دعوا بر سر میدان فرزاد به اوج رسید

هند واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهد

دهارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند، در مصاحبه با رویترز گفت بانک های مرکزی هند و ایران توافق کرده اند برای پرداخت پول نفت به تهران از بانک های اروپایی استفاده کنند.
کد خبر: ۹۰۱۸۴۷
توافق تهران و دهلی بر سر تسویه بدهی نفتی هند

به گزارش جام جم آنلاین، پس از اعمال تحریم ها علیه ایران در سال 2011 برسر برنامه هسته ای این کشور ، خریداران نفت ایران دیگر اجازه نداشتند از کانال های بانکداری جهانی برای انجام دادن معامله با ایران استفاده کنند. اما پس از لغو این تحریم ها در ماه ژانویه ، ایران سرانجام توانست دسترسی مورد نیاز را به پول های خود به دست آورد.

پالایشگاه های هندی پس از متوقف شدن کانال پرداخت از طریق «‌هالکبانک » ترکیه در سال 2013 ، 55 درصد از پول نفت ایران را نگه داشته است. اما پس از توافق اولیه درمورد لغو تحریم ها علیه ایران ، امکان بازگرداندن بخشی از این پول به ایران فراهم شد.

پرادهان در مصاحبه با رویترز افزود :« توافقی بین بانک های مرکزی ایران و هند صورت گرفته است که براساس آن بانک های اروپایی عاملی برای تسویه حساب مالی ( بین ایران و هند ) خواهند بود. آنها ( بانک های اروپایی ) با بانک های ایرانی در ارتباط خواهند بود و ما پول ( نفت ) را به بانک های اروپایی پرداخت خواهیم کرد.»

وی به جزئیات بیشتر در این زمینه اشاره نکرد اما گفت رسیدگی به این مسئله به عهده وزارت دارایی است.

منابع دولتی هند گفتند ایران در خلال سفر ماه گذشته پرادهان به تهران از هند درخواست کرد تسویه پول نفت فروخته شده به هند را از طریق بانک اروپایی ایرانی «‌هندلز بانک » در آلمان ، بانک مرکزی ایتالیا یا هالکبانک ترکیه بررسی کند.

یکی از این منابع دولتی هند گفت بانک مرکزی هند انتقال پول از طریق هالکبانک ترکیه را رد کرده است.

این در حالی است که یکی از مسئولین هالکبانک در مصاحبه با رویترز گفت فعالیت های تجارت خارجی هالکبانک با ایران از سال 2004 انجام می شده است و هالکبانک به مطابق با حقوق بین الملل فعالیت هایش را در این زمینه ادامه خواهد داد.

بانک ایرانی اروپایی « هندلز بانک » یا بانک مرکزی ایتالیا هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها