستاران بیماران روانی، که برای کم کردن شدت خشونت کلامی بیماران از شیوه‌های غیرفیزیکی استفاده می‌کردند، آن دسته از پرستاران که می‌توانستند شدت اوضاع را کم کنند، این مراحل را طی می‌کردند تا به بیمار کمک کنند به حالت آرامش برگردد.

میزان خشونت‌ بیمار خشن را بر اساس مقیاس ۱ تا ۱۰ مشخص می‌کردند
تلاش می‌کردند معنی این رفتار خشن را درک کنند
با فرد خشن ارتباط برقرار می‌کردند
راه‌حلی متناسب با نیازهای فرد می‌یافتند

شما می‌توانید از همین راهبردها استفاده کنید تا تلاش کنید شدت خشونت‌ اوضاع را کم کنید.

میزان خشونت‌ را بررسی کنید. از خودتان بپرسید با توجه به رفتارهایش، آیا فقط کمی ناراحت است یا احتمال دارد فرد خشن به خودش یا دیگران آسیب بزند.
اگر فکر می‌کنید ممکن است فردی آسیب ببیند، برای کمک خواستن تعلل نکنید.
به تمام چیزهایی که فرد خشمگین می‌گوید گوش کنید و آن را با بیانی دیگر دوباره به خودش بگویید تا او مطمئن شود به خوبی درک‌اش کرده‌اید.
از عباراتی مثل ‘می‌فهمم چرا ناراحت هستی’ یا ‘می‌بینم چه‌قدر برایت ناراحت‌کننده بوده‌است.’ استفاده کنید
از فرد خشن بخواهید برای برطرف کردن مشکل پیشنهاد بدهد یا راه‌حل خودتان را ارائه کنید.

۴. فضایی امن در اختیارشان بگذارید تا هیجان‌هایشان را ابراز کنند
شاید بدانید که بازی دادن آدم‌ها ویژگی آدم‌های خشن منفعل است. با تشخیص منشأ خشونت‌، که همان خشم است، از بازی خوردن اجتناب کنید. اگر اشتباهی مرتکب نشده‌اید، اجازه ندهید فرد خشمگین شما را به عذرخواهی مجبور کند.

آن‌چه فرد دارای خشونت‌ کلامی نیاز دارد، جایی است تا ناراحتی‌های خشمگین‌کننده‌اش را بیرون بریزد، جایی که فردی به او گوش کند، با او هم‌دردی کند و سعی کند یک راه‌حل برد-برد برای هر دو طرف پیدا کند. بگذارید فرد خشمگین بداند شما مشتاق شنیدن هستید اما تنها در صورتی که این کار باعث می‌شود او آرام شود تا شما بتوانید با صدایی عادی صحبت کنید.

۵. به آنها فرصت دهید تا تنها باشند
آدم‌های خشن معمولا به سرعت در هم می‌شکنند و بعد عوامل حسی بسیار زیاد شدیدا آنها را ناراحت و ناامید می‌کند. مثلا در ترافیک و مکان‌های شلوغ منظره‌ها و صداهای زیادی وجود و فرد باید تصمیم‌های زیادی بگیرد. چیزهای زیادی در جریان است و بار اضافی اطلاعات حسی باعث می‌شود پردازش این اطلاعات برای فرد دشوار و دچار ناراحتی و ناامیدی شود.

وقتی فرد از ناراحتی و ناامیدی به خشونت‌ می‌رسد، تمرکز خشم او می‌تواند اوضاعی خطرناک بسازد. این نوع الگوی خشونت‌ الگویی نسبتا رایج در زندگی روزانه‌ی پراسترس ما است. یکی از بهترین روش‌ها این است که برخی محرک‌ها را که ایجاد صدا می‌کنند از بین ببرید تا شدت خشم فرد را کاهش دهید.

بگذارید او برای چند لحظه محیطی آرام‌تر داشته‌باشد تا بتواند میزان اضطرابش را پایین بیاورد. شاید ابراز خشونت‌ به شما برایش فقط یک حمله‌ی هراس باشد که او را در حالت جنگ و گریز قرار می‌دهد.

۶. با شوخی پاسخ دهید
هیچ‌کس دوست ندارد دست انداخته‌شود، اما اگر بتوانید سریع یک جوک بی‌غرض بگویید، حتی جوکی که به قیمت مضحکه شدن خودتان تمام شود، می‌تواند مفید باشد. توانایی طنز‌پردازی بهترین روش برای پاسخ به خشونت‌ کلامی یک فرد است. نظری مانند ‘درکت می‌کنم، من هم قبل از نهار کمی خشمگین می‌شوم’، یا چیزی که آزاردهنده نباشد، احتمالا می‌تواند لبخند را به لب او بیاورد.

۷. منابعی برای کمک پیشنهاد کنید
از فردی که خشونت‌ کلامی دارد بپرسید اگر در آیند دوباره تا این حد خشمگین شود، بهترین راه برای کمک به او چیست. هر منابعی که دارید و فکر می‌کنید شاید مفید باشد به او ارائه کنید. منابع مشاوره‌ای امروزه بیش‌تر از همیشه در درسترس هستند.

افزاره‌های (اپلیکیشن) مشاوره‌ای، خطوط ارسال پیام، وب‌گاه‌ها، تلفن، و تماس‌های تصویری اکنون در درسترس است. اگر درمان بتواند کمک کند، دلیلی ندارد که با درد هیجانی زندگی کنید.

منبع: فرادید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها