کارآفرینی عاملی مهم برای دستیابی به پویایی و رقابت اقتصادی بر پایه آگاهی امروز است و درحقیقت سوخت موتور توسعه در دنیای مدرن است و هر چه مقررات مربوط به آن در کشوری ساده تر باشد، گرایش به سمت آن افزایش می‌یابد. کارآفرین برای بازار، محصولات جدید، فعالیت‌های تجاری و خدمات ایجاد می‌کند و کسی است که در بهبود و پیشرفت افراد و به‌طور کلی جامعه موثر است. در تمام مشاغل، کارآفرینانی وجود دارند که به روش‌های متفاوتی عمل می‌کنند، اما با این حال به نظر می‌رسد آنها در برخی خصوصیات با هم مشترک هستند.
کد خبر: ۹۱۲۷۷۴
کارآفرین، موثر در رشد جامعه

ابتکار و ارزیابی فرصت‌ها

کارآفرین به منظور رسیدن به بیشترین موفقیت، از خود ابتکار و خلاقیت نشان می‌دهد، ریسک‌پذیر است و به خود اعتماد دارد، دارای منبع کنترل درونی بوده و به استقلال و خودگردانی توجه دارد، وظایفش را با انرژی و تعهد بسیار بالایی انجام می‌دهد و در نهایت برای رسیدن به اهدافش ثابت قدم است. یک کارآفرین لایق کسی است که توانایی دیدن و ارزیابی فرصت‌های تجاری را دارد و به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، منابع مورد نیاز را شناسایی می‌کند. او خویش‌فرما بوده و کار مورد نظر را سازماندهی و مدیریت کرده و برای کسب منافعی بسیار تلاش می‌کند. هرکس سرمایه و تخصصی داشته باشد، می‌تواند کسب و کاری را آغاز کند و در نقش یک کارآفرین قرار گیرد. اما الزاما تمام این افراد نمی‌توانند کارآفرین موفقی باشند. برای موفق بودن به‌طور حتم باید چندویژگی را که در کارآفرینان موفق مشترک است، داشته باشند:

به دنبال پاداش مالی نیست

کارکنان هر اداره و سازمانی برای دریافت حقوق و مزایای ماهانه، هر روز سر کار حاضر می‌شوند و اگر چنین پاداشی در کار نباشد، انگیزه رفتن به محل کار خود را از دست می‌دهند. اما یک کارآفرین به‌طور ذاتی انگیزه‌ای برای شروع یک واحد تجاری دارد و هرگز در همان ابتدا به دنبال پاداش مالی نیست. او به جای این که منتظر کسب درآمد یا یک موفقیت ناچیز احتمالی باشد، دست به اقداماتی می‌زند تا داشتن یک کسب و کار موفق را تضمین کند. انگیزه بالای چنین فردی ناشی از حس طبیعی رقابت و لذت بردن از مبارزه با مشکلات موجود است.

از قدرت رهبری بالایی برخوردار است

یک کارفرما چه دو نفر و چه دویست نفر کارمند داشته باشد، باید دارای ویژگی‌های قدرتمند رهبری و هدایت کارکنان خود باشد. بیشتر واحدهای تجاری، پستی و بلندی‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند و یک کارآفرین شایسته برای رسیدن به اهداف بلندمدتش، باید توانایی انگیزه بخشیدن به کارکنان خود را داشته باشد. به این منظور او باید بتواند اعتماد و احترام کارکنانش را به دست بیاورد. یک کارآفرین باید مهارت‌های ارتباطی قوی و موثری داشته باشد تا بتواند با کارکنان، مشتریان و سرمایه‌گذاران،که ویژگی‌های اخلاقی و شخصیت‌های متفاوتی دارند، در تعامل مناسب باشد.

می‌داند شکست می‌خورد

کارآفرین موفق، ریسک‌پذیر است و از شکست احتمالی نمی‌هراسد. البته ریسک پذیری به این مفهوم نیست که فرد خود را بدون هیچ آگاهی در وضعی خطرناک قرار دهد. بلکه در حقیقت کارآفرین‌های موفق، کسانی هستند که آگاهی خود را بالا برده و در شرایط بد می‌توانند بهترین و شجاعانه‌ترین تصمیم‌ها را بگیرند و قدرت عمل بالایی دارند. آنها همچنین می‌دانند گاهی حتی با وجود اقدامات خوب، اوضاعشان طبق برنامه پیش نمی‌رود و ممکن است در کارشان شکست بخورند، ولی هرگز ناامید نمی‌شوند و بیکار نمی‌نشینند.

به دنبال پیروزی‌ موقتی نیست

یک واحد تجاری زمانی می‌تواند سر پا باقی بماند که برخی اصول اخلاقی در آن رعایت شود. یک کارآفرین موفق کسی است که در کارش راستی و صداقت پیشه کرده و اعتماد اطرافیان خود را دارد. او می‌داند حقه و نیرنگ فقط پیروزی‌های موقتی برای فرد به همراه دارد و از آنجا که در پی کسب موفقیت‌های پایدار است، اصول اخلاقی را رعایت می‌کند. هر زمان هم که هنگام کار دچار خطای ناخواسته‌ای شد، حتما درصدد جبران آن برمی‌آید.

ایده‌های نو در سر دارد

کارآفرین تقریبا بیشتر مواقع پر از ایده‌های نو است و موقعیت کسب و کارش را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل از تغییر نمی‌ترسد و هر فکر بکری که به ذهنش می‌رسد، پس از سبک و سنگین کردن، آن را اجرایی می‌کند. او مدام در حال بهتر کردن شرایط کار و وضعیت واحد تجاری‌اش است.

آنچه را نمی‌دانید، می‌داند

کارآفرین موفق هرگز خود را همه چیز دان نمی‌بیند به همین دلیل همیشه در حال یادگیری است. او شخصیتی قوی دارد و بندرت پیش می‌آید از پرسش درخصوص موضوعاتی که در آینده کارش را بهبود می‌بخشد، بهراسد. او می‌داند هرکس در هر وضعی باشد، باز هم موضوعاتی وجود دارد که نمی‌داند. بنابراین هر زمان که بخواهد تصمیم‌گیری کند، آگاهی‌های لازم را به دست می‌آورد و با در نظر گرفتن نتیجه احتمالی، در نهایت بهترین تصمیم را می‌گیرد.

منبع: www.mbda.gov

مترجم: نادیا زکالوند

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها