براساس اسناد تازه افشا شده در آمریکا؛

کارتر صدام را برای جنگ با ایران تحریک کرد

واکنش‌ها به ادعای بی‌بی‌سی مبنی بر تماس امام خمینی با آمریکایی‌ها

مشاور کارتر: همه کار کردیم تا شاه در قدرت بماند

در ادامه واکنش‌ها به ادعای بی‌بی‌سی مبنی بر تماس امام خمینی(ره) با آمریکایی‌ها، روزنامه گاردین تصریح کرد چرا بی‌بی‌سی اصل این اسناد را منتشر نمی‌کند؟
کد خبر: ۹۱۲۴۳۱
مشاور کارتر: همه کار کردیم تا شاه در قدرت بماند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، مشاور وقت جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به اسناد ادعایی بی‌بی‌سی فارسی گفت که این کشور در بحبوحه انقلاب اسلامی ایران، هر کاری می‌توانست برای باقی ماندن محمدرضا شاه در قدرت انجام داد.

شبکه بی بی سی فارسی که ید طولایی در انتشار اخبار کذب و ضد ایرانی دارد، در آستانه سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، به گفته خودش انتشار «اسنادی» درباره ارتباط امام خمینی(ره) با آمریکایی‌ها را شروع کرد.

اسناد ادعایی رسانه وابسته به وزارت خارجه انگلیس نه تنها در ایران بلکه در آمریکا و غرب نیز مورد سوال قرار گرفته و شخصیت‌های مختلف درباره انگیزه‌های این رسانه سلطنتی اظهارنظر کرده‌اند.

در یکی از این واکنش‌ها، «گری سیک» عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت جیمی کارتر و همچنین رونالد ریگان، اسناد مذکور را «بی اهمیت» و فاقد هرگونه اطلاعات جدید خواند(جزئیات بیشتر).

در همین ارتباط روزنامه گاردین روز جمعه(دیروز) در گزارشی سوالی جالب از گردانندگان و طراحان سناریوی اسناد ادعایی مطرح کرده است.

در گزارش این روزنامه با اشاره به عدم انتشار کامل اسناد ادعایی آمده است: «بی بی سی فارسی درباره تصمیم خودش برای عدم انتشار اسناد توضیحی نداده است».

در بخشی از این گزارش مشاور وقت جیمی کارتر در زمان ریاست جمهوری هم تاکید کرده که دولت آمریکا در آن زمان هر کاری می‌توانست انجام داد تا بلکه بتواند محمدرضا شاه را در قدرت نگهدارد.

«استوارت آیزنستات» مشاور رئیس‌جمهور جیمی کارتر در زمینه سیاست داخلی تاکید کرده که اظهارنظرها مبنی بر اینکه آمریکا، محمدرضا پهلوی را رها کرده و دیگر از او حمایت نمی‌کرد را رد کرد و گفت این اظهارنظرها و گفته‌ها «از نظر تاریخی درست نیستند».

مشاور رئیس‌جمهور اسبق آمریکا افزود: «ما هر کاری که می‌توانستیم کردیم تا شاه در قدرت بماند. اصلا این موضوع و ایده مطرح نبود و وجود نداشت که ما برای تسهیل به قدرت رسیدن آیت‌الله (خمینی) تلاش می‌کردیم».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها