در ماه رمضان چه تفریحاتی می‌توان داشت؟

گردشگری در شب‌های رمضان

غروب یکی از روزهای بلند و کش‌دار تابستان که هرم هوا و ضعف روزه‌داری نفست را تنگ کرده، چیزی فرح‌بخش‌تر و دلنشین‌تر از حضور در یک مهمانی افطار متفاوت و باشکوه و نشستن بر سر سفره‌های زیبا و در عین حال ساده و صمیمی، در حریم حرم یار نیست؛ سفره‌هایی که دل به دل هم داده و پشت در پشت، در صحن باصفای رضوی پهن شده‌اند تا هر غروب میزبان هزاران هزار روزه‌دار زائر و مجاور رضوی باشند.
کد خبر: ۹۱۶۱۸۵
افطار در محضر امام مهربان

به گزارش جام‌جم، پایت که به حرم مطهر امام مهربانی می‌رسد، هم دلت می‌لرزد و هم قلبت آرام می‌گیرد؛ حس وصف‌ناشدنی زیبایی که در هر تشرف، روح و جانت را جلا و صفا می‌دهد، اما این حضور وقتی پای یک دعوت رسمی در میان باشد، وقتی یک جورهایی قسمتت شود و بین میلیون‌ها نفر انتخاب شده باشی تا بر سر خوان کریمانه مولایت بنشینی و روزه‌ات را در حریم عشق افطار کنی، تو خوشبخت‌ترینی...

حکایت، حکایت یک ماه روزه و پهن شدن سفره‌های دلچسب افطاری در تکه‌ای از بهشت؛ در حرم امام هشتم؛ امام مهربانی است؛ سفره‌هایی که هر غروب در صحن بزرگ هدایت حرم مطهر پهن می‌شود و 13هزار مجاور را به خوان عشق دعوت می‌کند.

در می‌زنند و قسمتت می‌شود...

اگر مشهدی باشی و ساکن یکی از محلات شهر؛ فرقی نمی‌کند؛ پایین، بالا یا مرکز شهر، شاید یک روز در خانه‌ات به‌صدا درآید و پشت در خادمی را ببینی که کارتی به دستت می‌دهد و تو و خانواده‌ات را به یک شب افطار در حرم امام رضا(ع) دعوت می‌کند؛ دعوتی که باید آن را یک نظر و یک قسمت آسمانی بدانی که خیلی‌ها آرزومند آنند و محروم از آن. گرچه مثل تو، انتخاب شده و برگزیده هم البته کم نیست، چراکه هر شب 13 هزار نفر پای این سفره می‌نشینند که در تمام ماه مبارک شمارشان به حدود 390هزار نفر می‌رسد؛ 390 هزار نفری که برای پذیرایی از آنها هزار خدمه خانم و آقا هر روز از شش بامداد تا ده شب، کمر به خدمت بسته و وقت و توان خود را فروتنانه پای خدمت به مهمانان آقا می‌ریزند.

سفره افطاری صحن هدایت حرم مطهر رضوی البته برای مشهدی‌ها پهن می‌شود، اما زائران نیز از خوان کرم مولا بی‌نصیب نمی‌مانند و مهمانسرای حضرت در هر افطار پذیرای آنهاست و آن طور که محمدامین توکلی‌زاده، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی به جام‌جم می‌گوید: این مهمانسرا نیز هر افطار پذیرای 9000 نفر از زائران و همچنین خدام و کارکنان حرم مطهر رضوی است که در شب‌های قدر این آمار به 15 هزار نفر می‌رسد. زائران هم کاملا تصادفی با حضور خادمان در هتل‌ها، مبادی ورودی شهر، ایستگاه‌های راه‌آهن، فرودگاه و... انتخاب و دعوت می‌شوند.

به گفته وی، درمجموع هر شب (به استثنای شب‌های قدر) حدود 22 هزار زائر و مجاور بر سر سفره کرم امام هشتم نشسته و با غذای گرم روزه خود را افطار می‌کنند افطاری که شامل سوپ، انواع خورش قیمه، قورمه سبزی، چلوگوشت، آب و شربت، دسر، چای کیسه‌ای، سبزی، نان و پنیر می‌شود و تمام این محصولات جز برنج از تولیدات خود آستان قدس رضوی است.

توکلی‌زاده یادآور می‌شود: مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی پای ثابت سفره افطار حرم مطهر هستند و هر شب هزار نفر و در سه شب قدر ده هزار نفر از آنان به این مهمانی دعوت می‌شوند.

تصور برپایی چنین مهمانی بزرگی در حرف و سخن شاید ساده و راحت باشد، اما اعداد و ارقام روزها و زائران را که جمع می‌بندی به عدد بزرگ 600 هزار می‌رسی و این یعنی پذیرایی از 600 هزار نفر در یک ماه که نظیری برایش در دنیا وجود ندارد.

انضباط مثال‌زدنی

بزرگ‌ترین سفره افطاری جهان نه‌تنها خودش به تنهایی زیبا و باشکوه و منحصربه‌فرد است که انضباط حاکم بر آن از ابتدا تا انتهای مراسم نیز مثال‌زدنی است، اما این نظم و انضباط بسادگی به دست نیامده، آن‌طور که مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی می‌گوید: برگزاری روزانه کارگاه‌هایی برای آموزش خدام، نظرسنجی در پایان هر ماه مبارک از خدام و زائران برای رفع کاستی‌ها و مشکلات و در نهایت تجربه سالیان سال برگزاری این افطاری بزرگ و هماهنگی بسیار میان متولیان مراسم و خادمان، نقش بسزایی در برقراری نظم و انضباط آن داشته و دارد، انضباطی که موجب می‌شود هر 13 هزار مدعو در مدت هشت دقیقه پای سفره‌ها نشسته و روزه خود را افطار کنند.

دست خالی برنمی‌گردی

امام هشتم امام مهربانی است و مگر کسی از حرمش حسرت به دل باز می‌گردد؟ خوان کرم امام رضا(ع) حتی برای آنها که از قبل دعوت رسمی نشده‌اند هم پهن است، کافی است دلت دم دمای غروب دلتنگ زیارت شود و خودت را در بین صفوف نمازگزاران حرم ببینی، هر کجای حرم که باشی؛ در هر صحن و رواق؛ بسته‌های کوچک افطاری (شامل شیر، کیک، عسل و خرما) و بطری آب سرد، وجودت را گرم می‌کند. خلاصه این‌که کسی از این حرم دست خالی و افطار نکرده برنمی‌گردد.

توکلی‌زاده می‌گوید: در کل ماه مبارک رمضان بالغ بر 80 هزار نفر از زائرانی که در لحظه افطار در حرم حضور داشته‌اند، با بسته‌های افطار سرد پذیرایی می‌شوند.

علاوه بر همه اینها 1500 وعده غذای گرم نیز هدیه آستان قدس به ساکنان طبقات محروم شهر مشهد است که آخر شب میان آنان توزیع می‌شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها