رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت : فرش دستباف 14 منطقه کشور از جمله این استان در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.
کد خبر: ۹۱۵۸۸۴
فرش دستباف 14 منطقه کشور ثبت جهانی شد

به گزارش جام جم آنلاین ،سید نعیم امامی اظهار داشت : اواخر خرداد ماه گذشته فرش دستباف 14 منطقه در کشور از جمله چهارمحال و بختیاری، در این سازمان ثبت شد.

به گفته وی، با ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف مناطق ایلام، سنقر و کلیایی کرمانشاه، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن جرگلان و بجنورد، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی فارس، گبه فارس و اردکان، قهستان و مود بیرجند در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، این کالای هنری در کشورهای عضو معاهده لیسبون برای ثبت و حمایت معرفی شد.

امامی تصریح کرد: از این پس فرش چهارمحال و بختیاری در جهان شناسنامه دار شده است و از خطر های احتمالی کپی برداری به نام دیگر مناطق محفوظ مانده و پنجره بزرگی برای رونق تولید و صادرات این صنعت در استان گشوده شد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ثبت جهانی فرش چهارمحال و بختیاری پس از ثبت ملی انجام شده و از این پس فرش چهارمحال و بختیاری از نظر استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ تند و گرم، نقشه های اصیل و قیمت مناسب در جهان مختص همین منطقه شناخته می شود.

علیرضا جیلان افزود:ثبت جهانی فرش چهارمحال و بختیاری فرصت مناسبی برای بازاریابی و تبلیغات و پیدا کردن بازارهای صادراتی جدید این محصول است.

به گفته وی، به ثبت رسیدن فرش استان در سطح بین الملل با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تشکل های قالی بافی و مرهون تلاش فرش بافان استان است.

جیلان ادامه داد: مسئولان و متولیان فرش در استان پیگیر ثبت ملی نقشه های خاص قالی مناطقی از جمله شهرکرد، فرش یلمه بروجن، فرخشهر، سامان، شلمزار و گبه اردل و ثبت آواها و داستان های مخصوص فرش بافی استان هستند.به بطور میانگین سالانه 80 هزار مترمربع فرش توسط بافندگان استان تولید می شود.

کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرحها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.

بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را 'یلمه' بروجن، 'گبه ریزباف' اردل، فرش 'بختیاری' مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.
براساس نظر برخی از محققان، طرح فرش 'سرو و کاج' چهارمحال و بختیاری بعنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.

فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین المللی لیسبون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسیده است.

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال 1967 «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

هم‌اکنون 184 کشور عضو وایپو هستند و این سازمان 24 معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند که یکی از آنها موافقتنامه لیسبون (ویژه حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها) است.

منبع:ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها