محققان با الهام از تارهای ابریشمی عنکبوت موفق به تولید سیم مایع شدند که از طبیعت الهام گرفته شده و می‌تواند در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی بکار برده شود.
کد خبر: ۹۰۵۷۰۹
تولید سیم مایع با الهام از تار عنکبوت

به گزارش جام جم آنلاین، تولید تار عنکبوت در آزمایشگاه به دلیل حساسیت بالای آن امری بسیار دشوار است اما یک تیم از محققان در حال حاضر موفق به درک این موضوع شدند که چطور می توان از تخریب تار عنکبوت حتی در صورت کشیده شدن جلوگیری کرد.

بنابراین پژوهش دلیل این امر آن است که قطرات کوچک "چسب آبکی" که تار ابریشمی عنکبوت را می پوشاند به عنوان یک قرقره عمل کرده و از تضعیف و کشیده شدن این تارها جلوگیری می‌کند. این کار یک تعادل خوب بین کشش تارهای ابریشمی و کشش سطحی قطرات چسبنده محسوب می‌شود.

یک تیم از محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه پیر و ماری کوری قادر به شبیه سازی این روش با استفاده از رشته‌های پلاستیکی پوشیده شده با قطرات نفت بوده‌اند.

به گفته محققان این پژوهش، این تار ابریشمی مصنوعی که به آن "سیم مایع" می‌گویند می‌تواند در زمینه مواد مختلف، مهندسی و پزشکی مفید واقع شود.

آنها بر این باورند که این بینش جدید می‌تواند به طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی مانند میکروفابریکیشن سازه‌های پیچیده، ساخت میکروموتورهای برگشت پذیر و یا سیستم‌های کششی خود تنیده منجر شود.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها