درباره حجم صادرات و واردات کالای کشورمان در سال 1394 اظهارنظر‌های متفاوتی مطرح شده، اما لازم است به این نکته توجه کنیم که آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران مربوط به صادرات و واردات قانونی کالاهاست و اگر حجم قابل توجه قاچاق کالا را در اقتصاد ایران به میزان واردات رسمی اعلام شده بیفزاییم، می‌بینیم نگرانی در این زمینه افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۸۹۹۳۷۲

اگر ارزش دلاری کالاهای وارداتی و صادراتی را نیز در این گزارش مورد بررسی قرار دهیم درخواهیم یافت ارزش کالاهای صادراتی ایران کمتر از ارزش دلاری کالاهای وارداتی بوده و این امر بیانگر افزایش خام‌فروشی طی دوره یادشده است.

حال اگر دیدن آمار ارائه شده به نوعی باعث ایجاد نگرانی میان فعالان اقتصادی و مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی شده، لازم است مواردی در این زمینه جدی مدنظر قرار گیرد، ولی نباید فراموش کرد شاه‌کلید معکوس شدن روند نزولی صادرات محصولات ایرانی، اجرای دقیق اقتصادمقاومتی است.

اول: اجرای بند بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی: همان‌طور که می‌دانیم 24 بند ارائه شده در اقتصادمقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، کاملا با یکدیگر ارتباط داشته و به نوعی لازم و ملزوم یکدیگرند، از این‌رو لازم است مسئولان و سیاستگذاران در کنار آحاد مردم دست به دست یکدیگر دهند تا اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی زمینه توسعه اقتصاد درونگرای برونزا را فراهم کرده و محصولات ایرانی را با کیفیت قابل رقابت در بازارهای بین‌المللی معرفی کند.

دوم: توجه به جایگاه قابل اعتماد و مهم صنایع کوچک. با در نظر گرفتن نتایج سیاست‌های توجه به صنایع بزرگ مثل خودروسازی، نفت و برخی صنایع دیگر می‌بینیم در پاره‌ای از موارد نتایج مناسب نبوده و از آنجا که صنایع بسیار بزرگ عموما با چالش مدیریت دولتی دست و پنجه نرم می‌کنند در بازارهای بین‌المللی زیاد موفق عمل نکرده و نمی‌توانند زمینه افزایش صادرات کشورمان را فراهم کنند. از این‌رو لازم است با ایجاد سیاست‌های درست در زمینه مهیا کردن شرایط مناسب فضای کسب و کار جایگاه این صنایع را تقویت کنیم.

سوم: این بخش که به نوعی وابسته به بحث سیاست‌های اقتصادمقاومتی است، مربوط به مبارزه اصولی و هدفمند با قاچاق کالاست، چون افزایش قاچاق کالا در زمینه‌های مختلف به نوعی اشتغال و تولید را هدف قرار داده و می‌تواند مانعی غیرقابل انکار در زمینه صادرات محصولات باکیفیت ایرانی باشد.

یحیی‌ آل‌اسحاق

عضو اتاق بازرگانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها