رئیس سازمان توسعه تجارت:

واردات خودرو از کشور ثالث ممنوع شد

رئیس انجمن صنفی‌کارفرمایی واردکنندگان:

مجوز واردات خودرو‌های آمریکایی لغو نشده است

در حالی که وزیر صنعت در واکنش به تذکر رهبر معظم انقلاب درباره مجوز واردات خودروهای آمریکایی، از بی‌خبری خود نسبت به این ماجرا خبر داد، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو می‌گوید محال است وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت از مجوزهای صادر شده بی‌خبر بوده باشد.
کد خبر: ۹۰۰۴۰۵

میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو روز گذشته در نشستی خبری با اعلام این‌که وزارت صنعت هنوز مجوز واردات خودروهای آمریکایی را لغو نکرده است گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و مصرفی که نماد اقتصاد آمریکا باشند، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به بررسی مجوزهای صادر شده برای خودروهای ساخت آمریکا گرفت، اما تاکنون هیچ مجوزی لغو نشده است.

وی تصریح کرد: این‌که برخی رسانه‌ها یا مسئولان از بی‌اطلاعی وزارت صنعت نسبت به صدور این مجوزها سخن گفته‌اند، کاملا غیرکارشناسانه و غیراصولی است، چون محال است وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت از مجوزهای صادر شده بی‌خبر باشد و مجوزی بدون تائید آنها صادر شده باشد. البته ممکن است خود وزیر محترم در این زمینه اطلاع نداشته باشند، اما ارکان مدیریتی و مدیران مربوط بدون تردید از این روند کاملا اطلاع داشته‌اند.

به گزارش جام‌جم، وی با اشاره به تعداد ثبت سفارش خودروهای ساخت آمریکا در سامانه ثبت سفارش افزود: خودروهای ثبت سفارش شده در سامانه مربوط، جزو خودروهای لوکس و گرانقیمت آمریکایی هستند که بعضا خود آمریکایی‌ها نیز توان خرید آنها را ندارد و در حال حاضر 24 تا 25 خودروی آمریکایی به‌ارزش 30 هزار تا 140 هزار دلار در سامانه ثبت سفارش قرار داشته و مشتریان می‌توانند با پرداخت 3 درصد گمرکی آنها را ترخیص کنند. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با بیان این‌که سایت رسمی جنرال موتور هم اعلام کرده که ایران به همراه چهار کشور دیگر فاقد نمایندگی این شرکت هستند گفت: وقتی این سایت چنین موضوعی را رسما اعلام می‌کند پس این شرکت که مجوز واردات خودروهای آمریکایی را گرفته، نماینده رسمی نیست.

وی با بیان این‌که از 38 شرکتی که اعلام شده نماینده رسمی خودروسازان خارجی در کشورند، تنها حدود هشت شرکت نمایندگی رسمی هستند، تصریح کرد: بقیه این شرکت‌ها نمایندگی خود را از طریق شرکت‌های واسطه اخذ کرده‌اند که با لغو تحریم‌ها تکلیف این شرکت‌ها باید روشن شود. رضایی درباره آینده قیمتی خودروهای وارداتی به جام‌جم گفت: سال قبل پیش بینی می‌شد که تعرفه واردات خودرو از سوی دولت افزایش نداشته باشد که همین طور هم شد، اما با توجه به افزایش سایر هزینه‌ها احتمالا قیمت‌های سال 1395 با 2 تا 4 درصد افزایش نسبت به گذشته تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به میزان حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شده به خزانه بابت واردات خودرو افزود: سال گذشته 1368 میلیارد تومان بابت عوارض واردات خودرو به خزانه دولت واریز شد و برای امسال نیز درآمد واردات خودرو حدود 2200 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که نشان می‌دهد در سال جدید نگاه دولت به دریافت هزینه‌های گمرکی بیشتر، یعنی افزایش واردات خواهد بود.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها