در تماس تلفنی با شیخ عیسی قاسم

آیت الله سیستانی: جای شما در قلب هاست

تلاش رژیم آل‌خلیفه برای تغییر ترکیب جمعیتی

لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی معروف بحرینی بازتاب‌های گسترده‌ای در داخل وخارج از این کشور داشت. درباره دلایل دولت بحرین از این اقدام و پیامدهای کوتاه‌مدت یا بلند مدت آن با صباح زنگنه کارشناس امور خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۹۱۵۸۰۸
تلاش رژیم آل‌خلیفه برای تغییر ترکیب جمعیتی

حاکمیت بحرین از مجموعه اقداماتی مانند افزایش حبس شیخ علی سلمان، بستن دفاتر جمعیت‌های الوفاق، الرساله و التوعیه الاسلامیه و در آخرین مورد لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

حاکمیت بحرین با توجه به نداشتن تاریخ ریشه دار برای اتصال به مردم سرزمین خود و نداشتن پایگاه عمیق و وسیع مردمی و از طرف دیگر وابسته بودن به قدرت‌های فرامنطقه ای، احساس خلأ می‌کند.

به منظور جبران و پر کردن این خلأ است که سعی می‌کند مردم اصیل این کشور را از حق قانونی و طبیعی خود محروم کند. این رژیم به جای بهبود رابطه خود با شهروندان و تاسیس ساختارهای منطقی و عقلانی به انواع روش‌های تخریبی اقدام کرده و می‌کند.

مقامات بحرین به جای عمل به قانون اساسی، احترام به حق آزادی بیان، حق انتخاب و اتکا به آرای عمومی، در عمل سعی دارد ترکیب جمعیتی (دموگرافی) این کشور را تغییر دهد.

دولت بحرین این اقدام را از طریق اعطای تابعیت به ملیت‌های دیگر با طرز فکر خاص یا مذاهب مخصوص ادامه می‌دهد . همه این اقدامات در راستای پر کردن همان خلأیی است که پیشتر گفتم.

آیا این‌گونه فشارها، احتمال سوق دادن اعتراضات مردمی و مسالمت‌آمیز این کشور به سمت روش‌های خشونت‌آمیز را به‌دنبال ندارد؟

هر گونه وضعیتی در این شرایط احتمال وقوع دارد، هر چند روسای عاقل کشورهای منطقه ترجیح می‌دهند چنین روش‌های خونینی در پیش گرفته نشود.

تاکنون مردم معترض بحرین در برخورد با سیاست‌های سرکوبگرانه این رژیم، از روش‌های مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون پیروی کرده‌اند، اما وقتی حق زندگی افراد و موجودیت احزاب و جمعیت‌ها نادیده گرفته شود، دیگر هر اتفاقی خواهد افتاد.

لازم به ذکر این‌که روش‌های به‌کار گرفته شده توسط بحرین الگوبرداری شده از روش‌های عربستان است. عربستان مدتی است که با اتخاذ سیاست‌های غیرانسانی سعی در دامن زدن و تشدید اختلافات طایفه‌ای، قومی و مذهبی دارد.

چرا باوجود محکومیت کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی از جمله دید‌بان حقوق‌بشر کشورهای عربی مانند مصر، امارات وعربستان به صورتی آشکار از اقدامات ضدانسانی رژیم آل‌خلیفه حمایت می‌کنند؟

باید بررسی کرد کشورهایی که از اقدامات ضدانسانی و حقوق‌بشری حمایت می‌کنند، ساختار حکومتی و نظام سیاسی‌شان به چه صورت است. این کشورها هم مشکلات مشروعیتی مانند بحرین دارند و در حقیقت نگران آینده وضعیت سیاسی خودشان هستند. طبق گزارش آقای مسیونی که یک حقوقدان مشهور بین‌المللی است دولت بحرین به وعده‌ها، پیمان‌ها و توافقات خود با مردم عمل نکرده و از انجام آنها سرباز زده است و به جای آن به کشورهایی که خود منشأ تروریسم و شکنجه و کشتار مردم خود هستند، تکیه کرده است. حمایت کشورهای خاص از بحرین در شرایط کنونی باعث از بین رفتن جایگاه و اعتبار سیاسی‌شان خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها