بوی بهار که بیاید، می خواهی چلچله وار پر بکشی و به جایی سفر کنی که دلت می کشاندت. جایی که آسمانش رنگی دیگر داشته باشد. آبی و زلال یا گریان با بهانه های کودکانه بهاری.
کد خبر: ۹۱۱۴۸

بهار که می شود، می خواهی سبکبار و بی تشویش همقدم روزگار و همنفس نسیم شوی و با چکامه باران هم ترانه شوی و بروی ، اما آیا سفر کردن تو نیز چون نسیم و قاصدک آسان و سبک است یا سخت و ملال آور؛
یکشبه همه بلیتها فروش می رود. از یکی دو ماه قبل تمام اقامتگاه ها رزرو می شود و هزاران هزار مسافر بلاتکلیف می مانند.
براساس سرشماری انجام شده از سوی ماموران ستاد تسهیلات گردشگری سال گذشته 24میلیون و 283هزار و 62نفر سفر فامیلی ، 3میلیون و 237هزار و 741نفر اقامت در تاسیسات گردشگری ، 12میلیون و 950هزار و 966اقامت موقت در کلاس درس ، چادر و کمپینگ ، داشته اند که البته می توان این تعداد را بدون اقامت ذکر کرد.سفر حلزونی عنوانی است که علی صادقی به سفرهای خود و خانواده اش داده است.
او این نوع سفر را به نسبه راحت و ارزان به شمار می آورد. صادقی در وصف سفرهای خود می گوید: یک خودروی کاروان جادار اقساطی خریده ام و من و فرزند و همسرم سبک و راحت با تمام تجهیزات لازم در خانه متحرک خود سفر می کنیم. با این شیوه نه مشکل اقامت در هتل داریم و نه مشکل تهیه بلیت.
نادیا همسر او، این شیوه را مناسب می داند، اما فقط برای سفرهای کوتاه. به اعتقاد او استفاده از این وسیله در سفرهای طولانی خسته کننده می شود و از سویی گاه جای پارک مناسب پیدا نمی شود و آدم از مردمی که در اطراف کاروان تردد می کنند، خجالت می کشد. سحر مومنی نیز به نوعی از این شیوه بهره می برد.
او و خانواده اش چادر بزرگ 8نفره و 5کیسه خواب در خودروی سواری خود حمل می کنند تا مشکل هزینه و رزرو جا نداشته باشند. او نیز این شیوه را هیجان انگیز توصیف می کند و می گوید: بچه ها این شیوه را خیلی دوست دارند، اما من که به 50سالگی نزدیک می شوم برای این نوع سفرها کمی پیر شده ام.
گاهی تغییر آب و هوا مثل گرما یا سرمای زیاد برایم تحمل ناپذیر می شود و من و فرزند 10ساله ام به عنوان افراد غرغروی خانواده معرفی می شویم.
او از نبود مکانهای در دسترس و مناسب برای چادر زدن و اقامت موقت خانواده ها در شهرهایی که مسافران نوروزی زیادی دارند گله می کند و می گوید: تنها در برخی مکانها مثل جاهای دیدنی شمال کشور جایگاه هایی وجود دارد که آن هم کافی نیست.
اغلب هم امکانات بهداشتی مناسب مثل آب آشامیدنی بهداشتی و دستشویی پاکیزه ندارد. همه ساله تعداد قابل توجهی از مردم با استفاده از چادر، تعطیلات کم هزینه تری را برای خود برنامه ریزی می کنند، اما هنوز با این شیوه به صورت پذیرفته شده برخورد نشده است و این مسافران با وجود تمام وعده ها هنوز با مشکلاتی روبه رو هستند.
مسافرانی که کنار خیابان های مشهد ساکن شده بودند، بارش باران ظهر روز ششم فروردین و برف بعد از ظهر را هنوز به خاطر دارند.
حوالی غروب برف آنقدر شدید شد که عبور و مرور را در مشهد با مشکل روبه رو کرد. بارش برف تا بامداد روز هفتم ادامه داشت. مسوولان شهر مساجد، حسینیه ها و تعدادی از مدارس را که خالی مانده بودند، برای اسکان زائران سرمازده آماده کردند.
با این که فردای آن روز دمای هوا افزایش یافت و اثری از برف نماند، اما تعدادی از مسافران همان شب تصمیم گرفته بودند قید سفر را بزنند و به شهرهایشان بازگردند. با همه این مشکلات ، زیارت و سیاحت در مشهد تا 13نوروز ادامه داشت. اما آیا وضع به همین منوال در شهرهای کشور ادامه خواهد داشت؛

