اوباشگران فوتبالی بیش از هر زمان دیگری دست به آشوب و اغتشاش زده اند. اینبار یورو 2016 عرصه ای برای جولان دادن آنهاست.
کد خبر: ۹۱۳۰۵۰
«هولیگان» ؛ جراحتی عمیق بر صورت فوتبال

جام جم ورزشی - فرقی ندارد چه ملیتی دارند، مهم این است چهره ای زشت و مخدوش از یورو 2016 در ذهن ها ایجاد می کنند. هولیگان ها همیشه یکی از ناهنجاری های فوتبال بوده و هستند. ناهنجاری های این هولیگان ها در تمامی ارکان ورزش دیده می شود. اکنون افرادی از کشورهای انگلیس و روسیه طلایه داران آشوبگری در فوتبال هستند و طی چند روز اخیر خیابان های مارسی را به صحنه ای برای زد و خوردهای آنچنانی تبدیل کرده اند. آسیب هایی که هولیگان ها وارد می کنند تنها به خرابی هایی که در سطح شهر می بینیم و یا جراحت هایی که بر بدن یکدیگر وارد می کنند نیست.

1-هولیگان ها فرهنگ یک ملت را زیر سوال می برند. اکنون که روس ها و انگلیسی ها در فرانسه به جان هم افتاده اند؛ رسانه های مختلف از این افراد با واژه هایی نظیر "بربرها"، "وحشی ها" و القابی از این دست یاد می کنند. نه جامعه کنونی انگلیس بربریت دارد نه جامعه کنونی روسیه. هر چند آشوب ها می تواند بازتابی از فرهنگ یک جامعه باشد اما اوباش انگلیسی و روسی ضربه ای سخت به فرهنگ کشورشان زده اند. در واقع هولیگان ها پیش از آنکه به یک مسابقه و یا یک تورنمنت ضربه بزنند پیش از هر چیزی به خاستگاه خود آسیب می رسانند.

2- هولیگان ها خصومت هایی را بین دولت ها به وجود می آورند. اکنون رسانه های فرانسوی به بدترین شکل به انگلیسی ها حمله می کنند و رسانه های انگلیسی فرانسوی ها را تخریب می کنند و دلیلش هم آشوب بیش از اندازه هولیگان های انگلیسی ها در خیابان های فرانسه و دخالت شدید و البته تا حدودی غیراخلاقی پلیس فرانسه در این میان است. حتی روابط دیپلماتیک نیز می تواند از این جریان تاثیر بگیرد. ضریب ناامنی برای افرادی که روس هستند و به انگلیس سفر می کنند و بالعکس پایین تر می آید.

3-چهره یورو مخدوش شده است. هولیگان ها یورو 2016 را دوست نداشتنی جلوه می دهند و البته فوتبال را. جایی که می تواند صحنه ای برای لذت بردن از ورزش باشد تبدیل به جایی برای انزجار می شود. حالا که از تهدیدهای تروریستی داعش خبری نیست اینبار هولیگان ها زحمت از بین بردن آرامش و امنیت را می کشند.

4-آسیب های اجتماعی هولیگان ها به ورزش فوتبال نیز ضربه می زند. بنا به دلایل روان شناختی و جامعه شناسی این ناهنجاری ها علاقه را کمتر می کند و البته زیبایی هایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. توحش همیشه همه چیز را سیاه جلوه می دهد. سیاه شدن ظاهر فوتبال بخش عمده زیبایی ها و جذابیت های آن را پنهان می کند. این هولیگان ها توانایی بالایی برای فهمیدن مسائل عمیق روان شناختی ندارند و اصلا درک نمی کنند که این ناهنجاری تا چه اندازه به ضرر تیمی تمام می شود که آنها هوادارش هستند.

5- هولیگان یعنی نابودی تدریجی زیبایی فوتبال. فرانسه میزبان خوبی یورو 2016 نیست چون تا الان نتوانسته آنها را کنترل کند. انگلیس تیم شایسته ای برای حضور در یورو 2016 نیست چون با خود کلی اوباش به فرانسه آورده است. روسیه هم تیمی شایسته برای بازی کردن در این تورنمنت نیست چون تعداد هولیگان هایش روز به روز در فرانسه بیشتر می شود. فوتبال هم ورزش خوبی نیست چون هولیگان دارد! همان بهتر که یوفا تهدید به اخراج روسیه و انگلیس از دور رقابت های یورو 2016 می کند....

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها