گشت و گذار جام‌جم در بازار فرش ماشینی

نقش ترنجی که این بار ماشینی شده

شاید دیدن برندهای متفاوتی از فرش ماشینی در بازار کشورمان، گاهی شما را که قصد خرید دارید، به فکر فرو برده باشد که آیا واقعا باید از برندهای خارجی به دلیل کیفیت بهتر خرید کنید یا نمونه‌های داخلی؟
کد خبر: ۸۹۹۱۷۴
فرش‌ ماشینی ایران بالاتر از برندهای خارجی

این سوالی است که اکثر خریداران این کالا قبل از انتخاب بارها از خودشان پرسیده و بعضا با راهنمایی هدفمند فروشندگان دست به جیب شده‌اند، اما آیا واقعا فرش ماشینی‌های خارجی که عمدتا از ترکیه و چین وارد ایران شده‌اند قابل اعتمادتر از محصولات ایرانی هستند؟ به همین منظور جام‌جم گفت‌وگویی کوتاه، اما تخصصی با علیرضا حائری، عضو جامعه متخصصین نساجی ایران داشته تا شمایی که قصد خرید فرش ماشینی دارید، با دیدی کاملا باز دست به جیب شوید و خرید کنید.

جایگاه تولیدات ایران در فرش ماشینی چیست؟

به طور کلی، ایران در رتبه دوم تولیدکنندگان فرش ماشینی جهان قرار دارد. از این رو جایگاه تولیدات ایران در سراسر جهان قابل دفاع و از نظر کیفیت، دارای استانداردهای بین‌المللی است. بنابراین، کیفیت محصولات ایرانی در بسیاری موارد نسبت به رقبای چینی، بلژیک یا ترکیه‌ای قابل اعتماد و بالاتر است.

جایگاه صنعت تولید فرش ماشینی در صنعت نساجی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اجازه دهید پاسخ سوال شما را با این آمار بدهم. به طور کلی از مجموع 9000 واحد که در صنعت نساجی کشورمان مشغول فعالیت هستند، نزدیک به 1000 واحد در بخش فرش ماشینی فعالیت دارند. بنابراین می‌توان گفت چیزی برابر با 10 درصد از صنعت نساجی ایران مربوط به تولید فرش ماشینی است که برهمین مبنا میزان شاغلان در بخش تولید فرش ماشینی 31 هزار نفر است.

آیا فرش ماشینی ایران صادراتی هم داشته است؟

بله، تولیدات ایران اگرچه امروز با مشکلاتی برای صادرات مواجه هستند اما از نظر کیفیت توانستند وارد بازارهایی چون کانادا، آمریکا، عراق، چین، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه شوند و در مجموع، نزدیک به 350 میلیون دلار برای اقتصاد کشورمان ارزآوری داشته باشند.

ارزش صادراتی فرش ماشینی ایران چقدر است؟

صنعت نساجی کشورمان حدود 20 میلیارد دلار تولید دارد و اگر تولید فرش ماشینی سالانه 80 میلیون مترمربع باشد و هر مترمربع را 10 دلار به لحاظ ارزشی برآورد کنیم، ارزش تولیدات فرش ماشینی حدود یک میلیارد دلار است. با نگاهی به این ارقام می‌بینیم، ارزش تولیدات فرش ماشینی 5 درصد از کل صنعت نساجی کشورمان است، در حالی که براساس آماری که در اختیار داریم 350 میلیون دلار این فرش‌ها صادر می‌شوند و باقی در بازار داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا دوران پساتحریم در میزان صادرات تاثیری خواهد داشت؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت فرش ماشینی ایران مربوط به تحریم‌ها بوده چون تولیدکنندگان براحتی نمی‌توانستند با بازارهای هدفشان ارتباط برقرار کنند. بنابراین با توجه به شرایط پساتحریم اگر همه آنچه انتظار داریم صورت پذیرد، افق‌های تازه‌ای مقابل صنعت فرش ماشینی کشورمان قرار خواهد داشت، به صورتی که صادرات دو تا دو و نیم میلیارد دلار چیزی دور از ذهن نخواهد بود.

در برنامه‌توسعه اقتصادی، جایگاه فرش ماشینی چیست؟

مجموع ظرفیت نصب شده این صنعت در کشور، حدود 120 میلیون مترمربع در سال است که تولید عملی آن در سال 93، حدود 87 میلیون مترمربع بوده که ارزش تولیدات سالانه این محصولات در کشور را به 74 هزار میلیارد ریال می‌رساند و نکته اینجاست که سال گذشته هم تولید ایران به دلیل مشکلاتی که قبلا به آن اشاره کردیم، در همین حدود بوده است. این در حالی است که صنعت فرش ماشینی در میان پنج رشته منتخب صنعت نساجی برنامه راهبردی توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت دیده شده و تولید آن برای سال‌های 1396 و 1404 به ترتیب 95 و 150 میلیون مترمربع هدفگذاری شده است.

آیا این میزان تولید امکان‌پذیر است و ارزش آن در صورت تحقق چقدر خواهد بود؟

بله این میزان تولید با توجه به امکانات و توانمندی‌های موجود اصلا غیرقابل دسترس نیست و می‌توان براحتی برایش برنامه‌ریزی کرد. این درحالی است که پیش‌بینی می‌کنیم سال 1404 با رشد ترکیبی سالانه 5 درصد به متراژ 90 میلیون مترمربع برسد و ارزشی بیش از 100 هزار میلیارد ریال برای اقتصاد کشورمان به ارمغان آورد. از این‌رو امکان صادرات گسترده برای این صنعت متصور می‌شود.

با موارد یاد شده می‌توانیم بگوییم در دوره یاد شده 60 میلیون مترمربع فرش ماشینی قابل صدور به بازارهای جهانی وجود خواهد داشت و چنانچه قیمت هر مترمربع فرش ماشینی را در سال 1404 معادل 30 دلار درنظر بگیریم به ارزش تولید سالانه معادل 5/4 میلیارد دلار و رقم صادراتی سالانه 8/1 میلیارد دلار به اقتصاد ایران تزریق خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها