مصاحبه جام جم آنلاین با عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

امسال سال آخر فعالیت موسسات غیر مجاز است / 20 درصد نقدینگی کشور در حساب غیرمجازها

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی گفت : با توجه به روند کاهشی نرخ تورم، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز اجتناب ناپذیر است و در بهمن یا اسفند ماه امسال نرخ سود سپرده های بانکی به 14 درصد کاهش می یابد.
کد خبر: ۹۰۲۱۱۸
امسال سال آخر فعالیت موسسات غیر مجاز است / 20 درصد نقدینگی کشور در حساب غیرمجازها

سید حسن سلیمی درگفت وگو با خبرنگار جام جم آنلاین درپاسخ به این پرسش که چرا نرخ سود سپرده که قرار بود در ماههای ابتدایی سال 95 به 16 درصد برسد هنوز اعمال نشده است افزود: تا زمانیکه موفق به سر و سامان دادن موسسات غیر مجاز که تعداد شان حدود 22 موسسه است نشویم کاهش نرخ سود بانکی نمی تواند به سرعت متناسب با کاهش نرخ تورم کاهش یابد،به دلیل آنکه هر کاهش نرخ سودی در بانکهای مجاز افراد را تشویق می کند که برای گرفتن سود بالاتر به سمت سپرده گذاری درموسسات غیر مجاز بروند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به شدت به دنبال سامان دادن موسسات غیر مجاز است خاطر نشان کرد : وقتی موسسه های غیر مجاز فعال نباشند ، روند کاهش تورمی ما باعث می شود که نرخ سود سپرده ها نیز کاهش یابد. در جلسه اخیرشورای پول و اعتبارکاهش نرخ سود بانکی مطرح شد اما به دلیل ترس از این که با کاهش نرخ سود ، پول ازبانکها به سمت دیگری برود به نتیجه نرسیده است .

به گفته سلیمی ،موسسات غیرمجاز قانونی نیستند و مالیات هم نمی دهند، این موسسات حجم بزرگی از نقدینگی را در دست دارند و با توجه به گزارش بانک مرکزی حدود 20 درصد نقدینگی در این موسسات است .

عضوکمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تصریح کرد :بانک مرکزی با همکاری قوه قضائیه با جدیت به دنبال سرو سامان دادن موسسات غیرمجازاست و راه حلهایی را که بتواند مانع از فعالیت آنها بشود بکار می گیرد .یکی از اقداماتی که صورت گرفت این است که به موسسات غیر مجاز به هیچ وجه اجازه داده نمی شود که در بانک های غیر مجاز حساب داشته باشند. موسسات غیر مجاز پیش از این با باز کردن حساب در بانک ها کارشان را راه می انداختند ، اما دیگر به موسسات غیرمجاز اجازه داده نمی شود که دسته چک صادر و حساب جاری باز کنند که این اقدام موسسات غیر مجاز را بسیار محدود کرده است .

5-6 موسسه درحال دریافت مجوز

وی افزود:به هر حال ساماندهی موسسات که 20 - 30 سال غیر مجاز کارکرده اند زمانبر است . وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی با قوه قضائیه مرتب جلسه دارند و دراین جلسات تصمیم دارند تا راههای فعالیت این موسسات را محدود کنند ،به طوری که خیلی از این موسسات هم اینک درخواست اخذ مجوز داده اند و مجوز حدود 5-6 موسسه در حال بررسی هستند .

وی افزود :زماینکه واحد صنفی یا تولیدی خلاف می کند بلافاصله فردا صبح درآن واحد را می بندند اما این موسسات از آنجائیکه آدمهای پرنفوذی پشت آن فعالیت می کنند و نقدینگی قابل توجهی در دست دارند، چندین سال است برای ساماندهی آنها تلاش می شود ، ولی هنوز نتوانستند جلوی فعالیتشان را بگیرند . به هر حال این موسسات پرسنل هم جذب کردند و بحث اشتغال نیروها مطرح است ، بنابراین مجموع این عوامل باعث شده که نتوان خیلی با سرعت آنها را سرو سامان داد .

سلیمی اظهارکرد:براین باورم با برنامه هایی که بانک مرکزی برای محدود کردن فعالیت موسسات غیر مجاز گذاشته و مرتب نیز به مردم برای سپرده گذاری دراین موسسات هشدارمی دهد ، سال 95 به طور قطع سال آخر فعالیت موسسات غیر مجازباشد.

درحال خروج از رکود هستیم

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه درباره رشد اقتصادی کشور نیز گفت : وقتی اعلام می شود 23 درصد رشد نقدینگی از سوی بانکها صورت گرفته است، یعنی تسهیلات دهی بانکها افزایش یافته و این افزایش تسهیلات دهی بانک ها نشان می دهد که بازار گردش دارد . البته آن رشد اقتصادی که پیش بینی شده بود به نظرم امسال محقق نخواهد شد و رشد اقتصادی شاید حدود 3 درصد باشد.

وی افزود :حجم واردات و صادرات ما نیز براساس آمار گمرک نشان می دهد که در سالجاری تا کنون افزایش پیدا کرده و پیش بینی می شود در سه ماه اول امسال میزان واردات و صادرات کشور نسبت به سه ماه آخر سال افزایش داشته باشد ، همچنین میزان گشایش اعتبارات نیز در این مدت ازسال جدید نشان می دهد که نسبت به مدت سه ماه پایانی سال 94 رشد داشته است . نشانه ها حاکی ازآن است که از رکود درحال خارج شدن هستیم . بنابراین اقتصاد ما دریچه هایش درحال بازشدن است و به سمت رشد درحال حرکتیم .

سیما رادمنش -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
-
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
۰
۰
چرا بفكرسرمایه سرگردان نیستید و همیشه بدنبال بستن راههای سرمایه گذاری هستید شما اگر واقعا و منطقا كار بلد بودید از این حجم سرمایه بدرستی بهره می بردید . گیریم كه توانستید با كلی هزینه موسسات را سامان دادید كه می باید هم جلوتر بنای ایجاد هر موسسه ای چنین باشد آیا نباید برای سرمایه های آزاد دست اشخاص برنامه داشته باشید هر كسی باید خودش راهی بیابد این چه مدل اقتصادی باز یكباره چشم باز می كنید مشاهده خواهید كرد كه مثل سیلی هجوم برده شده به یك بخش كذائی و باز كلی معضل.
مریم
-
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
۰
۰
انشاالله

نیازمندی ها