آنچه بر مسافران رفت
سال گذشته اعضای ستاد تسهیلات نوروزی که شامل 30ارگان و سازمان می شوند، وعده داده بودند تمام توان و امکانات خود را برای اسکان مسافران و گردشگران به کار خواهند گرفت تا برای اقامت آنها در ایام نوروز در استان های مختلف مشکلی به وجود نیاید.
اما پس از تعطیلات ، بازدید بیش از 5/4 میلیون گردشگر در نوروز سال گذشته از آثار تاریخی و جاذبه های مختلف استان های کشور، نشان دهنده رشد زیاد مسافر در مقایسه با سالهای گذشته بود و با وجود راه اندازی ستاد تسهیلات نورزی در ارتباط با راهنمایی و هدایت مسافران نوروزی ، باز هم مشکلاتی برای گردشگران به وجود آمد.
کمبود مراکز اقامتی ، نرخ بالای مراکز اقامتی استیجاری شخصی و... از جمله مشکلاتی بود که برای گردشگران پدید آمد و اکثر این مسائل به دلیل افزایش فوق العاده تعداد گردشگران و حجم سفرهای نوروزی پیش آمد و به طور کلی مسوولان امر معترفند تجهیزات در بخش گردشگری و جهانگردی کشور متناسب با تقاضاها نیست.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این ارتباط گفته است در هیچ شرایطی نمی توان کشور را برای یک هفته آنقدر تجهیز کرد که دیگر مسافران و گردشگران مشکلی برای اسکان ، اقامت و پذیرایی نداشته باشند و در طول 360روز باقیمانده سال هتلها و مراکز خالی از مسافر باشد.
این کار اصلا امکان پذیر نیست. پس از تعطیلات نوروز مسوولان گفته بودند تجهیز کشور در بخشهای مختلف گردشگری در دراز مدت باید انجام شود و همچنین باید با برنامه ریزی دقیق و درست ، تعطیلات را در طول سال به گونه ای توزیع کرد تا تمام سفرها در نوروز صورت نگیرد و فشار زیادی در یک مقطع زمانی بر کشور وارد نشود، همچنین افزایش تعداد گردشگران تنها در یک مقطع از نظر اقتصادی نیز کمکی برای کشور نخواهد بود.
نصب چادرهای شخصی توسط مسافران در استان های مختلف به صورت پراکنده در سطح شهرها را نیز باعث زشت شدن چهره شهر و آشفتگی دانستند و به این منظور برای ساماندهی این امر قرار شد از امسال اردوگاه ها و همچنین محوطه هایی مخصوص نصب چادر در سطح شهرها ایجاد شود. چیزی که قرار است در تعطیلات نوروز سال 85اتفاق بیفتد.

مژده به مسافران
سفر ارزان قیمت بزودی دست یافتنی خواهد شد. این وعده ای است که ملک زاده ، معاون گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی داده است.
وی همچنین درباره آیین نامه سفرهای ارزان قیمت گفت : به دستور رئیس جمهور و پیگیری رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، آیین نامه سفرهای ارزان قیمت در دستور کار قرار گرفته و تا اوایل سال 85اجرایی خواهد شد و همچنین توزیع بن سفر نیز سال بعد آغاز می شود. اما اگر وعده ها تحقق یابد، نوروزی که در پیش است ، مسافران با مشکلات کمتری روبه رو خواهند شد.

خوابگاه های دانشجویی به مکان های اقامتی مسافران افزوده می شود
با توجه به مشکلاتی که سال گذشته در اسکان مسافران نوروزی در استان های پر گردشگر به وجود آمد، امسال علاوه بر مکان های اقامتی معمول ، خوابگاه های دانشجویی نیز به این امر اختصاص می یابد.
معاون اسکان و اقامت ستاد تسهیلات نوروزی اعلام کرده است به منظور ارائه تسهیلات و امکانات اقامتی برای مسافران نوروزی ، 300هزار کمپ در استان های کشور ایجاد خواهد شد.
مختار باقری افزود: تمامی مراکز اقامتی و رفاهی برای ایام نوروز تجهیز و آماده شده اند و همچنین به منظور رفاه حال مسافران و ایجاد امکانات و تسهیلات اقامتی بیشتر برای گردشگران نوروزی در ایام تعطیلات 300هزار کمپینگ و فضای اسکان موقت برای مسافران در نظر گرفته شده است که عمدتا رایگان بوده و در برخی موارد قیمت اندکی برای آن دریافت می شود.
براساس هماهنگی های به عمل آمده با وزارت بازرگانی به منظور فراهم کردن اقلام مورد نیاز مسافران نوروزی ، مراکزی برای توزیع این اقلام به صورت شبانه روزی در نظر گرفته شده است که در پایگاه های اطلاع رسانی و بروشورهای تبلیغاتی به اطلاع گردشگران می رسد.

مسافران در استان ها
مسافران عزیز امسال همه منتظر استقبال از شما هستند. ستاد تشکیلات نوروزی 605میلیون تومان بودجه گرفته است که با آن باید به تمام استان های کشور خدمات رسانی کند.
مدیر دفتر نظارت و تدوین استانداردهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودجه 605میلیون تومانی ستاد را کافی نمی داند و می گوید: 285میلیون تومان این بودجه در اختیار ستادهای استانی قرار گرفته و 100میلیون تومان آن نیز ب رای اطلاع رسانی و تبلیغات هزینه شده است و 50میلیون تومان نیز هزینه ماموریت ناظران اعزامی خواهد بود که البته این بودجه کفاف فعالیت های گسترده ستاد را نمی کند.
با وجود این در استان های کشور ستاد یاد شده مشغول تدارک تسهیلاتی برای مسافران است.

ماندانا ملاعلی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها