عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از بررسی برداشت غیرقانونی اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی خبر داد.
کد خبر: ۸۹۸۲۰۲

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به حکم دادگاه عالی آمریکا مبنی بر پرداخت دو میلیارد دلار غرامت به خانواده‌های آمریکاییان کشته شده در حملات سال 1983 از دارایی‌های بلوکه شده ایران، تصریح کرد: حکم برداشت غیرقانونی از دارایی‌ها، سرقت از منابع بلوکه شده ایران است و این اقدام آمریکایی‌ها باید از سوی تیم هیات اجرایی برجام، مسئولان وزارت امورخارجه و بانک مرکزی در مراجع قضایی بین‌المللی پیگیری شود.

در همین رابطه حمید بعیدی‌نژاد در یادداشتی با تاکید بر این‌که ایران دستبرد جدید آمریکا به اموالش را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسد، نوشت: تهران حق خود را برای بازگرداندن این اموال از هر طریق قانونی و بین‌المللی محفوظ می‌داند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه همچنین با بیان این‌که اصولا اقدام سرمایه‌گذاری توسط مسئولان وقت بانک مرکزی ایران که به خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا به عنوان یک کشور متخاصم انجامید با سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نبوده است، نوشت: خارج نکردن این اموال با شروع روند تحریم‌های شدید مالی و بانکی آمریکا از سال 2006 میلادی که کاملا متصور بود به تحریم بانک مرکزی می‌انجامید، یک بی‌احتیاطی روشن بوده است. در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: خارج نکردن این اموال از آمریکا از سوی مسئولان وقت قبل از سال 1387 با توجه به تلاش بی‌شمار «اصحاب پرونده پدرسون» که به شدت دنبال یافتن منابع مالی ایران در آمریکا برای توقیف بودند یک بی‌خبری و بی‌احتیاطی دیگر محسوب می‌شود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز انتقادات مشابهی را از دولت قبل مطرح کرده و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم گفته « آمریکا با قلدری به منابع بانک مرکزی ایران دستبرد زده است. اصل پول و سود آن‌را پس می‌گیریم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها