رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه با انتقاد از نظام ریاستی مد نظر حزب حاکم گفت : چنین نظام ریاست جمهوری را بدون خون ریزی نمی توان بر روی کار آورد.
کد خبر: ۹۰۳۸۹۱
نظام ریاستی در ترکیه با خونریزی همراه خواهد بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از حریت دیلی، «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری خلق که بزرگترین حزب مخالف ترکیه می باشد با انتقاد از نظام ریاستی مد نظر حزب حاکم عدالت و توسعه گفت اجرای چنین نظامی نمی تواند بدون خشونت انجام پذیرد.

وی گفت در قانون اساس فعلی هیچ پست و مقامی نمی تواند به قوه قانون گذاری ترکیه دستور دهد و اگر بخواهیم قانون اساسی جدید بنویسیم باید همین چیزها نوشته شوند.

قلیچداراوغلو در ادامه گفت: این دستورات را چگونه می توان داد؟ آنها می گویند قوانین باید عوض شوند اما قوانین کودتا باید باقی بمانند. برای چه؟

وی گفت: آنها می خواهند نظام ریاست جمهوری بر سر کار بیاورند که در آن یک نفر صحبت کند و کل مردم ترکیه ساکت باشند. در این سیستم یک نفر حرف خواهد زد و قضاوت خواهد کرد و بر اساس آن تصمیم گیری خواهد کرد. در این سیستم یک نفر صحبت خواهد کرد و لیست قانونگذاران هم توسط وی تهیه خواهد شد. چنین سیستمی را نمی تواان به ترکیه تحمیل کرد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند با برکناری احمد داود اوغلو از قدرت راه برای اینکه اردوغان ببتواند نظام پارلمانی این کشور را به نظام ریاست جمهوری تغییر دهد تسهیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها