براساس مصوبه مجلس در قانون بودجه امسال، مقرر شده بنزین به طور سهمیه‌بندی و با دو نرخ عرضه شود. این تصمیم، موافقان و مخالفانی دارد. درحالی که دولت با این مصوبه مخالفت کرده، مجلس و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر ضرورت سهمیه‌بندی بنزین و حفظ سامانه کارت سوخت تاکید دارند.
کد خبر: ۹۰۵۹۴۳

در این‌باره با ناصر رئیسی‌فرد، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت به عنوان مخالف سهمیه‌بندی بنزین و سیدمهدی موسوی‌نژاد به عنوان موافق این طرح گفت‌وگو کرده‌ایم.

تجربه تلخ 2 نرخی

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور که مخالف اجرای دونرخی شدن بنزین است، در گفت‌وگو با جام‌‌جم اعلام کرد: مخالف صددرصدی اجرای دونرخی شدن بنزین است.

ناصر رئیسی‌فرد ادامه داد: کشور ما تجربه دونرخی شدن بنزین را در خاطر دارد و بیشتر کارشناسان به فسادآوری این سیستم اذعان کردند.

وی تاکید کرد: دونرخی شدن بنزین باعث ایجاد رانت می‌شود و زمانی که همه مسئولان صحبت از مبارزه با رانت می‌کنند، چرا باید سیستمی را اجرا کنند که خود سرمنشأ فساد و رانت است.

این مقام صنفی تصریح کرد: دونرخی‌شدن بنزین مشکلاتی را برای مردم، دولت و سیستم عرضه به وجود می‌آورد و اگر مبنا بر این است که قیمت تغییر کند، بهتر است بنزین گران یا ارزان شود و نباید دونرخی در دستور کار قرار گیرد.

رئیسی‌فرد خاطرنشان کرد: در زمان سهمیه‌بندی اعلام شد که چند هزار لیتر در مصرف صرفه‌جویی شده است، اما به دلیل نبود نظارت باعث شد تا سوءاستفاده‌هایی در بخش‌های مختلف صورت گیرد.

رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور اضافه کرد: در کشور به دلیل نبود نظارت در بخش‌های مختلف، شاهد این موضوع هستیم که با هر افزایش قیمت بنزین، همه بخش‌های خدماتی به بهانه افزایش هزینه، نرخ‌های خود را افزایش می‌دهند، درحالی که رشد قیمت بنزین در سفره خانوار کمتر از یک درصد موثر است. همچنین سیستم‌های کارت سوخت دیگر فرسوده شده و برای نوسازی آن دولت باید هزینه‌های زیادی را بپردازد.

به اقشار کم‌درآمد کمک کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس از موافقان اجرای طرح دونرخی‌شدن بنزین بوده و معتقد است که با افزایش قیمت بنزین وقتی دو نرخ باشد، اقشار کم‌درآمد کمترین آسیب را می‌بینند.

سیدمهدی موسوی‌نژاد درباره دونرخی شدن بنزین به خبرنگار ما گفت: دونرخی شدن بنزین، یکی از راه‌های کمک به اقشار کم‌درآمد است و می‌توان از این طریق آنها را در چتر حمایتی قرار داد.

وی افزود: اکنون فقیر و غنی از یک نرخ استفاده می‌کنند، اما افرادی که پولدار هستند، باید هزینه بیشتری برای سوخت پرداخت کنند. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های سهمیه‌بندی بنزین، کنترل مصرف است که در سال‌های اخیر از آن غافل بودیم، اما این‌که قرار است دوباره به این رویکرد بازگردیم، باید امیدوار بود که قاچاق در این بخش کم شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: زمانی که بنزین با نرخ مشخص و در لیتر محدود ارائه شود، دیگر انگیزه‌ای برای قاچاق نمی‌ماند و افراد برایشان صرف ندارد که بخواهند در این بخش کار خود را ادامه دهند و بنزین و محصولات دیگر را قاچاق کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر توزیع بنزین به روش فعلی ادامه داشته باشد حتما افزایش مصرف را شاهد خواهیم بود، اما باید توجه کنیم که این مصرف به‌نفع کشور نبوده و مصرف برخی افراد نیز بیش از حد نیاز است. در این شرایط باید محصول تغییر قیمت دهد و در آمار اولیه شاهد کاهش شدید مصرف خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها