پاسداشت روز ملی خلیج‌فارس در استان‌های ساحلی جنوب کشور

خلیج‌فارس؛ هویت ایرانی‌

اهمیت خلیج‌فارس برای ما ایرانی‌ها آنقدر هست تا روزی را در تقویم خورشیدی به آن اختصاص دهیم و برای پاسداشت آن مراسم و همایش برگزار کنیم. این اهمیت‌دادن هم به دیروز و امروز برنمی‌گردد که کشورهایی با عمر کمتر از 100 سال در بدعتی کم‌سابقه در جهان، برای این خلیج نامی جعلی ابداع کنند. در طول تاریخ، نام خلیج‌فارس با دل و جان ایرانی‌ها پیوند خورده است. برای همین سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس که 400 سال پیش رقم خورد، به عنوان روز ملی خلیج‌فارس انتخاب شده است.
کد خبر: ۹۰۰۱۳۳
خلیج‌فارس؛ هویت ایرانی‌

به گزارش جام‌جم، روز گذشته به مناسبت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس در سراسر کشور برنامه‌های فرهنگی و هنری برای پاسداشت این خلیج همیشه فارس برپا شد. مهم‌ترین برنامه‌های این روز با حضور استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان با محوریت ششمین جشنواره بین‌المللی خلیج‌فارس به مدت سه روز در بندرعباس و جزیره هرمز برگزار شد.

آنطور که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به خبرگزاری صداوسیما می‌گوید گردهمایی علمی خلیج‌فارس با حضور استادان برجسته در زمینه خلیج‌فارس، افتتاح موزه نقشه خلیج‌فارس در جزیره هرمز، جشنواره موسیقی اقوام خلیج‌فارس، برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران بر قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز، نمایشگاه گروهی عکس زیر آب و نقاشی دیواری از برنامه‌های این جشنواره بود.

به گفته علیرضا درویش‌نژاد، پیگیری برای ثبت بنیاد ملی پژوهشی علمی خلیج‌فارس از برنامه‌های اصلی دبیرخانه دائمی خلیج‌فارس در بندرعباس است.

ضرورت ایجاد بنیاد ملی خلیج‌فارس

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که روز گذشته به منظور شرکت در مراسم پایانی ششمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج‌فارس به هرمزگان سفر کرده بود، درباره اهمیت روز خلیج‌فارس گفت: هر سال باید روز ملی خلیج‌فارس را گرامی داشت، چرا که این خلیج با هویت ایرانی‌ها گره خورده است و این هویت تاریخی را به ملت ایران و جهانیان یادآور شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویکرد مردمی و تنوع فرهنگی و هنری را مهم‌ترین ویژگی جشنواره بین‌المللی خلیج‌فارس خواند و افزود: با گذشت پنج دوره از این جشنواره، مردم متولی اصلی آن شده‌اند و این رویداد به حرکتی ملی و فراملی تبدیل شده است.

به گفته جنتی، این جشنواره در عالی‌ترین سطح در نقاط مختلف کشور از جمله تهران برگزار می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که مرکزیت جشنواره بین‌المللی خلیج‌فارس باید در بندرعباس باشد که دبیرخانه دائمی نیز بر همین اساس در این شهر راه‌اندازی شده است.

با وجود این، جنتی معتقد است برای انسجام‌بخشی اقداماتی که در زمینه خلیج‌فارس انجام می‌شود، باید بنیاد خلیج‌فارس با همکاری استان‌های بوشهر و خوزستان با مرکزیت استان هرمزگان تأسیس شود. او که در گردهمایی علمی خلیج فارس در جزیره هرمز سخن می‌گفت، با بیان این‌که چنین مرکزی می‌تواند آثار و منابع موجود در حوزه فرهنگ و تاریخ خلیج فارس را گردآوری کرده و در اختیار پژوهشگران، گردشگران و علاقه مندان قرار دهد، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد با کمک استان‌های ساحلی، اساسنامه بنیاد ملی خلیج فارس را تهیه و تدوین کند.

افتتاح «موزه دائمی نقشه‌های تاریخی خلیج فارس»

یکی از برنامه‌های این جشنواره افتتاح «موزه دائمی نقشه‌های تاریخی خلیج‌فارس» در محل گلزار شهدای گمنام جزیره هرمز بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استانی برگزا رشد.

در این موزه ده‌ها نقشه با ارزش و تاریخی خلیج‌فارس از منابع معتبر جهانی با مشارکت مؤسسه جغرافیایی و نقشه‌برداری «سحاب» تهیه و در این مکان نصب شده است.

علی جنتی در حاشیه افتتاح این موزه گفت: تمدن خلیج‌فارس تنها منحصر به هویت جنوب کشور نیست بلکه به تمامی مردم ایران اسلامی تعلق دارد. تمدن خلیج‌فارس بسیار وسیع است که نه‌تنها ایران، بلکه بخشی از کشورهای جنوبی خلیج‌فارس را نیز شامل می‌شود. ما به عنوان میراث‌داران تمدن خلیج‌فارس وظیفه خطیری در حفظ و نگهداری آن داریم و باید بکوشیم آثار خلیج‌فارس را به درستی به جهانیان بشناسانیم و نشان دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موزه دائمی خلیج‌فارس گفت: یکی از نکات قابل توجه این موزه برپایی آن در جزیره هرمز است زیرا این جزیره جایی است که از آن نام خلیج‌فارس نشأت گرفته است. موزه دائمی خلیج‌فارس در هرمز گام موثر در ثبت و معرفی حقانیت خلیج فارس است.

تشکیل زنجیره انسانی در جزیره خارگ

بزرگداشت روز ملی خلیج فارس به هرمزگان محدود نشد. اهالی بومی و مسئولان جزیره خارگ همزمان با روز ملی خلیج‌فارس در کنار آب‌های خلیج‌فارس در پارک ساحلی جزیره خارگ با شعار روز ملی خلیج‌فارس گرامی باد زنجیره انسانی تشکیل دادند. به گفته محمود رضایی بخشدار ویژه خارگ، در مسیر حدود 250 نفر از اهالی بومی و مسئولان جزیره خارگ دست در دست هم با تشکیل زنجیره انسانی، آمادگی خود را برای دفاع از خلیج‌فارس اعلام کردند.

پرچم ایران بر فراز قلعه پرتغالی‌ها

همزمان با دهم اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس، پرچم ایران با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بر فراز قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز برافراشته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اعلام این خبر به قدمت این مجموعه تاریخی اشاره کرد و به ایرنا گفت: این مجموعه حدود 500 سال پیش توسط پرتغالی‌ها بنا شد. ولی با فرمان شاه عباس صفوی، این قلعه به تصرف ایرانی‌ها در آمد و پرتغالی‌ها از جزیره هرمز اخراج شدند.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها