قهرمانی چین در رقابتی میلیمتری با ایران

پولادمردان کشورمان نایب قهرمان آسیا شدند

تیم ملی وزنه‌برداری در رقابت‌های قهرمانی آسیا روی تخته می‌رود

مشق المپیکی در تاشکند

آزمونی دیگر برای وزنه‌برداری ایران. این بار رقا بت‌های قهرمانی آسیا در ازبکستان. مسابقاتی که از روز یکشنبه آغاز شده است و نخستین نماینده کشورمان امروز (چهارشنبه 8 اردیبهشت) به روی تخته می‌رود.
کد خبر: ۸۹۹۱۶۵
مشق المپیکی در تاشکند

طبیعتا در فاصله 100 روز تا آغاز رقابت‌های المپیک 2016، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در ازبکستان قرار نیست دستمان برای رقبا باز شود. ترکیب جوان شده تیم ملی هم موید همین موضوع است، اما برای سجاد انوشیروانی که در آستانه المپیک قرار است نخستین تجربه سرمربیگری خود را سپری کند، این مسابقات اهمیت فوق‌العاده دارد. این‌که سجاد انوشیروانی در صحنه رقابت‌ها چگونه با شاگردانش رابطه برقرار می‌کند، چه وزنه‌هایی می‌گیرد و در شطرنج پشت صحنه چطور بازی خوانی خواهد کرد، ازجمله مواردی است که عیار نایب‌قهرمان المپیک 2012 را در عرصه مربیگری تا حدودی مشخص می‌کند.

با همه این تفاصیل نتیجه به دست آمده را هرچه بود (خوب یا بد)، نمی‌توان به پای انوشیروانی نوشت. از روزی که شورای عالی فنی تصمیم گرفت سکان هدایت تیم ملی وزنه‌برداری را به انوشیروانی جوان بدهد، هنوز 40 روز هم نمی‌گذرد. حسین توکلی در آخرین روز کاری سال 94 از سمت سرمربیگری تیم ملی برکنار شد تا انوشیروانی در قامت سرمربی تیم ملی بزرگسالان، از هفتم فروردین کار خود را آغاز کند. البته آغاز دوران سرمربیگری انوشیروانی به 11 ماه پیش برمی‌گردد، به چهارم خرداد 94 که شورای عالی فنی او را به عنوان سرمربی تیم جوانان منصوب کرد. با این حال انوشیروانی فقط نفرات جوان تیم را تمرین داد، چراکه رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان قرار است تیر امسال در گرجستان برگزار شود. سوال اصلی این است که آیا این مربی جوان که تنها تجربه مربیگری‌اش در عرصه بین‌المللی به حضور در کنار حسین توکلی در رقابت‌های سال گذشته قهرمانی آسیا خلاصه می‌شود، برای رقابت‌های آسیایی امسال استرس دارد یا خیر. خودش می‌گوید: هیچ استرسی ندارم و با تمام انرژی کارم را انجام می‌دهم تا وزنه‌برداران را در بهترین شرایط، روانه تخته وزنه‌برداری کنم.

انوشیروانی که از جو حاکم بر اردو رضایت کامل دارد، می‌افزاید: رابطه خوبی میان من و نفرات ملی‌پوش برقرار است و آنها مرا به عنوان سرمربی تیم پذیرفته‌اند. خود من هم اگرچه تجربه چندانی در عرصه مربیگری ندارم، اما بیش از 15 سال از عمرم را در سطح اول وزنه‌برداری گذرانده‌ام و از علم روز دنیا عقب نیستم. از طرفی حضور در رقابت‌های مختلفی چون قهرمانی جهانی، المپیک، بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا و کار با مربیان با دانش و خوب تجربیات ارزشمندی برای من به همراه داشته و من تمام تلاشم را به کار می‌گیرم تا این تجربیات را به بهترین شکل به شاگردانم منتقل کنم.

ترکیب جوان تیم ملی

جوانگرایی در تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان فقط به کادر فنی خلاصه نمی‌شود. تیم ملی در ترکیب نفرات خود هم دست به جوانگرایی زده است تا از تجربیات حضور در این میدان آسیایی در آینده بیشترین بهره را ببرد. تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان را در چهل و ششمین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا این نفرات تشکیل می‌دهند:

دسته 77 کیلوگرم: علی میری

دسته 85 کیلوگرم: سیدایوب موسوی

دسته 94 کیلوگرم: علی هاشمی و رضا بیرالوند

دسته 105 کیلوگرم: کیا قدمی و محمد رضا براری

دسته 105+ کیلوگرم: بهادر مولایی و محسن بهرام‌زاده

در این تیم، محمدرضا براری با 27 سال سن با تجربه ترین وزنه‌بردار محسوب می‌شود و در مقابل، نفراتی چون رضا بیرالوند با 19 و ایوب موسوی با 21 سال سن اولین حضور خود را در تیم ملی بزرگسالان تجربه می‌کنند. سایر نفرات تیم هم چهره‌های جوانی هستند؛ از علی میری بیست ساله گرفته تا بهادر مولایی که کوله‌باری از تجربه را یدک می‌کشد، اما فقط 24 سال دارد. نکته قابل اتکای این تیم، تجربه‌ای است که پنج وزنه‌بردار اوزان 94، 105 و 105+ کشورمان به واسطه حضور در رقابت‌های جهانی به همراه دارند. علی هاشمی در رقابت‌های جهانی آمریکا و در تیمی که به هیچ وجه خوب نتیجه نگرفت، بعد از کیانوش رستمی بهترین نتیجه را کسب کرد و پنجم شد.

کیا قدمی هم سال 2014 توانست جزو پنج وزنه‌بردار برتر دسته 105 کیلوگرم جهان باشد. محمدرضا براری، مدال برنز رقابت‌های جهانی 2013 را در کارنامه دارد و بهادر مولایی هم عنوان‌دار نایب‌قهرمانی جهانی در همان سال 2013 است. پنجمین وزنه‌برداری که میدان جهانی را حداقل یک بار تجربه کرده، محسن بهرام زاده است که سال 2014 در کنار بزرگانی چون ایلین ایلیا قزاق در دسته 105 کیلوگرم رقابت کرد. با این حال، اتفاق ویژه برای بهرام‌زاده رفتن به وزن بالاتر است. این وزنه‌بردار بوشهری که در رقابت‌های لیگ چندین بار تنه به تنه وزنه‌برداران فوق‌سنگین رقابت کرد، حالا در اولین میدان بین‌المللی قرار است در دسته فوق‌سنگین به میدان برود.

صدرنشینی یک ایرانی در استارت لیست

در مسابقات قهرمانی آسیا 2016 ـ که گزینشی المپیک محسوب می‌شود ـ 161 وزنه‌بردار از 30 تیم با یکدیگر رقابت می‌کنند. از آنجا که ایران از وزن 77 کیلوگرم به بعد نماینده دارد، بنابراین رقابت ملی‌پوشان ایران از امروز آغاز می‌شود. آنچه در ادامه می‌آید، وضعیت وزنه‌برداران کشورمان با توجه به استارت مسابقات است.

دسته 77کیلوگرم

علی میری با 11 وزنه‌بردار به رقابت می‌پردازد. رکورد ورودی او 341 کیلوگرم است که در رده چهارم استارت لیست قرار دارد. بیشترین رکورد ورودی متعلق به وزنه‌بردار تایلند با 355 کیلوگرم است.

دسته 85 کیلوگرم

ایوب موسوی، نماینده ایران در این وزن است که با رکورد 361 کیلوگرم در رده نخست استارت لیست وزن خود قرار دارد. او با 9 وزنه‌بردار رقابت خواهد کرد.

دسته 94 کیلوگرم

ایران در این وزن دو نماینده دارد. علی هاشمی با رکورد 366 کیلوگرم نفر سوم و رضا بیرالوند با رکورد 363 کیلوگرم نفر چهارم استارت لیست این وزن هستند. جین یون سئونگ از کره جنوبی با 380 کیلوگرم در رده نخست قرار دارد.

دسته 105 کیلوگرم

محمدرضا براری و کیا قدمی در وزن 105 کیلوگرم برای ایران روی تخته خواهند رفت. رکورد ورودی برای این دو وزنه‌بردار،‌ 391 کیلوگرم در نظر گرفته شده که نفر سوم و چهارم استارت لیست هستند. ایوان افریموف نفر هشتم جهان و سرداربیک داسمورتوف نفر دهم جهان که هر دو از ازبکستان هستند، با رکورد ورودی 395 کیلوگرم رقبای نمایندگان ایران محسوب می‌شوند.

دسته 105+ کیلوگرم

محسن بهرام‌زاده و بهادر مولایی، نمایندگان ایران در فوق‌سنگین هستند که رکورد ورودی هر دو 407 کیلوگرم است. آنها با این رکورد ورودی سوم و چهارم استارت لیست هستند. چن شی از چین تایپه با رکورد ورودی 420 کیلوگرم و روسلان نورالدینوف ازبک با رکورد ورودی 415 کیلوگرم مهم‌ترین رقبای این دو ملی‌پوش ایرانی خواهند بود.

برنامه رقابت وزنه‌برداران ایرانی در ازبکستان

چهارشنبه 8 اردیبهشت

علی میری: دسته 77 کیلوگرم (ساعت 18:30به وقت تهران)

پنجشنبه 9 اردیبهشت

سیدایوب موسوی: دسته 85 کیلوگرم (ساعت 18:30به وقت تهران)

جمعه 10 اردیبهشت

علی هاشمی و رضا بیرالوند: دسته 94 کیلوگرم (ساعت 18:30 به وقت تهران)

شنبه 11 اردیبهشت

محمدرضا براری و کیا قدمی: دسته 105 کیلوگرم (ساعت 10:30 به وقت تهران)

بهادر مولایی و محسن بهرام‌زاده: دسته 105+ کیلوگرم (ساعت 15:30 به وقت تهران)

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها