سید رسول موسوی کارشناس بین الملل در گفت وگو با جام جم انلاین:

خلیج فارس از ابتدای تاریخ خلیج فارس بوده است / نگاه اعراب به خلیج فارس مقطعی است

یک استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل معتقد است : نام خلیج فارس به واسطه اسناد و مدارک تاریخی موجود هیچگاه قابل تغییر به نام مجعول خلیج عربی نخواهد بود.
کد خبر: ۸۹۸۳۳۰
خلیج فارس از ابتدای تاریخ خلیج فارس بوده است / نگاه اعراب به خلیج فارس مقطعی است

سید رسول موسوی در گفت وگو با جام جم آنلاین در آستانه 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس به سابقه تاریخی این منطقه اشاره می کند و می گوید:خلیج فارس از روزی که تاریخ به نگارش در آمد به همین نام شناخته شده است وبرای آن نام دیگری وجود نداشته و ندارد.حتی تمام اسناد و مدارک تاریخی موجود در این خصوص نیز گواه این واقعیت است اما اینکه عده ای نام دیگری بر این منطقه گذاشته اند به تحولات سیاسی دهه 70 میلادی در عراق ومصر بر می گردد.البته فراموش نکنیم که در مصر نیز اسنادی وجود دارد که در آن به صراحت از نام خلیج فارس استفاده شده است به طوریکه در کتب درسی قدیمی مصر نیز نام خلیج فارس به کار برده اند.تا اینکه بدنبال یکسری حرکت های ناسیونالیستی در جهان عرب بحث تغییر نام خلیج فارس از سوی کشورهای همسایه مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه این ادعا ها هیچ مرجعیت علمی ندارد می افزاید :حتی سازمان ملل نیز با توجه به این نکته که معتقد است اسامی ونام های تاریخی باید همچنان حفظ شود در تمام اسناد خود از نام خلیج فارس استفاده کرده و اسم مجعول عربی را به رسمیت نشناخته است.

موسوی بحث بر سر زبان افتادن تغییر نام خلیج فارس را عموما ناشی از تحولات سیاسی منطقه می داند و می گوید :اصولا زمان هایی که روابط متعادل ومنطقی میان ما و کشورهای عربی وجود دارد خلیج فارس همچنان خلیج فارس است و وقتی روابط کمی تیره وتار می شود این نام از سوی اعراب به خلیج عربی تغییر می یابد .

وی تاکید می کند : ضمن اینکه باید از تمامی اسناد ونقشه های تاریخی برای حفظ نام خلیج فارس بهره برد ، حفظ روابط بین الملل با کشورهای عربی نیز این موضوع را خود به خود برطرف خواهد کرد.

این استاد دانشگاه همچنین اقدامات حقوقی از سوی دولت ایران را چندان ضروری نمی داند و معتقد است که مطالعات بلند مدت سیاسی در جهت بهبود شرایط و روابط بین الملل بهترین راه حل است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها