پشت پرده واردات نفت ایران از کردستان عراق چیست؟

ایران پل نفتی عراق می‌شود

یک مقام مسئول با اشاره به برنامه جدید افزایش تولید نفت ایران از بزرگترین میدان مشترک با عراق، از ادامه مذاکرات با توتال فرانسه برای توسعه این میدان نفتی خبر داد.
کد خبر: ۹۱۰۶۹۳
توتال رقیب شل در ایران شد

به گزارش جام جم آنلاین ، همزمان با همکاری شرکت انگلیسی شل با عراق برای توسعه میدان مجنون مشترک با میدان نفتی آزادگان جنوبی ایران، آخرین مراحل مذاکرات با توتال فرانسه برای توسعه این میدان نفتی در بخش ایرانی در حال انجام است.

عبدالرضا حاجی حسین‌نژاد در تشریح برنامه جدید افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران از میدان مشترک آزادگان جنوبی، گفت: هم اکنون با حفاری سه حلقه چاه حدود ۷۵۰۰ بشکه به ظرفیت تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران افزود: در حال حاضر تولید نفت خام از این میدان به بیش از ۵۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به ادامه حفاری چاه‌های جدید در این میدان مشترک با عراق، اظهار داشت: در مجموع پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه ظرفیت تولید نفت از این میدان حدود ۶۰ هزار بشکه دیگر افزایش یابد و در مجموع امسال قرار است ظرفیت تولید نفت از میدان آژادگان جنوبی به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

به گفته وی، در شرایط فعلی ۱۸ دستگاه دکل حفاری در این میدان مشترک با عراق مشغول به کار است ضمن آنکه مذاکرات برای امضای قرارداد توسعه فاز دوم این میدان نفتی با شرکت های داخلی و خارجی در حال انجام است.

حاجی حسین نژاد با اشاره به امضای قرارداد محرمانگی و توافق نامه بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه برای توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی، تبیین کرد: هم اکنون برخی از اطلاعات فنی با دستور وزیر نفت در اختیار این شرکت فرانسوی قرار داده شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به اظهار تعجب برخی از کارشناسان توتال از روند توسعه این میدان نفتی ایران با حضور در منطقه، در خصوص اهداف توسعه فاز دوم این میدان مشترک نفتی، توضیح داد: در فاز ۲ توسعهآزادگان جنوبی برنامه تولید ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: زیرا در کل روند توسعه فاز یک (با ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه) و فاز دوم باید ظرفیت تولید نفت خام از این میدان به حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته و در حاشیه برگزاری صد و شصت و نهمین نشست اوپک با «استفان میشل» مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت فرانسوی توتال درباره توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی دیدار و گفتگو کرده بود.

توتال فرانسه اولین شرکت بزرگ نفتی اروپایی بود که اقدام به امضای قرارداد خرید روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت خام از ایران کرد و به گفته رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، قرارداد توتال دائمی بوده و هر سال نیاز به تمدید ندارد.

بر این اساس شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه پس از امضای قرارداد فروش نفت اخیرا یک قرارداد محرمانه به منظور توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی بین دو شرکت امضا شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت با تایید آغاز مذاکرات نفتی شرکت ملی نفت ایران با توتال فرانسه بر سر توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی، گفته است: به زودی قرارداد محرمانگی توسعه این میدان با توتال امضا خواهد شد.

این در حالی است که سیدمحمود مرعشی مجری توسعه میدان آزادگان در شرکت مهندسی و توسعه نفتی پیشتر در گفتگو با مهر با بیان اینکه براساس برآوردهای اولیه، پیش بینی می‌شود حجم سرمایه گذاری توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی کمتر از ۵ میلیارد دلار باشد، گفته بود: از این رو در کنار توتال با چند شرکت دیگر همچون «اینترپوز و وینچی»، «هیوندایی» کره جنوبی و «ماروبنی» ژاپن هم مذاکراتی انجام گرفته است.

در شرایط فعلی کنسرسیوم توسعه دهنده میدان مجنون به رهبری شرکت انگلیسی شل و مشارکت شرکت‌های پتروناس مالزی و میسان عراق به طور متوسط روزانه حدود ٢١٠ هزار بشکه نفت خام از این میدان برداشت می‌کنند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها