براساس آنچه اعلام شد با حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا ملا اختر منصور کشته شد. و متعاقب آن وزارت دفاع آمریکا شامگاه اول خرداد با انتشار بیانیه اعلام کرد که خودرویی را که به احتمال قوی حامل رهبر طالبان بوده به دستور شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هدف قرار داده است.
کد خبر: ۹۰۷۴۳۲
آثار کشته شدن ملا محمد اختر منصور رهبر طالبان

روز یکشنبه اداره امنیت ملی افغانستان تائید کرد که رهبر گروه طالبان در این حمله کشته شده روز بعد، یعنی سوم خرداد از سوی آقای اوباما اطلاعیه ای منتشر شد که در آن، رئیس جمهور آمریکا مرگ رهبر گروه طالبان را یک اقدام مهم در راستای آوردن صلح در افغانستان دانسته است.

در این اطلاعیه که به هنگام دیدار آقای اوباما از ویتنام منتشر شده است، همچنین آمده است که این حمله بخشی از تلاشها برای "آوردن صلح و رفاه به افغانستان" است و باید به عنوان اهرم فشار برای آوردن طالبان به صلح و مذاکره با دولت افغانستان استفاده شود.

اوباما افزوده که طالبان باید از این فرصت به عنوان تنها راه واقعی برای پایان دادن به جنگ طولانی در افغانستان و مشارکت در روند صلح افغانستان که منجر به صلح پایدار در این کشور می‌شود، استفاده کنداو گفته که آمریکا اکنون به مرگ ملا اختر منصور یقین دارد.

اوباما گفته که طالبان همچنان به عنوان اهداف برای آمریکا تلقی می‌شود زیرا آنان برنامه حمله مداوم به نیروهای آمریکایی و متحدانش را دارند. آمریکا نیز علیه شبکه‌های بنیادگرای که آمریکا را هدف قرار دهند، اقدام لازم را خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفته که با پاکستان بر سر اهداف مشترک کار می‌کند و هرجا که تروریستها مردم را تهدیدکند، نباید پناهگاه امنی برای آنان باشد.

و گفته که باید بعد از سالها جنگ به مردم افغانستان و منطقه این شانس داده شود که به صورت متفاوت و بهتر زندگی کنند.

بعد از اسامه بن لادن، دومین بار است که بزرگترین رهبر گروه شورشی در خاک پاکستان کشته می‌شود. هنوز مقام های پاکستانی در این باره سکوت کرده‌اند.

خبرگزاری‌ها تصاویری از پاسپورت پاکستانی را منتشر کردند که در محل حمله هوایی پیدا شده است. تصویری که روی این پاسپورت پاکستانی دیده می‌شود به تصویر موجود از ملا اختر محمد منصور شبیه است.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرد که در محل حمله پهپاد آمریکایی به خودرویی که به گفته پنتاگون حامل ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان افغانستان بوده است، پاسپورتی پیدا شده که نشان می‌دهد حامل آن به ایران سفر کرده بود!!.به گفته وزارت امور خارجه پاکستان، این پاسپورت به نام "ولی محمد" صادر شده بود.

در این یاداشت اهداف و آثار اقدام آمریکا بررسی شده است:

با توجه به اینکه ایالات متحده امریکا با کمک هم پیمانان خود خصوصا اسرائیل و عربستان در منطقه بدنبال ناامن کردن و نفوذ بیش ار پیش خود می باشد و همچنین بر اساس قرائن و شواهد موجود و فرضیه های حذف ملا محمد اختربه شرح زیر متصور می باشد:

1- بالا رفتن عملیات های طالبان علیه آمریکا و ناتو در افغانستان بطوریکه آخرین مورد آن در روزشنبه یک خرداد در ولایت «پروان» بوده که کاروان نیروهای امریکائی را هدف قرار داد. طالبان افغان نیز با انتشار اعلامیه‌ای مسئولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفته‌اند.

آنها مدعی هستند که بر اثر حمله انتحاری به کاروان فوق تلفات و خسارات سنگینی را وارد کرده‌اند.

2- بهره برداری تبلیغاتی برای انتخابات امریکا معمولا دولتهای امریکا در هر مقطع جهت پیشبرد اهداف حزبی خود دست به اقداماتی می زنند که کاندیدای حزب خود را در امر مبارزه با تروریسم با دست پر به عرصه رقابت وارد کنند.

3-حذف ملا محمد اختر بمثابه سناریوی حذف اسامه بن لادن است، چونکه اهداف و استراتژی مشترکی در اقدام مشهود است.

4- انقضای تاریخ مصرف ملا محمد اختر، با توجه به همسو نبودن ایشان با امریکا و متحدانش از قبیل عربستان که اصلی ترین تامین کننده منابع مالی گروههای تروریستی می باشد و امریکایی ها به محض نافرمانی و عدم هماهنگی بلافاصله به منظور دادن پیام به سایر گروهها و همسو کردن آنها حذف او را در دستور کار قرار می دهد.

با توجه به فرضیه های ذکر شده و توجه به فرضیه سوم که موارد دیگر را میتواند در دل همین یافت اسامه بن لادن نیز تقربیا به همین سرنوشت دچار شد و در بررسی آثار سناریوی حذف بن لادن می توان به این مهم رسید که آمریکایی ها پس از نفوذ در القاعده در گام اول و در گام دوم با کمک نفوذی ها خود توانستند علاوه بر از بین بردن اسامه بن لادن سرکردگان این گروه تروریستی را در عراق‌، یمن و... حذف کنند و در گام سوم با بکار گیری القاعده ای که با کمک نفوذهای خود شکل گرفته تروریست های تکفیری را در عراق سوریه ،یمن ، لیبی، افریقا و... بوجود آورند و با این گروهای ساخته و پرداخته خود امریکا جنگ های نیابتی را در مرحله یا گام چهارم راه اندازی نمودند.

نتیجه :

با توجه به شرح صدر حذف سرکرده طالبان با همکاری سرویس اطلاعاتی پاکستان و عربستان صورت گرفته و به نظر می رسد این اقدام در راستای جذب جذب و بگار گیری بدنه طالبان با توجه به صحبت های اباما برای گسترش و تشدید جنگ نیابتی محور غربی ، عبری و عربی در منطقه انجام شده است و با توجه عدم همسوی طالبان با داعش در پاکستان و افغانستان و نقش خود ملامحمد اختر در راهبرد طالبان آثار زیر را باید به انتظار نشت.

1-کمک به تقویت و گسترش داعش در منطقه خصوصا شرق ایران

2- اعتبار بخشی به تهدید برای ایران در شرق و غرب جهت اجرای برجام 2

3-تقویت نیروی انسانی تروریست های تکفیری و جذب نیروی بیشتر خصوصا از پاکستان و افغانستان که بستر های لازم جهت جذب به گروههای را با توجه به فقر فرهنگی و اقتصادی را دارا می باشند

4- بالابردن و افزایش بحران امنیتی در یمن ، سوریه عراق و متعاقب آن ایران

5- ایجاد بسترجهت انتقال بحران به محیط امنیتی روسیه

جعفر صفری: کارشناس پاکستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها