مشاور وزیر صنعت در گفتگو با جام جم آنلاین:

در برخورد با پدیده قاچاق فقط حرف زدیم/ تعرفه ها منطقی شود

مشاور وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: اگر بخواهیم به بحث قاچاق همانند سالهای گذشته به عنوان یک موضوع حاشیه ای بپردازیم نمی توان به نتیجه ای رسید.
کد خبر: ۹۰۱۲۵۵
در برخورد با پدیده قاچاق فقط حرف زدیم/ تعرفه ها منطقی شود

محمود دودانگه در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود : موضوع قاچاق پیچیده است و از ابعاد مختلف نیاز به بررسی و مطالعه دارد . برخورد با چنین پدیده ای که ابعاد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی دارد نیاز به یک عزم گسترده ملی از بعد تقنینی ، اجرایی و هم قضایی دارد وباید با تمام اختیارات و ظرفیت ها و امکاناتی که در اختیارمان است به آن بپردازیم .

مشاور وزیر صنعت و معدن و تجارت براین باور است که برای برخورد با قاچاق هم راهکارهای سلبی و هم ایجابی مورد نیاز است و راهکارهای ایجابی اولویت بالاتری دارد و باید تلاش کنیم تا انگیزه و جذابیت قاچاق را کاهش دهیم .

وی افزود: اگر تولید رونق گیرد و محصولات داخلی از نظر کیفیت و قیمت با تولیدات خارجی رقابت پذیر باشند و فضای کسب و کار به حدی شفاف و روان و سالم باشد تا بنگاههای اقتصادی روی تولید محصولات با کیفیت مناسب سرمایه گذاری کنند، دراین صورت است که نظام توزیع و بازار نیز انگیزه خواهد یافت محصولات داخلی را درشبکه توزیع کند، طبیعتا سیاست های مختلفی درسرمایه گذاری ، تولید ، توزیع ، بازار و بازرسی و نظارت نیاز است و این سیاست ها باید مکمل هم باشند تا برخورد جدی با پدیده زیانبار و پیچیده قاچاق صورت گیرد.

مشاور وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : وزارت صنعت طبیعتا یکی از دستگاهایی است که در مورد تولید و تجارت سیاست گذاری می کند و از این بابت یکی از دستگاهها با تاثیر گذاری بالاست و می تواند با سیاستگذاری مناسب تولید وتجارت کشور را سامان وانگیزهای قاچاق را از بین ببرد. وزارت صنعت و معدن و تجارت بانگاه حاکمیتی که دربازار دارد می تواند با استفاده از ابزارهای سلبی قاچاق را درسطح عرضه به حداقل خودش برساند .

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت صنایع تا چه حد در راستای ایجاد فضای کسب و کار مناسب و تولید کیفی و با قیمت مناسب گام برداشته است گفت :وزارت صنعت در محورهایی که عرض کردم برنامه هایی را دردست داشته ودارد و انگیزه پیگیری های مجدانه ای برای آنکه این برنامه ها عملیاتی شود وجود دارد . درواقع برای بهبود فضای کسب و کار برنامه هایی در دست اجراست تا تولید را به سمت رونق ببرد . همچنین برای شناسنامه دار کردن واردات از ابزارهای مختلف دربخش تولید ، توزیع و عرضه در سطح خرد یک به یک در بخش های مختلف کالایی درحال پیگیری است .

دودانگه خاطر نشان کرد :برنامه هایی که برای کاهش انگیزه قاچاق باید دنبال شود بین بخشی است و همه مسئولین باید همکاری کنند و مسئولیت اصلی هم با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و جمع بندی ها باید از آنجا پیگیری شود، وزارت صنعت به عنوان یکی از اجزاء درمورد حوزه خودش می تواند پیگیری ها را انجام دهد، ولی اینکه نتیجه چه زمان حاصل شود بستگی دارد به اینکه زنجیره چقدر هماهنگ است و یک عزم ملی می خواهد که این موضوع در سطح کلان دنبال شود.

وی ریشه قاچاق را ساختارهای معیوب اقتصادی کشور و تصمیمات غیرکارشناسی دانست و افزود: بهره‌وری پایین، ناکارآمدی تولید و مقرون به صرفه بودن قاچاق در تمام این سال‌ها باعث رونق گرفتن این پدیده شوم شده است .

مشاور وزیر صنعت ،معدن و تجارت یکی از راهکارهای برخورد با پدیده قاچاق رامنطقی کرن تعرفه دانست و گفت : اگر تعرفه ها به صورت منطقی تعیین نشود،انگیزه قاچاق می تواند افزایش یابد . برخی دولتمردان فکر می‌کنند که با تعرفه بالای کالای وارداتی می‌توانند از تولید داخل حمایت کنند، درحالیکه یکی از ده‌ها روش حمایت از تولید و شاید ضعیف‌ترین آن وضع تعرفه بالا برای واردات کالا از مبادی رسمی است، در حالی که اگر تعرفه از یک رقمی بالاتر رود، میل به قاچاق کالا را دو چندان می‌کند .

وی ادامه داد: از طرف دیگر، تعرفه بالای واردات تنها سبب می‌شود که تولیدکننده داخل در فضای گلخانه‌ای فعالیت کند و به نوعی همیشه دنبال حمایت بوده و تولید تنبل می‌شود، در عین حال، مصرف‌کننده باید در طولانی مدت کالای باکیفیت را با قیمت بالا تهیه کرده و تن به جنس بی‌کیفیت انحصاری دهد.

مشاور وزیر صنعت، همچنین برخورد قهری برای کاهش قاچاق را یکی از روش‌هایی عنوان کرد که طی این سال‌ها آن طور که باید پاسخگو نبوده و نیست، چرا که با بستن مرزها و برخورد تعزیرات در حوزه توزیع و عرضه، تمام مشکل حل نمی‌شود، بلکه باید جلوی جذابیت و توجیه‌پذیری کالای قاچاق را بگیریم.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها