رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام :

حفظ حرمت و امنیت حجاج؛ از وظایف قطعی عربستان است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وظیفه قانونی حکومت سعودی این است که محیطی امن و‌ آزاد برای حج‌گزاران فراهم و سلامت و امنیت آنها را تامین کند.
کد خبر: ۸۹۹۱۱۲
حفظ حرمت و امنیت حجاج؛ از وظایف قطعی عربستان است

به گزارش جام جم آنلاین؛ علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار ایو رسیه، قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس، در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی رابطه ایران و عربستان در برگزاری مناسک حج، افزود: مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره برگزاری مناسک حج تمتع تصمیم خواهند گرفت و بدون تردید حرمت مسلمانان و مردم ایران و حج‌گزاران باید محفوظ باشد.

وی ادامه داد: وظیفه قانونی حکومت سعودی این است که محیطی امن و‌ آزاد برای حج‌گزاران فراهم و سلامت و امنیت آنها را تامین و ضمانت کند تا راهیان خانه خدا بتوانند با اطمینان خاطر به اعمال عبادی مهم خود در حج بپردازند و مثل گذشته نباشد که در منا چنین فاجعه‌ای اتفاق افتاد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: بدون تردید اگر ماموران و مسئولان سعودی به مسئولیت خود در موضوع منا عمل کرده بودند، با چنین فاجعه‌ای روبه‌رو نمی‌شدیم.

ولایتی تاکید کرد: حفظ حرمت و امنیت حج‌گزاران و مسلمانانی که از همه جهان برای مراسم حج می‌روند، جزو وظایف قطعی و اولیه حکومت سعودی است.

توقیف 2 میلیارد دلار ایران، دزدی بین‌المللی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره برداشت غیرقانونی 2 میلیارد دلار از اموال ایران افزود: دشمنی امریکا با جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب وجود داشته و همچنان برقرار است و تاکنون هیچ گاه کم نشده است.

ولایتی افزود: راه مقابله با زیاده‌خواهی‌های امریکا استقامت، مقاومت و ایستادگی است.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان دهنده تناقض گویی مسئولان امریکایی است اظهار داشت: آنها از یک سو در گفتگو با وزیر امور خارجه ما اعلام می کنند که به مسئولیت‌هایشان در مورد برداشتن تحریم‌ها متعهد هستند اما از سوی دیگر و به اشکال دیگر تحریم‌های جدیدی برقرار می کنند و بر سر روابط قانونی و آزاد تجاری بین ایران و سایر کشورها مانع تراشی می کنند.

ولایتی تاکید کرد: این موضوع در حالی است که همواره جزو تعهدات امریکایی‌هاست و اگر این سخنان را گفته اند خلاف عادت امریکایی‌ها نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کاری که امریکایی ها انجام دادند بدون تردید دزدی بین المللی است و جمهوری اسلامی ایران همواره بر احقاق حقوق خود پافشاری خواهد کرد.

ولایتی با اشاره به اینکه ایران همواره حق خود را از امریکایی ها گرفته است اظهار داشت: همانگونه که در نوبت قبلی نیز شاهد بودیم پس از گذشت سال‌ها، توانستیم با مقاومت مطالبات خود را دریافت کنیم.

دوره ریاست جمهوری اسد باید پایان یابد

وی در ادامه با اشاره به جزئیات دیدار خود با قائم مقام وزیر خارجه سوئیس، گفت: در این دیدار مذاکراتی در خصوص روابط دوجانبه ایران و سوئیس و دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل و فصل مسائل سوریه انجام دادیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من در این ملاقات گفتم که ما از حکومت قانونی سوریه حمایت می‌کنیم و شخص بشار اسد که دو سال پیش به عنوان رئیس جمهور سوریه انتخاب شد، دوره 7 ساله ریاست جمهوری‌اش باید کاملا طی شود و همچنین تایید انتخابات پارلمانی سوریه را که دولت و ملت سوریه حتی حاضر نشدند برای مدت کوتاهی این کشور بدون پارلمان بماند، نیز مطرح کردم.

ولایتی گفت: هر دو توافق داشتیم که هر راه‌حلی برای سوریه وجود دارد، باید تمامیت ارضی این کشور نیز رعایت شود و آینده سوریه به دست مردم آن است و اگر کشورهای دیگر می‌توانند به احقاق حق مردم سوریه کمک کنند، مردم سوریه به آنها خوشامد می‌گویند.

وی افزود: همچنین هر دو، در مورد مبارزه با تروریست‌هایی که در سوریه علیه دولت و ملت این کشور می‌جنگند اتفاق نظر داشتیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها