مقامات آمریکا از برنامه های ادعا شده درباره تصمیم دولت ایران برای ایجاد یک پایگاه موشکی در منطقه کردستان عراق هیچ اطلاعی ندارند.
کد خبر: ۹۰۹۸۱۶
از ساخت پایگاه موشکی ایران در عراق بی‌اطلاعیم/ اظهار نگرانی از وضعیت شیخ سلمان در بحرین

به گزارش جام جم آنلاین ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت: مقامات آمریکا از برنامه های ادعا شده درخصوص تصمیم دولت ایران برای ایجاد یک پایگاه موشکی در منطقه کردستان عراق هیچ اطلاعی ندارند.

وی با بیان اینکه دولت ایران در تلاش برای نفوذ در عراق بوده است، تاکید کرد: ضروری است تهران اقدامات خود را با بغداد به دقت هماهنگ کند و تایید مقامات عراقی را به دست آورد.

جان کربی افزود: من از چنین برنامه ای خبر ندارم. این نخستین بار است که چنین چیزی را می شنوم. با این حال از هرگونه اقدام که می تواند تشدید تنش های فرقه ای در عراق را درپی داشته باشد باید خودداری شود.»

وی گفت: آمریکا درباره محکومیت شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین به 9 سال حبس به اتهام تحریک عمومی وایجاد نفرت به شدت نگران است. ما معتقدیم هیچ کس نباید به علت دخالت در تجمع مسالمت آمیز محاکمه یا حبس شود. ما اکنون می دانیم ممکن است رای تجدید نظر نیز در این زمینه وجود داشته باشد و ما از دولت بحرین می خواهیم به الزامات بین المللی خود در زمینه آزادی بیان عمل و این اتهامات علیه شیخ علی سلمان را رد و وی را آزاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: گروه های مخالف که به صورت مسالمت آمیز از دولت انتقاد می کنند منجر به توسعه کشورها و جوامع کثرت گرا و همه شمول می شوند. ما معتقدیم تصمیم روز گذشته نمی تواند به آشتی در بحرین کمک کند. ما از همه در بحرین می خواهیم گام های لازم قوی را در جهت اعتماد سازی بردارند و فضایی را ایجاد کنند که آشتی ممکن گردد.

کربی درباره بازداشت شهروندان آمریکایی در امارات متحده عربی گفت: ما از تصمیم دادگاه استقبال می کنیم و خرسندیم که آنها بزودی به خانواده های خود ملحق می شوند. ما با مقامات امارات متحده عربی در تماس بوده ایم. به نظر ما مقامات سفارت هنگام اعلام رای حاضر بودند. ما قصد داریم با مقامات امارات متحده عربی برای گام های بعدی در تماس باشیم و مسئله را از نزدیک دنبال کنیم و به کمک های لازم کنسولی ادامه دهیم. آنها همچنان در بازداشت هستند اما متوجه شدیم که بزودی آزاد خواهند شد و به خانواده های خود باز خواهند گشت. مقامات سفارت در آنجا حاضر بودند اما نمی دانم که آنها درباره علت بردن این افراد با دستبند و ادامه بازداشت آنها پرسشی پرسیده باشند. ما از نزدیک این مسئله را دنبال می کنیم و در تماس مستقیم با مقامات امارات متحده عربی هستیم.

خبرنگار پرسید شما می گویید در تماس نزدیک با امارات متحده عربی هستید اما نمی توانید بگویید چرا آنها بعد از تبرئه آزاد نشدند؟

کربی گفت: من نگفتم که با آنها درباره آن صحبت نکردیم. ما در تماس نزدیک با مقامات امارات متحده عربی درباره این مسئله هستیم و می خواهیم به این کار ادامه دهیم تا آنها به خانواده های خود ملحق شوند.

وی درباره هشدار در خصوص سفر به اروپا گفت: ما باید با توجه به شروع تابستان نگرانی های خود را درباره خطرات بالقوه حملات تروریستی در سراسر اروپا به خصوص با توجه به شروع مسابقات دور فرانسه و رقابت های فوتبال اتحادیه اروپا و روز جهانی جوانان بیان می کردیم. همه این رویدادها در ژوئن و جولای اتفاق می افتد و ما باید به همه اینها توجه می کردیم. من اطلاعی از تهدید خاص تروریستی در هنگام برگزاری این رویدادها در هیچ جای خاصی در اروپا ندارم. این هشدار همانند گذشته براساس جمع آوری اطلاعات و آنچه که ما درباره تمایل گروه های تروریستی برای انجام حملات علیه اهداف غربی و به خصوص آمریکایی در اروپا می دانیم،صادر شده است.

خبرنگار پرسید روسیه نقش خود در بمباران ادلب را انکار کرد. آیا هیچ نظری در این زمینه دارید؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان در حال بررسی اتفاقی که در ادلب روی داد، هستیم. من اطلاع کاملی ندارم که چه کسی مسئول است. مسلما تصاویر برگرفته شده از ادلب نگران کننده است. مسلما کشتن شهروندان بیگناه نقض توقف خصومت ها است. ما در کارگروه توقف خصومت ها با روس ها کار خواهیم کرد تا متوجه شویم در آنجا چه اتفاقی افتاده است. من به شما اطمینان می دهم که ما بر روی این مسئله متمرکز خواهیم شد.

کربی گفت: موضع ما درباره عراق تغییر نکرده است. ما همچنان معتقد به عراق فدرال و کثرت گرا هستیم. گفتگو سیاستمداران عراقی مسئله داخلی عراق است. من می توانم به شما بگویم که موضع ما درباره عراق داشتن کشوری مستقل ،متحد و کثرت گرا است و این موضع تغییر نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما معتقد به عراقی متحد و یکپارچه هستیم.

خبرنگاری پرسید خرید آب سنگین که شما در حال خرید از ایران هستید،آیا تکمیل شده است؟ زیرا آقای صالحی امروز در پاسخ به حکم دادگاه عالی درباره دو میلیارد دلار گفت که ایرانی ها فروش را متوقف کردند.

کربی گفت: اجازه دهید این مسئله را بررسی کنم. من اطلاعات جدیدی ندارم.

خبرنگار پرسید آیا مشخص شده است که فروش اس 300 روسیه به ایران با معیار تحریم ها برابری می کند یا خیر؟

وی گفت: من این مسئله را نیز بررسی می کنم. ما مدتها است که نگرانی های خود را درباره فروش اس سیصد ابراز کرده ایم. همانطور که گفتیم اگر به نظر مناسب آید این مسئله را به سازمان ملل متحد می بریم اما من پاسخ مشخص به پرسش شما را نمی دانم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مناقشه فلسطینی -اسرائیلی گفت: همانطور که وزیر امور خارجه قبلا نیز گفت،وی آماده است همه عقاید درباره نحوه رسیدن به راه حل تشکیل دو کشور از جمله پیشنهاد فرانسه را بشنود. وی قرار است اواخر این هفته به پاریس برود و در نشست ها در آنجا برای بررسی احتمالات در این زمینه و این که چه گزینه ای می تواند دنبال شود،شرکت کند. من نمی خواهم قبل از این که این نشست ها اتفاق افتد،حرفی بزنم اما باید بگویم که تعهد ما برای تلاش در رسیدن به تشکیل دو کشور تغییری نکرده است. در صورتی که عقاید خوب و راههای خوب از طرف فرانسه معرفی گردد،خوب خواهد بود.

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها