مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد

یارانه ۲۰میلیارد تومانی خرید کتاب به مردم

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تخصیص ۲۰ میلیارد تومان یارانه به مردم جهت خرید کتاب از عدم استقبال کتابداران و اساتید از این یارانه‌ها خبر داد.
کد خبر: ۹۰۲۱۶۸
یارانه ۲۰میلیارد تومانی خرید کتاب به مردم

به گزارش جام جم آنلاین ، نیکنام حسین‌پور پیش از ظهر امروز ۱۸ اردیبهشت و در جریان سومین روز برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری با خبرنگاران درباره یارانه‌های نمایشگاه امسال جهت استفاده اقشار مختلف مردم گفت: امسال علاوه‌بر بن‌های دانشجویان و طلاب، برای اولین بار بن‌هایی برای استفاده دانش آموزان، اساتید حوزه و دانشگاه، مهدکودک‌‌ها و همچنین کتابداران اختصاص یافته است.

وی مجموع یارانه‌‌های نمایشگاه بیست و نهم را بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: ثبت‌نام بن‌های فیزیکی و مجازی دانشجویان و طلاب که از ۲۸ فروردین شروع شده بود ۱۴ اردیبهشت پایان یافت و تا این لحظه حدود ۱۹۰ هزار دانشجو و طلبه برای استفاده از این یارانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود ۴۰ هزار نفر، بن کارت‌های مجازی گرفته‌اند و بقیه هم بن کارت‌های فیزیکی.

حسین‌پور در عین حال نسبت به هر گونه خرید و فروش بن‌کارت‌های خرید کتاب از نمایشگاه بیست و نهم هشدار داد و گفت: در روزهای گذشته مواردی از تهیه این بن کارت‌ها در کتابفروشی های اطراف میدان انقلاب و خرید و فروش آنها در محل نمایشگاه کتاب مشاهده شده است که ما در حال بررسی و رصد دقیق این تخلفات هستیم و قطعا در صورت احراز ناشر یا ناشران متخلف از حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده محروم می شوند.

وی میزان اعتبار تخصیص یافته برای بن‌کارت‌های دانشجویی و طلاب را در نمایشگاه امسال ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد و در مورد یارانه بخش بین‌الملل هم گفت: با توجه به اینکه سیاست اصلی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد، قرار بر این شد که بن کارت‌های نمایشگاه در همه بخش‌های آن دارای اعتبار باشد و طریقه مصرف آن در اختیار دارنده کارت گذاشته شود و باید به سلیقه مصرف کننده احترام بگذاریم.

این مقام مسئول همچنین از ثبت‌نام حدود ۲۶ هزار دانش آموز برای استفاده از بن کارت‌های دانش آموزی نمایشگاه امسال خبر داد و افزود: با توجه به اینکه یارانه این بخش برای اولین بار در نمایشگاه تخصیص یافته است امسال به صورت پایلوت این طرح برای مدارس استان‌های تهران، البرز و قم به مرحله اجرا گذاشته شد.

حسین‌پور در عین حال با اشاره به اینکه بانک اطلاعات اساتید دانشگاه و حوزه با دشواری در حال تکمیل است، استقبال اساتید دانشگاه و حوزه را از یارانه‌های این بخش کمتر از بخش‌های دیگر عنوان کرد و با اشاره به ۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته از سوی وزارت ارشاد برای این بخش در مورد سرنوشت بودجه اختصاص یافته با توجه به عدم استقبال از آن گفت: این اعتبارات به صورت مشارکتی و با همکاری دانشگاه‌ها، سازمان ها و مراکز علمی، به تدریج در حال هزینه شدن است.

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اختصاص بن رایگان به ۴ هزار نفر از اهل قلمی که برای خرید کتاب از نمایشگاه امسال در سایت ثبت نام کرده بودند یادآور شد: تاریخ اعتبار تمامی بن کارت های توزیع شده در نمایشگاه کتاب فقط محدود به ۱۱ روز نمایشگاه کتاب است و از روز ۲۶ اردیبهشت این بن‌کارت‌ها هیچ گونه اعتباری ندارد و توصیه می‌کنیم دارندگان آن نسبت به استفاده از این بن کارت ها تنها در ایام نمایشگاه مبادرت کنند.

حسین پور همچنین در مورد آمار فروش کتاب در نمایشگاه بیست و نهم نیز گفت: در سه روزی که از نمایشگاه می‌گذرد شاهد بیش از ۱۰ درصد افزایش در تراکنش‌های خرید در دستگاه های کارت خوان مستقر در غرفه ها بوده‌ایم، با توجه به اینکه افراد از طریق سایر کارت‌های اعتباری هم می توانند از نمایشگاه کتاب خرید کنند ما فکر می‌کنیم که میزان تراکنش ها از این هم بیشتر باشد.

به گفته حسین‌پور روز پنجشنبه هفته گذشته بیشترین آمار تراکنش های ثبت شده رقم آن ۱۶۰ هزار مورد بوده است، همچنین در روز چهارشنبه ۱۳۶ هزار تراکنش خرید کتاب ثبت شده است.

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد دستگاه‌ های کارت خوان تعبیه شده در غرفه‌های نمایشگاه کتاب امسال را ۳۳۰۰ دستگاه اعلام کرد و ضمن تایید قطعی برق در ساعاتی از تاریخ روز نخست نمایشگاه گفت: زیرساخت‌های استفاده از دستگاه‌های پوز به گونه‌ای طراحی شده است که حتی در صورت قطعی برق می‌تواند تا ۴ ساعت از باطری خود استفاده کند ضمن اینکه به جز روز اول ما در روزهای اول گزارشی مبنی‌بر قطعی برق در بخش های مختلف نمایشگاه دریافت نکردیم.

حسین‌پور همچنین با اشاره به اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای تامین ۳۰ درصد یارانه خرید کتاب برای کتابداران در نمایشگاه امسال در عین حال استقبال مشمولین این یارانه را اندک خواند و گفت: به جز شهرداری تهران که برای استفاده کتابداران شاغل در کتابخانه هایش، نسبت به دریافت این یارانه ها اقدام کرده بود سایر نهادها از جمله نهاد کتابخانه های عمومی کشور که بیش از ۶ هزار کتابخانه در سراسر کشور دارد از این طرح استقبال نکردند که امیدواریم طی روزهای آتی آنها هم برای کتابداران خود این تسهیلات را دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها