یک مقام مسئول در بیمه مرکزی جزئیات قطع سهمیه سوخت خودروهای سنگین بدون بیمه شخص ثالث از خرداد ماه را اعلام کرد و گفت: کارت‌های سوخت این خودروها شارژ نمی‌شود.
کد خبر: ۸۹۷۹۸۸
قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث از خرداد

به گزارش جام جم آنلاین ، شهرام شیبانی درباره قطع سهمیه سوخت خودروهای سنگین بدون بیمه شخص ثالث از خرداد گفت: پیش از این براساس تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۸۷ ارائه هر گونه خدمات به دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی که بیمه نامه شخص ثالث ندارند، توسط راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی و سایر دستگاه های مرتبط ممنوع است.

مدیرکل ایمنی و پیشگیری از خسارت بیمه مرکزی افزود: در ماده ۴۹ لایحه جدید بیمه شخص ثالث که به تصویب مجلس رسیده و به شورای نگهبان تقدیم شده است و ما تقریبا آن را تائید شده می دانیم، درباره خسارات وارد شده به بیمه شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسائل نقلیه موتوری عینا آمده است که «ستاد سوخت مکلف است، از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسائل نقلیه فاقد بیمه نامه خودداری کند».

این مقام مسئول در بیمه مرکزی اضافه کرد: بر اساس این تبصره بیمه مرکزی و نیروی انتظامی مکلفند اطلاعات مربوط به وسائل نقلیه مذکور را در اختیار ستاد سوخت قرار دهند.

وی از برگزاری جلسات متعددی در سال گذشته برای انجام این طرح بین بیمه مرکزی، نیروی انتظامی و ستاد سوخت خبرداد و تصریح کرد: بیمه مرکزی ایرادات اجرای طرح را مطرح کرده است. این در حالی است که ستاد سوخت خواستار ابطال کارت های سوخت خودروهای سنگین بدون بیمه شخص ثالث بود اما بیمه مرکزی با آن به دلیل اینکه ممکن است به مردم خسارات و هزینه هایی تحمیل شود، مخالفت کرد.

شیبانی به کلیه دارندگان وسائل نقلیه که فاقد بیمه نامه شخص ثالث توصیه کرد که حتما نسبت به خرید این نوع بیمه نامه اقدام کنند و تصریح کرد: در جلسات بیمه مرکزی و نیروی انتظامی در سال گذشته تبادل اطلاعات در این باره صورت گرفته است و بیمه مرکزی کلیه اطلاعات خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث را در اختیار نیروی انتظامی قرار داده تا آنها این اطلاعات را به ستاد سوخت ارائه کنند.

مدیرکل ایمنی و پیشگیری از خسارت بیمه مرکزی با ذکر این مطلب که سی دی حاوی اطلاعات به ستاد سوخت و متولیان اجرای این طرح ارائه شده است، در پاسخ به این سوال که آیا تعداد خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث مشخص است؟ گفت: اداره اطلاعات کامپیوتری بیمه مرکزی اطلاعات مربوطه را ارائه کرده؛ این در حالی است که روز گذشته ستاد سوخت تعداد خودروهای فاقد بیمه نامه را شناسایی و اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح کارت سوخت هیچ فردی نمی سوزد، بلکه سهمیه سوخت آنها قطع می شود و مهلتی به فرد داده و اطلاعیه ای صادر می شود مبنی بر اینکه اگر فرد بیمه نامه شخص ثالث را در مدت تعیین شده خریداری نماید، سهمیه وسیله نقلیه مربوطه باز می گردد. در این طرح زمانیکه فرد قصد دارد از نازل سوخت استفاده کند، به وی پیغام داده می شود که کارت سوخت اتومبیل مذکور شارژ نشده است.

این مقام مسئول در بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود پیش از اینکه این کار اجرایی شود، اطلاع رسانی مناسبی صورت می گرفت تا افراد فاقد بیمه نامه اقدام به خرید آن نمایند، عنوان کرد: بیمه مرکزی در تمامی جلسات مربوطه به این موضوع تاکید کرد، اما به هر حال بیمه مرکزی از منظر قانونی و به عنوان نهاد ناظر می تواند توصیه نسبت به خرید بیمه شخص ثالث داشته باشد اما در عین حال که تکالیفی در قانون در این باره مطرح است بلکه ستاد سوخت هم مکلف به اجرای طرح است.

وی تاکید بیمه مرکزی را در جلسات مربوطه جلوگیری از ایجاد مشکل برای مردم ذکر کرد و گفت: ستاد سوخت اصرار به انجام طرح مذکور دارد، اما در هر حال قرار است طرح برای خودروهای دیزلی، گازوئیل سوز و حمل و نقل عمومی فاقد بیمه نامه شخص ثالث اجرایی شود و فعلا طرحی برای قطع سوخت خودروهای بنزین سوز فاقد این نوع بیمه نامه اجرایی نمی شود.

مدیرکل ایمنی و پیشگیری از خسارت بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح برای جلوگیری از تردد خودروهای فاقد بیمه نامه و ترغیب به خریداری آن بوده است یا اینکه هدف کاهش تخصیص سهمیه سوخت توسط ستاد سوخت است؟ گفت: علاوه بر اینکه بیمه مرکزی قصد دارد که مردم به خرید بیمه نامه شخص ثالث ترغیب شوند، ستاد سوخت هم خواستار رسیدن به اهداف خود و ساماندهی وضعیت تخصیص سوخت می باشد.

همچنین عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه سهمیه سوخت خودروهای گازوئیل سوز بدون بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می شود، افزود: هر زمان که وزارت راه و شهرسازی همه خودروها را به «جی پی سی» (سامانه موقعیت یاب جهانی) متصل کند، مبنای محاسبه سهمیه گازوییل خودروهای باری و مسافری از بارنامه به پیمایش تغییر داده خواهد شد و در حجم دریافت سوخت بازنگری می شود.

معاون وزیر نفت گفت: براساس مذاکراتی که با شرکت های بیمه و بیمه مرکزی انجام شده است، تخصیص سهمیه سوخت خودروهای گازوئیل سوز فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می شود و در صورتی که در زمان تعیین شده مالکان خودروها بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید نکنند، سهمیه سوخت این خودروها قطع خواهد شد.

کاظمی با بیان این که پیش بینی می شود با حذف سهمیه سوخت خودروهای گازوییل سوز فاقد بیمه شخص ثالث روزانه حدود ٢ میلیون لیتر دیگر صرفه جویی داشته باشیم، گفت: بر این اساس از قابلیتهای مختلف سامانه هوشمند سوخت برای مدیریت مصرف گازوییل استفاده می کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: پیش بینی می‌شود در صورت اجرای این طرح سهمیه گازوییل حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی سنگین گازوییل سوز فاقد بیمه شخص ثالث حذف شود.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها