مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: دستگاه قضایی مجوز تخریب کارخانه تولید رب گوجه فرنگی ایجاد شده در حریم پاسارگاد را صادر کرده است.
کد خبر: ۹۱۵۱۷۵
صدور حکم تخریب کارخانه رب‌سازی در حریم پاسارگاد

به گزارش جام جم آنلاین ، مصیب امیری، افزود: با پیگیری‌های انجام شده و همکاری مطلوب ریاست دادگستری استان فارس و قاضی دادگاه پاسارگاد، حکم تخریب واحد تولید رب گوجه در پاسارگاد صادر شده است.

بیش از دو سال قبل بود که اعلام کردند حریم مجموعه‌ی جهانی پاسارگاد را نه تنها کارخانه‌ رب و ترشی مخدوش کرده، که به مرور برخی شهرک‌های صنعتی و حتی روستاهای مجاور این مجموعه جهانی به سمت نقش رستم و پاسارگاد در حال توسعه‌اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که پیش از تصدی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیر مجموعه‌ی جهانی پارسه پاسارگاد بود، در این زمینه گفته بود: قبل از دولت کنونی، مالکِ زمینی که در حال حاضر سوله‌ی کارخانه‌ تولید رُب در آن قرار دارد، از اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان خرم‌بید برای احداث این کارخانه استعلام می‌گیرد.

محمد حسن طالبیان،‌ اضافه کرده بود: مدیر آن اداره که موظف به فرستادن این درخواست به اداره کل میراث فرهنگی استان بوده است، این کار را انجام نمی‌دهد و مجوز را به وی می‌دهد که مالک نیز کار خود را براساس این مجوز آغاز می‌کند.

وی با بیان این که در حال حاضر پرونده‌ی این تخلفِ مدیر سابق اداره میراث فرهنگی شهرستان خرم‌بید در دادگاه است، توضیح داده بود: با آغاز دولت جدید و پس از پیگیری‌های میراث فرهنگی استان‌ برای توقف کار، مالک به دادگاه شکایت می‌کند، اما دادگاه رای را به نفع مالک صادر می‌کند و او نیز کار ساخت کارخانه را ادامه می‌دهد.

طالبیان البته عنوان کرده بود که کارخانه رب و ترشی شامل سوله‌هایی است که به عنوان انبار گوجه فرنگی استفاده می‌شود و هیچ ساختمانی به‌عنوان کارخانه در فضای پاسارگاد قرار ندارد اما در مرز حریم این بنای جهانی قرار دارد.

این مقام مسئول آن روز از پیگیری جدی پرونده تخلف توسط میراث فرهنگی استان فارس خبر داده و با اشاره به حریم‌های مهم کنوانسیون یونسکو و جهانی بودن مجموعه‌ی تاریخی پاسارگاد، لزوم رفع این مشکل را متذکر شده بود.

طالبیان درباره‌ی توسعه‌ی روستاهای قرار گرفته در حریم پاسارگاد و نقش رستم نیز گفته بود که تمام این روستاها طرح هادی داشته و امکان خارج شدن از محدوده این طرح‌ها را ندارند و اگر مشکلی حادث شود، میراث فرهنگی به‌جد آن را پیگیری خواهد کرد

منبع:ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها