در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیماعنوان شد

اعتبار ادبیات انقلاب مرهون استاد حمید سبزواری

در روزی که پیکر حمید سبزواری برای خاکسپاری در سبزوار بدرقه شد، گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما میزبان غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود تا او درباره شعر و نقش این شاعر انقلاب در فضای ادبی کشور سخن بگوید.
کد خبر: ۹۱۳۶۰۲

حداد عادل با بیان این که استاد حمید سبزواری شعرهای ضد دوران ستمشاهی می‌سرود، گفت: او در اوایل انقلاب با درک احساس نیاز مردم به شعر انقلابی، با سرودن شعرهای انقلابی به حرکت مردم کمک کرد.

او گفت: زبان فاخر و تسلط بر ادبیات فارسی از ویژگی‌های اشعار مرحوم سبزواری بود. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: شعرهای مرحوم سبزواری در درجه‌ای از پختگی بود و در میان اشعار شاعران انقلابی در جایگاه ولایی قرار داشت. حداد عادل گفت: حمید سبزواری بر دیگر شاعران انقلاب هم تقدم فضل داشت و هم فضل تقدم .ایشان از روزهای اول انقلاب همراه مردم به استقبال امام رفت و پس از آن پا‌به‌پای انقلاب در هر مناسبتی شعر سرود و به فضای انقلابی کشور کمک کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی حمید سبزواری را الگویی شایسته برای همه شاعران جوان ایران دانست و افزود: شعرهای آن مرحوم به‌گونه‌ای است که اگر کسی با اعتقادات و مقام سیاسی مرحوم سبزواری هم موافق نباشد در برابر استواری،‌ فصاحت و زیبایی شعر او سر تعظیم فرود می‌آورد.

حداد عادل تصریح کرد:‌ مرحوم سبزواری نه‌تنها به انقلاب مدد رساند بلکه نتیجه تلاش‌ها و حضورش باعث شد هم‌اکنون شعر انقلاب در جایگاه شایسته و امیدوار‌کننده‌ای باشد.

او گفت‌: با زحمات مرحوم سبزواری شعر انقلاب از نظر لفظ،‌ محتوا و جهت همگام با انقلاب اسلامی رشد کرده است. حداد عادل گفت: مرحوم سبزواری در 37 سال عمر انقلاب ذره‌ای از راه درستی که انتخاب کرده بود منحرف نشد و همه وجودش را صادقانه در خدمت انقلاب اسلامی قرار داده بود.

علیرضا قزوه، نویسنده و شاعر انقلاب هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در روزگاری که از سال‌های اول انقلاب دور شده‌ایم نگاهی به شعرهای استاد سبزواری خاطرات ما را زنده می‌کند .

او افزود: مرحوم سبزواری به اندازه تمام شاعران انقلاب شعر و سرود انقلابی گفت و در حافظه تاریخی انقلاب اسلامی ایران ماندگار شد.

این نویسنده و شاعر انقلاب با بیان این که مرحوم سبزواری از بهترین قصیده سرایان انقلاب در سبک خراسانی است، گفت: اگر شعر انقلابی می‌درخشد به خاطر وجود مردان بزرگی همچون استاد حمید سبزواری است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها