حذف شیر از سبد خانوار یعنی پیری زودهنگام جمعیت

واحدهای دامداری به سالن عروسی تبدیل می‌شوند

حذف شیر از سبد خانوار یعنی پیری زودهنگام جمعیت ایران، دلیل عدم تحقق یارانه شیر از طرف وزارت بهداشت، سهامداران شرکت‌های لبنیاتی که در وزارت کشاورزی مسؤلیت دارند و واحدهای دامی که به مکان عروسی تبدیل می‌شوند، از مهمترین مباحث برنامه قیمت‌گذاری شیر بود.
کد خبر: ۹۰۷۰۳۸
واحدهای دامداری به سالن عروسی تبدیل می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین، سیدمحمود موسوی - نایب رئیس اتحادیه مرکزی دامداران با طرح این سؤال که اگر دولت نمی‌تواند از شیر و تولیدات دامی حمایت کند چرا اینقدر پروانه دامداری به افراد می‌دهد، اظهار داشت: در وزارت کشاورزی افرادی مشغول به کار هستند که خود در شرکت‌های لبنیاتی مطرح کشور دارای سهام هستند و از دیگر سو در وزارت جهاد کشاورزی متصدی امور دام کشور است و حال این سؤال پیش می‌آید که این آقایان در موقع تصمیم‌گیری به نفع صنایع لبنی که خود در آن سهم دارند تصمیم می‌گیرند یا دامداران؟

موسوی با طرح این پرسش که چرا وزارت بهداشت به شیر یارانه نمی‌دهد؟ افزود: دولت برخی از کالاها را که می‌تواند حتی پنج سال آنها را در انبار نگه داشت خرید تضمینی می‌کند ولی در مورد شیر این اتفاق نمی‌افتد از دیگر سو باید پرسید چرا ما بازار صادرات شیرمان را از دست داده‌ایم؟ آیا بالا بودن نرخ تمام شده تولید باعث از دست دادن این بازار شده یا سوءمدیریت‌هایی که وجود دارد؟

نایب رئیس اتحادیه مرکزی دامداران، با بیان اینکه صنایع تبدیلی و لبنیاتی شیر خشک صادراتی را می‌خرند و از آن استفاده می‌کنند ولی شیر خام را نمی‌خرند، ادامه داد: برخلاف آنچه که گفته می‌شود واردات شیرخشک نداریم، برخی از شرکت‌های بزرگ از طرق مختلف این شیر را وارد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر روند این گونه پیش برود ما در آینده نزدیک شاهد تعطیل شدن واحدهای دامی خواهیم شد. چنانکه اکنون برخی از آنها تعطیل شده است و این واحدها به باغی برای برگزاری عروسی تبدیل شدند.

حذف شیر از سبد خانوار یعنی پیری زودهنگام جمعیت ایران

همچنین حسین چمنی - عضو انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه طبق تصمیم چند سال پیش دولت صنایع لبنی موظف هستند که شیر را با قیمت تضمینی از دامداران خریداری کنند، ادامه داد: این خود مشکلاتی را برای صنایع لبنی و تبدیلی به وجود آورده است چرا که کشور دچار رکود تورمی است،‌ مردم قدرت خرید ندارند و مشکلات مربوط به این موضوع همچون زنجیره‌ای دامداران، صنایع لبنی و مردم را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید شیر در کشور بالاست، تصریح کرد: در واقع شرایط اقتصادی کشور باعث شده که قیمت تمام شده تولید شیر در کشور بالا رود و از دیگر سو همانطور که اشاره کردم قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده چنانکه خرید این کالا از سبد خرید مردم حذف شده است و این خود می‌تواند در آینده با توجه به پیر شدن جمعیت کشور تبعات سنگینی برای کشور داشته باشد.

چمنی با بیان اینکه در تمام دنیا صنعت شیر مورد حمایت دولت‌هاست در صورتیکه در کشور ما این موضوع به نحوی بر عهده صنایع لبنی گذاشته شده است در حالیکه خود آنها نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، افزود: دولت باید از طریق یارانه صادراتی از صنعت شیر حمایت کند.

عضو انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه بازار مصرف شیر و مواد لبنی در کشور قفل شده است، تأکید کرد: به نظر می‌رسد مشکل اول دامداران این باشد که شیر از آنها خریداری نمی‌شود و محصولشان روی دست آنها مانده است.

تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها